Twingly statistik

onsdag 31 mars 2010

Att gå emot strömmen

Att gå emot strömmen behöver inte nödvändigtvis vara att ”vara som kärringen mot strömmen.”

Alla som läser min blogg vet att jag inte är särskilt förtjust i att människor likriktas. Tankefrihet är något jag värdesätter. Trots detta kan våra tankar leda oss fel. För mig som vill vara kristen är det viktigt att söka Guds ledning för att få rätta tankar. Redan vid detta val har jag kommit in i en ganska liten sektor. Jag har valt att gå emot strömmen och är beredd att ta de konsekvenser som detta innebär. Detta är mitt val och än så länge en rättighet i mitt land Sverige där det råder religionsfrihet.

Nu skulle jag önska att alla kristna kunde gå i samma riktning, ja ännu hellre att alla som tror på Gud gör det. Jag tror nämligen att det är flera än de kristna som tror på Gud och Gud ser inte efter vilken bekännelse vi har. I detta inkluderar jag Maria som kommenterar lite då och då. Hon tillhör organisationen Jehovas vittnen. Gud ser djupare än så. Han säger: ”Tro på mig”. Han säger inte tro på min lära. Det är en väsentlig skillnad att tro på Gud än att tro på läran om Gud, det som vi kallar för teologi. Hur skall vi kunna få rätta tankar om Gud om vi tror mera på läran än på Gud. Vi skulle oftare säga: ”Gud är verkligen bra.” än att säga ”Luther är bra,” ”eller Waldenström, eller Ulf Ekman.”

I dag vädjade jag till en ung pastor att han skulle gå emot strömmen. Han fick genast sympatier från annat håll som menade att han gick mer emot strömmen än vad jag gjorde. Det handlade om den farliga teologi som ensidigt betonar att Jerusalem skall vara en huvudstad enbart för judarna. En sådan teologi är farlig, därför att den omöjliggör de fredssträvanden som president Obama har gjort i samtalet med Israels premiärminister

Gud vill att vi arbetar för fred på vår jord. Han vill att vi hjälps åt att riva alla murar och barriärer vi av rädsla bygger upp emot varandra. Magnus Malm skriver i dag en mycket läsvärd artikel i Dagen som jag länkar till. Den handlar om hur rädslan styr oss.

Det finns många strömmar vi kan följa eller vägra att följa. Jag har gjort mitt val och kommer säkert att få göra flera under livets gång. Må Herren få leda oss rätt. Det vill han göra när vi ber om det och skulle vi komma fel vill han gärna korrigera oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar