Twingly statistik

lördag 23 oktober 2010

Vad gör jag för fel?

För någon tid sedan fick jag en antydan om att jag skulle upphöra med detta forum och ägna mig åt något annat. Visst så kan man tycka om man inte vill höra vad jag har att meddela, men en sådan uppmaning har motsatt effekt på mig. Den taggar mig att fortsätta.

Har jag inga meningsfränder så har jag kanhända meningsmotståndare. Det är till sådana jag vänder mig, även om det är trevligt att få positiv feedback. En god vän till mig tyckte att jag hade så mycket tankar som jag ville förmedla. Han menade säkert goda tankar. Jag svarade lite vårdslöst att jag hade alldeles för mycket tankar och fick en förvånad blick tillbaka.

Det är nämligen så att jag hade så stora förväntningar på den här bloggen när jag började att jag skulle få många som kommenterade. Det är i och för sig inte så dåligt att ligga på cirka 50:e plats bland alla bloggar som skriver i ämnet religion. Vill man ligga på första plats skall man vara extremt kontroversiell. Jag är nog för snäll för att platsa där.

Tankar har jag som sagt, och vad hjärtat är fullt av skriver jag och avslöjar genast vem jag är. Någon kanske tycker att jag borde lägga ut mina inlägg på Facebook. Nähä det gör jag inte. På Facebook skriver man bara om dittan och dattan. Helt oförargliga saker, som att man nyss har bakat bullar, eller varit på toaletten och kissat. Så det forumet passar inte mig, men de ä klart så att det är där man upptäcker att nätverket på vänner och vänners vänner är stort. Alldeles för stort för att man ska hinna att gilla vad de gör.

Att vara ensam och udda med sina tankar är inte lätt. Är man pingstvän får man lov att tänka och tycka som en pingstvän. I Svenska kyrkan behöver man inte tycka alls.

Som ni alla vet så har jag tidigare skrivit om hur homosexuella skall bemötas och jag anser fortfarande att samkönade par borde ha möjlighet att få tillhöra en kristen församling där de kan känna sin identitet. Det borde även vara möjligt för par där den ena är döpt som barn och den andra som vuxen, att få tillhöra samma församling. Så långt har vi inte kommit än och det måste vi acceptera. Det här har man uppmärksammat nu när ett samkönat par sökt inträde i en pingstförsamling utan att beviljas. När man går så långt att man vill stämma denna pingstförsamling, så tycker jag att man gör fel. Paret borde ha känt till de bestämmelser som finns i den församling man sökt inträde till. De har inga goda avsikter när de på detta sätt svärtar ner denna församlings rykte. Det gagnar inte heller saken utan skapar nya fronter där man inte är beredd till några eftergifter.
Ja, där ser ni. Varför får jag inga kommentarer? Vad gör jag för fel? Skriv! Skriv! Skriv!

3 kommentarer:

  1. Bäste Rolf du skriver bra och tänkvärt , men vi små bloggare kan inte förvänta oss att ha en stor fast läsekrets som kända har. Vi får förlita oss till ”lösnummerförsäljning” Du får inte glömma bort att länka till aktuella nyhetsartiklar med din blogginlägg. För oss är ”löpsedlar” länkarna vi kan lägga in där. Att vara bloggredaktör är tidiga morgnar läsa vad andra medier skriver.

    SvaraRadera
  2. Får pingskyrkan statsbidrag?
    Får de då diskriminera människor på grund av deras sexuella läggning? Nej. End of story.

    Men om de inte vill ha pengar från staten så anser jag att de kan vara en sluten organisation och tillbedja den tron de har; att deras Gud inte tycker om homosexuella tex. Vi kan då debattera denna konstiga ondeskefulla Gud fritt.

    Om de får pengar så kan de inte diskriminera människor.
    Om de vill diskriminera människor så får de inga pengar och då får de ta debatten om sin människosyn. Samt vara beredda på att lyda lagen och då pratar vi om Sveriges rikes lag.

    SvaraRadera
  3. Tack Egon. Du är ett gott föredöme i hur man bloggar, men jag får väl försöka på mitt sätt. Till L Per E. Jag håller med dig om det ohållbara i den människosyn som råder i Pingst när det gäller synen på samkönade. Den har jag aldrig försvarat. Det vet alla som läst mina tidigare bloggar, men om man inte kan ta seden dit man kommer kanske man borde hitta en annan gemenskap. Det är ju ändå ganska tydligt var Pingstväckelsen står i denna fråga.

    SvaraRadera