Twingly statistik

måndag 12 oktober 2009

Åter i Västra Ny kyrka och församlingshem


I går söndag hade jag den stora glädjen att få gästvikariera i det pastorat där jag i mer än tjugofem år var kantor före min pension. Det var Skördegudstjänst i Västra Ny kyrka och traditionsenligt hade Hushållningssällskapet smyckat altaret med naturens rika gåvor och inbjudit till ett riktigt kyrkkaffe med ett dignande hembakat bord. Församlingens nytillträdda komminister Karen Holm predikade och tjänstgjorde tillsammans med kyrkoherde Pekka Pykäläinen. Det var feststämning redan från första stund när konfirmanderna tågade in i kyrkan, då även Församlingsassistenten Birgitta Staaf var med. Kyrkvärdarna Edenheim läste texterna och Vaktmästaren Johan Andersson hade förberett i den vackra kyrkan med tända ljus. Det blev ett kärt möte med alla dem jag arbetat tillsammans med och jag fick så många uppmuntrande hälsningar och kramar. Vi kände oss så glada och tacksamma när vi sedan körde hem. Skönt att veta att man har en öppen dörr på den plats där man tidigare varit verksam. Det stärker självkänslan och ger en skön tillfredsställelse. På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar