Twingly statistik

torsdag 13 september 2012

Äntligen en rimlig förklaring


Sedan början av juli månad och fram till den 11 september har jag sex gånger drabbats av kortvarigt synbortfall på mitt vänstra öga. I morse ringde jag till den läkare jag regelbundet har kontakt med på Vårdcentralen, doktor Per O. Han gav mig en diagnos på det jag drabbats av både nu och förra året. Namnet på denna neurologiska sjukdom är Amaurosis fugax. Det är en kortvarig tia då synen försvinner som om en rullgardin dragits ner. Den återkommer i regel inom ett par minuter. Risk för bestående blindhet eller stroke. Den behandling jag får med blodförtunnande medicin, Grepid och blodfettssänkande Crestor anser man på Motala lasarett vara tillräcklig i förebyggande syfte, men doktor Per tyckte att jag dessutom kunde börja med Trombyl igen som ett tillägg till dessa. Jag tar gärna emot råd och synpunkter från dem som har erfarenhet av den här sjukdomen. Det är inte lätt att veta hur man skall förhålla sig till det här. ”Du ska inte vara orolig”, säger välmenande människor till mig och jag försöker hålla med om det, men det är lättare sagt än gjort.
Tusen tack till doktor Per för den förklaring han gav till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar