Twingly statistik

tisdag 11 maj 2010

Motsatsernas teologi

Motsatsen till tro på fred är tro på krig
Motsatsen till tro på kärlek är tro på hat
Motsatsen till tro på Kristus är tro på Antikrist
Motsatsen till tro på global rättvisa är tron på Vilddjurets märke
Motsatsen till fred i Mellanöstern är tron på staten Israels ockupation
Motsatsen till jämlikhet mellan alla människor är tro på antisemitismen och judeförföljelsen
Motsatsen till tron på Guds Ord är bokstavstro på uråldriga profetior som gäller svunnen tid
Motsatsen till kunskap är okunnighet
Motsatsen till filantropi är egoism
Motsatsen till tro på Gud är tro på Djävulen
Motsatsen till tro på Himmelen är tro på Helvetet
Motsatsen till tro på nåden är tro på synden
Motsatsen till tro på befrielse är tro på makt
Motsatsen till tro på vishet är tro på dårskap
Motsatsen till tro på tron är fatalism
Motsatsen till glädjen över att vänta Jesus är rädslan för att möta honom
Motsatsen till beredskapen för att han skall komma är den påstådda beräkningen för hans ankomst. Den som han inte ens själv känner till på grund av att det är en hemlighet som endast Fadern vet. Inte ens änglarna vet det.
Motsatsen till tron på att Gud älskar oss är att Gud kommer att straffa oss. Just därför finns det anledning att dra täcket över huvudet och darra, om det skulle vara sant.
Motsatsen till ödmjukhet är högmod
Motsatsen till uppoffring och kamp för det goda är pengar och makt
Om inte motsatser funnes hade till exempel den här mannen inget att göra.
Jag har mycket att göra för att varna för honom.

En sak är säker Gud är för oss vem kan då vara mot, så står det skriver Holger!
Nästa gång blir det liljekonvaljernas tid tror jag Bekymra er inte. Se på liljorna sa Jesus

3 kommentarer:

  1. Har kikat in på Din blogg igen, och undrar vad du syftar på vad det gäller motsatsen till tron på Guds ord? Profetior blir ju inte till av någon privat utläggning utan människor talade ord från Gud under det att de drevs av helig ande! Hela skriften är ju inspirerad av Gud. Kan Du förklara närmare vad Du menar med
    "bokstavstro på uråldriga profetior som gäller svunnen tid"?
    Motsatsen borde enligt mig vara helt annorlunda
    och inte tro på Guds ord!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Kära Maria eftersom jag känner dig som ett troget Guds (Jehovas) vittne vill jag svara dig så ärligt jag någonsin kan, men tro inte fördenskull att allt det jag säger är sant, eftersom även jag såväl som alla som vill profetera är människor och att allt vårt profeterande är ett styckverk. Det måste prövas av dem som får budskapet. Det finns inga människor som du behöver böja dig för, men nu handlar ju intedin kommentar om mina profetior som får prövas. Det handlar om Guds Ord, den heliga skrift, som mycket riktigt tror vi både du och jag är skrivna av människor som talade ord från Gud under det att de drevs av den helige ande. Jag tror till och med att uråldriga profetior som gällde svunnen tid också kan gälla för vår tid, MEN nu kommer jag till vad jag menar med det jag skriver. Om man tolkar dessa profetior på ett oigenomtänkt sätt som sker i vår tid så blir det fel. Jag syftade på en viss person i mitt inlägg som utnyttjar folks rädsla för det som sker i vår tid. Det jag tidigare varnat för som leder till fatalism och fanatisk övertro på bokstavstolkade bibeltexter lösryckta ur sitt sammanhang och som hand i handske för nya nervkittlande läror och framtidsvyer. Det ligger nära till hands att nämna sådant som du och jag inte just nu kan komma överens om, men låt mig slippa det just nu. Det känns inte särskilt bra, eftersom jag vill komma överens med dig och hela tiden söker efter sådant där vi är samstämmiga. Kan det möjligen vara Hebr. 1:1-3. Där står det att Gud talade (imperfekt) så står det att Gud har talat genom sin son. Allt detta är nedskrivet och givet till oss som två testamenten. Testamente är ju löfte om vad vi en gång ska få. Vi kan inte få något som är okänt för oss. Det är här och nu som vi lär oss om det som vi en gång fulländat ska få. Hoppas innerligt att vi är överens om det. Guds frid till dig Maria. Din hängivenhet är stor.
    Jag har nu rättat en rad som blev felskriven

    SvaraRadera