Twingly statistik

tisdag 17 mars 2009

Vem ska jag tro på?

Frågan har alltid varit aktuell och inte minst i vår tid, när profeter uppträder, som vet mer än vad Gud vill avslöja för oss som tror på honom.

Jag vill gärna ha en tro som håller att leva och dö på. När jag nyårsaftonen för mer än ett år sedan färdades i ambulans efter min hjärtinfarkt, förklarade jag för ambulanspersonalen att jag kände mig beredd att dö, och att jag fått uppleva en värdig avslutning på det gamla året. Nu var inte min stund kommen, men när den kommer vet jag att min kristna tro bär mig.

Det kan kännas annorlunda för den som är ung och har livet framför sig. Vår uppgift som kristna är att ingjuta livsmod och uppmuntra samt peka på det hoppfulla som finns i evangeliet. Jag planterar ett äppelträd och tror på en framtid där det goda får segra.

Tron på Gud är en tillflykt som gäller vårt liv här på jorden. Som kristna behöver vi inga domedagsprofetior om naturkatastrofer som skall komma, Vi vet att sannolikheten för att de kommer är stor utan att någon talar om det. Hur stora de blir vet vi inte och ingen kan förutsäga dem. Den som gör det borde skämmas.

När jag hör talas om 14 åriga skolungdomar som har existentiell ångest för framtiden därför att de har hört talas om mer eller mindre skrämmande utsagor om jordens undergång då blir jag mycket upprörd.

Att tidningen Dagen skriver om dessa mindre trovärdiga utsagor gör inte saken bättre. Jag vädjar till tidningen. Skriv om något bättre, ty detta gagnar inte något gott.

Som kristna får vi inte bli fatalister. Om världen är mörk, så tänd då ett ljus i stället för att klaga på mörkret

Min tro måste bli bättre förankrad i denna tid. Trons föremål är Gud. Han är den ende som kan rädda oss och föra oss hem till sig. För mig är även sanningen om Jesus som enda vägen till Gud betydelsefull, eftersom jag fått lära mig detta. Alla har inte fått denna kunskap, men jag tror att det finns räddning också för dem. Det är inte tron på bibeln som frälsar, utan tron på Herren Jesus Kristus. I inget annat namn än Jesu namn finnes frälsning. Detta vill åtminstone jag hålla fast vid, utan att döma över någon som har en annan trosuppfattning.
”Jag vet på vem jag tror” skrev Paulus. Vem är inte en profetia, inte ens ett bibelord. Vem är Gud själv. Honom tror jag på, mer än på David Wilkersson. Han är min tillflykt och min borg, på honom förtröstar jag.

Rolf Ericson, Borensberg

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=165314

3 kommentarer:

  1. Först Grattis till din nya blogg, namnet öerhört "fyndigt". Ja sanna källor när vi vandrar i öknen behövs. Din artikel bra och tänkvärd, att kritisera en känd förkunnare är modigt, men du är ju själv en pastor med lång erfarenhet så du vet nog vad du skriver.

    SvaraRadera
  2. Hej Rolf!

    Jag dristade mig till att svara på ditt inlägg i min blogg också, men vill mycket gärna följa ditt förslag att kommentera här inne på din blogg också :)

    Det gläder mig att vi bägge tror på Jesus :)

    Det du talar om är också sanning för mig, men jag tycker ändå att vi ska lyssna på de nu idag levande profeterna också!
    Nu har David W kommit med en profetia som är riktigt dyster, men jag tror att den är sann och även vi som inte är profeter kan väl ändå vara överens om att det han fått som en profetia ändå verkar mycket trolig och rimlig eller hur?
    Särskilt med tanke på vad som händer i USA just nu!

    Sedan finns det ju även positiva profetior... Det har jag själv upplevt att erkända svenska profeter ser en våg av frälsning fara fram över, inte bara vårt eget land, utan även över Afrika, Asien och mellanöstern!!! DET är väl positivt eller?

    Jag tror också mer på Gud än DW, men jag KAN inte blunda för vad han säger... det vore fel av mig tycker jag...

    Det som står i Bibeln är ju från Skapelseberättelsen till sista ordet i Uppenbarelseboken en berättelse om JESUS, vilken är den jag har som rättesnöre i mitt ynkliga liv... i alla fall gör jag så gott jag kan fast jag bara är en mikrob i universum...

    Jag har också en annan blogg i vilken jag även där tar upp olika saker om religion, du är hjärtligt välkommen att besöka den med. Den heter http://cyberliv.bloggagratis.se

    Mvh
    Stig

    SvaraRadera
  3. Tack Stig! Din kommentar är mycket ödmjuk och jag respekterar din ståndpunkt. Men jag har fortfarande den uppfattningen att vi MÅSTE vara MYCKET NOGA med att pröva ALLT PROFETISKT TAL. Med detta menar jag också att vi må pröva vad som kan vara meningen med profeterandet. Vi kan givetvis inte förstå allt, men om vår tilltro till det profetiska talet är knuten till att en person är mer eller mindre känd, har jag svårt för tilltron. Det finns ingen mer än Gud som vet vad som kommer ifrån honom. Låt oss välsigna alla människor, kända och okända, men LÅT OSS AKTA OSS FÖR ATT HÄNGA UPP VÅR TRO PÅ DEM. "Låt oss se på Jesus, som är trons hövding och vår förebild i allt." Profetian är ett styckverk.
    Gud välsigne Dig Stig!

    SvaraRadera