Twingly statistik

måndag 15 juni 2009

Vi behöver Gud och Gud behöver oss.

Alla får vara med. Detta innebär att vem som helst får kliva in i Guds stora rum och känna sig hemma. Men vill du inte, så slipper du. Jag förstår inte varför du inte skulle vilja det. Ingen har behövt förlora på ett så fantastiskt erbjudande. ”Som när ett barn kommer hem om kvällen, och möts av en vänlig famn. Så var det för mig att komma till Gud. Jag kände att där hörde jag hemma. Där fanns en plats i Guds stora rum. En plats som väntade på mig. Och jag kände här är jag hemma. Jag vill vara ett barn i Guds hem.”
När vi säger att det är Gud som ger mening åt våra liv, så får vi inte bortse från vår egen skyldighet att medverka till detta. Om vi alla hjälps åt att bygga en mänsklig värld, så behövs både förnuft och mänsklig förmåga. Om Gud är grunden i detta bygge, så är vi människor byggstenarna. Grunden är nödvändig, men utan byggstenar blir det inget bygge.

Om Gud är grunden i bygget av en mänsklig värld, så har han också gett oss värderingar som styr utvecklingen. Det är inga nya värderingar, men utan dem skulle vi sakna mycket av de kulturella värden som ingen vill mista. Så välkommen in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar