Twingly statistik

fredag 6 juni 2014

Till dig som lider av ångest

I dag vill jag skriva om ångest. Inte vanlig ångest som alla människor känner under olika perioder, utan sjuklig ångest. Det känns inte så bra att skriva sjuklig ångest, eftersom jag vet att många som lider av detta inte vill erkänna att man är sjuk. Att drabbas av panikångest eller generaliserad ångest är något helt annat än den vanliga ångesten, som inte är sjuklig. Den vanliga ångesten, som kan jämföras med smärta är en nödvändig biologisk funktion utan vilken vi aldrig skulle överleva. Ibland vet man inte var gränsen går mellan den vanliga och den sjukliga ångesten

Den sjukliga ångesten hindrar oss från att leva ett liv med kvalité. Man hjälper inte en människa som lider av detta med att säga att han eller hon bör ”rycka upp sig” och mobilisera sin egen styrka. Detta är helt enkelt omöjligt utan professionell psykiatrisk vård.

I ett akut skede av panikångest är det nödvändigt att ha ett förtroendefullt samarbete med någon kontaktperson i den psykiatriska vården.

Att som utomstående ondgöra sig över alla fel som eventuellt kan finnas i den kontakt den sjuke haft med psykvården kan vara direkt skadlig och bör absolut undvikas. Däremot behöver man uppmuntra till ett fortsatt försök att bygga upp ett förtroendefullt samarbete.

De råd som ges på internet är inte alltid de bästa råden, varken på Facebook eller på andra forum där det finns många kvacksalveriråd som ofta kan vara skadliga, negativa eller rentav destruktiva.

Det finns till och med kristna som i all välmening tror sig kunna förmedla själavård som inte leder till något, utan till och med kan vara till skada….men

Det finns verkligen hjälp att få. Det har jag erfarenhet av. När jag varit i ett akut skede har jag haft svårt att tro att min situation skulle förändras till det bättre. Jag har vid sådana tillfällen trott att det värsta skulle hända Det har funnits tillfällen då jag till och med önskat mig döden. Jag har fått mycket hjälp genom den kontakt jag under många år haft med Psykiatriska öppenvården för äldre här i Motala. Den stödterapi jag fått av min kontaktperson har betytt oerhört mycket för mig när jag varit i det akuta skedet av min generaliserade ångest.

Detta professionella stöd är mycket viktigt. Jag skriver ”professionella”, eftersom jag vet att det finns andra som också kan hjälpa till med personligt stöd. Som kristen har jag fått mycket hjälp genom den gemenskap jag upplevt i församlingen, men jag har också i detta sammanhang upplevt det rakt motsatta förhållandet för flera år sedan, vilket jag inte vill skriva om Den stödterapi jag fått i kombination med medicinsk behandling i kontakt med  Psykiatriska öppenvården har jag haft mest nytta av i detta sammanhang.

Att bygga upp ett psykiskt välbefinnande kan ta lång tid när man en gång drabbats och riktigt bra kanske man aldrig kan bli. Nu vill jag emellertid ge dig det glädjande beskedet att det bara kan bli bättre och bättre för varje dag, men det går inte utan den hjälp som finns att få.

Här är förutom stödterapi den medicinska hjälpen väl motiverad vid exempelvis panikångest eller generaliserad ångest.

Till dig som lider: ”Tveka aldrig att söka den vård du behöver.” Var rädd om din personliga integritet. Det finns ett gammalt ordspråk som lyder: ”Förtro dig åt en, aldrig åt två, världen vet vad tre vet”


Kom ihåg: ”Du är älskad omsluten av den kärlek som är oändlig.”

I tidningen Dagen kan man nu läsa: "Ökad psykisk ohälsa bland yngre" Läs mera här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar