Twingly statistik

söndag 6 januari 2013

Bältros i närheten av ögat


torsdag 3 januari 2013.

Jag har fått en ömmande hudrodnad strax över höger öga, samt en ihållande huvudvärk. Eftersom jag haft en besvärlig förkylning under den senaste veckan trodde jag först att det var frågan om bihåleinflammation. Tog kontakt med Vårdcentralen i Borensberg, men de hade inga tider över förrän måndag den 7 januari. Jag skulle återkomma om läget försämrades.

fredag 4 januari 2013.
Den ömmande hudrodnaden hade växt i omfång. Jag visade upp det för min kloka hustru Ulla-Britt och hon sa: ”Jag tror att du har fått bältros.” Det var fredagskväll, men jag ringde sjukvårdsrådgivningen. Efter den beskrivning jag gav dem var de inne på samma uppfattning att det kunde röra sig om Bältros. Jag fick uppmaningen att ringa lördagmorgon så skulle de ordna en tid hos Jourcentralen.

lördag 5 januari 2013.

Fick träffa en läkare vid Jourcentralen, som bekräftade att det var bältros. Hon frågade mig om det hade gått mer än 3 dygn sedan det började. Jag hade svårt att minnas. Hon var av uppfattningen att den förebyggande medicinen inte skulle göra någon nytta efter 3 dygn. När jag kom hem berättade jag för Ulla-Britt om detta, men Ulla-Britt hade lättare att komma ihåg att det började just på torsdagskvällen. Jag tog därför omedelbart kontakt med läkaren och hon skrev då ut recept på Valaciclovir Bluefish, en antivirusmedicin för att behandla bältros. Jag ska ta 2 tabletter tre gånger dagligen i en veckas tid.

söndag 6 januari 2013.

I dag har jag inte behövt ta Panodil på grund av att huvudvärken avtagit något. Ögat är rätt så rejält inflammerat, men fortfarande ser jag bra på båda ögonen. Jag har blivit uppmanad att ta kontakt med sjukvården om något händer med synen på höger öga.
Bältros i ögat är rätt så sällsynt, men det är ett allvarligt tillstånd  LÄS PÅ DEN HÄR LÄNKEN!
TACKSAM FÖR ERA FÖRBÖNER KÄRA VÄNNER!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar