Twingly statistik

tisdag 24 november 2009

Livet ger svar

När vi läste ur vår andaktsbok i dag så kom följande tankar som jag nu förmedlar. Särskilt med tanke på en god vän som jag brevväxlar med.

Vår tid har vi fått för att leva det här livet. Det är alldeles för kort för att vi skall få svar på alla frågor. Vi skall leva livet nu.

”I kristendomen kommer livet självt före alla spekulationer om det.” (Wilfrid Stinnisen)
Det handlar om kärlek

”Vad rätt du tänkt, vad du i kärlek vill, vad skönt du drömt kan ej av tiden härjas; det är en skörd som undan honom bärgas, ty den hör evighetens rike till.” (Viktor Rydberg)
I denna dikt brinner Rydberg av längtan till det ideal, som förtär allt det som är jordiskt i hans väsen, till dess han har nått fram till evigheten.. Det är en världsfrämmande livsglädje, som vänder sig bort från den grubblande gåta som alla efterforskar och finner olöst.

Det är inte ett liv som rättar sig efter tidens strömningar. Det är mera målinriktat fast utan tvång. Det handlar inte om att rätta sig efter andra, därför innebär det att man får ta upp kampen, gå emot strömmen, men driven av kärlek.

”Den eviga saligheten är inget diskussionsämne, det är frukten av en kamp som var och en måste utkämpa nu.” (W.S.)

"Den som lever så får erfara att ”svaren växer fram ur själva livet.” (W.S.)
För en tid sedan berättade jag för en god vän om några upplevelser jag haft, där jag själv upplevt ett starkt tilltal av Gud. Plötsligt hejdade jag mig ursäktande, trots att hon lyssnade mycket uppmärksamt. Förlåt mig, sa jag, du tycker väl att det här verkar alldeles för löjligt, eftersom du inte tror på det jag kallar för Gud. Jag kände värmen i hennes svar när hon sa: ”Nej jag tror inte på Gud, men jag tror på kärleken.” Var det så Rydberg menade: ”Vad du i kärlek vill.” Vi har nog samma Gud fast vi ger honom olika namn. GUD ÄR KÄRLEK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar