Twingly statistik

lördag 11 april 2009

Jag vill väldigt gärna tro

Så skriver Maria Soomro i Correns bilaga Paus i dag, påskafton. Hon skriver att det finns ett stort intresse för andliga frågor och önskade att hon hade en stark tro, en Gudsövertygelse.
Kan alla kristna vara överens om betydelsen av den stora andliga längtan som finns bland människor i dag i vårt land. Det finns så många som har insett att man inte blir lyckligare av jagandet efter materiell status. Det är absolut en förmån att vi får vila i Guds händer med våra liv.

I samma tidningsbilaga kan man läsa om hur Max Wahlund valde Jesus. Från livet som framgångsrik redaktör på TV4 i Stockholm har livet tagit en annan vändning, då han började tro på Gud. Han tillbringar nu ett år på Bjärka Säby tillsammans med elever från bibelskolan och andra. Han säger i artikeln, om dem som inte tror: ”Kanske är det hjärnans fel. Vi vill bevisa allt. Även jag känner tvivel. Jag tvivlar varje dag. Tankarna att det inte finns en Gud har inte försvunnit. Men det är bara en tanke bland andra tankar. Jag väljer att tro och jag känner kärlek i hjärtat. Så många har problem och mår inte bra. Jag har aldrig mått så här bra som nu. Jag ingår i en gemenskap och känner värme, glädje och tröst. Jag är en annan människa.” Jag önskar Max en god fortsättning på sin nya trosvandring.

Kära vänner, detta är inte något ovanligt i vårt land. Låt oss sluta upp med att beskriva vårt land som sekulariserat. Vi behöver vara ärliga i våra attityder mot dem som söker och inte avfärda dem som har andra åsikter. Allt tål att tänka på. Tron kommer till oss som en gåva

Den alternativa livstro som människor längtar efter bygger inte på färdigformulerade läror. Tro är något som är svårt att sätta ord på. Det är inte heller en prestation.

Somliga menar att de färdiga trossatserna, läran, dogmerna inte får ifrågasättas. Jag protesterar mot detta. Det är nödvändigt att ifrågasätta, men vi behöver fördenskull inte förstå allt. Det är helt enkelt omöjligt. Tro inte att jag har nått detta eller blivit fullkomlig skriver aposteln Paulus, men jag gör allt för att gripa det. (Fil 3:12)
JAG VILL ÖNSKA ALLA MINA BESÖKARE EN GLAD PÅSK!
ROLF ERICSON


Dagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar