Twingly statistik

tisdag 18 februari 2014

Barack Obamas tal om religionsfrihetens betydelse

Se här Barack Obamas tal när han under den årliga bönefrukosten, på hotell Washington Hillton, vände sig till världens religiösa ledare i torsdags.



Här ett litet utdrag på den svenska översättningen av talet

Så varje gång vi samlas, det är en chans att avsätta rusa av vår vardag, att pausa med ödmjukhet inför en allsmäktig Gud, att söka hans nåd och, medvetna om våra egna brister, att komma ihåg förmaning från Romarbrevet , vilket är särskilt passande för oss i Washington: "Var inte anspråk på att vara klokare än du är." 
Så här lägger vi undan etiketter av parti och ideologi, och minns vad vi först: alla barn i en kärleksfull Gud, bröder och systrar som kallas för att göra sitt arbete själva. Men i detta arbete, som Lincoln sade, vår oro bör inte vara om Gud är på vår sida, men om vi är på Guds sida.
Och här ger vi tack för hans vägledning i våra egna individuella tro resor. I mitt liv, han riktade min väg till Chicago och mitt arbete med kyrkor som var inställda på att bryta den onda cirkeln av fattigdom i hårt drabbade samhällen där. Och jag är tacksam, inte bara för att jag var pank och kyrkan gav mig, utan för att det ledde till allt annat. Det fick mig att omfamna Jesus Kristus som min Herre och Frälsare. Det ledde mig till Michelle - kärleken i mitt liv - och det välsignat oss med två extra döttrar. Det ledde mig till public service. Och ju längre jag tjänar, särskilt i stunder av prövningar eller tvivel, desto mer tacksam jag är Guds styrande hand.
Nu, här, som amerikaner, vi bejaka de friheter utrustade med vår Skapare, bland dem religionsfrihet. Och, ja, skyddar denna frihet religion, vilket tillåter oss att blomstra som en av de mest religiösa länderna på jorden, men det fungerar åt andra hållet också - därför att religionen stärker Amerika. Modiga män och kvinnor med tro har utmanat vårt samvete och fört oss närmare våra grundtankar, från avskaffandet av slaveriet till medborgerliga rättigheter, arbetstagarnas rättigheter.


4 kommentarer:

  1. Att döda i Guds namn, är inte att ge ära åt Gud. Tvärtom, det ultimata förräderiet mot Gud.”

    Utmärkt sagt. Undrar om han hade någon viss grupp i tankarna... Kristna har väl lagt ned sina blodiga religionskrig för gott.
    EL

    SvaraRadera
  2. Det är väl inte de kristna som utför blodiga religionskrig, men tyvärr fortsätter krigen i "kristendomens namn" nu precis som förr. Det borde inte få vara så. Jag är inte så säker på att USA varit ett föredöme i detta avseende, men jag tycker om den nuvarande presidenten och det är uppmuntrande att läsa om hans kristna bekännelse.

    SvaraRadera
  3. Jag vill dessutom betona att det finns inga "kristna" nationer. Det finns bara kristna människor.

    SvaraRadera
  4. Det är väl inte de kristna som utför blodiga religionskrig, men tyvärr fortsätter krigen i "kristendomens namn" nu precis som förr. Det borde inte få vara så. Jag är inte så säker på att USA varit ett föredöme i detta avseende, men jag tycker om den nuvarande presidenten och det är uppmuntrande att läsa om hans kristna bekännelse.

    SvaraRadera