Twingly statistik

onsdag 9 juli 2014

Varför just Kristdemokraterna?

Jag har tidigare skrivit om högerextrem propaganda där den inte borde finnas.
På detta blogginlägg skrev en god vän som är politiskt aktiv ett privat meddelande till mig Han ville ge mig exempel på att det inte är Israel som börjar, men när de blir anfallna så nyper de till rejält. Han är inte ensam om att tro att militär överlägsenhet är vad Israel har och vad de är beroende av i den konflikt som hela tiden eskalerar med upptrappat våld från båda sidor.

En som har en annan uppfattning om detta är Micael Grenholm. Han skriver i tidningen Dagen, tisdag 8 juli en debattartikel där han ställer den provokativa frågan:.”Hade Jesus ställt sig bakom KD?”
Han menar där att partiet har förändrats. ”Det tidiga KDS ansåg att kristna värderingar inte kan delas in på en höger-vänsterskala, men i dag är KDU, Kristdemokraternas ungdomsförbund, extremt konservativt och hyllar soldater, monarkin och Mitt Romney. Och KD tar dem under sina vingar; KDU:s förbundsordförande Sara Skytterdal fick tala före Göran Hägglund i Almedalen förra måndagen och försvarade ivrigt försvaret och ekonomisk tillväxt. Därefter kom Hägglund och höll samma linje, han inledde med att argumentera för mer pengar till krigsmakten, sedan argumenterade han för ekonomisk tillväxt

2 kommentarer:

  1. Hej Rolf, Om jag uppfattar tidningen Dagen rätt är KD det mest "Gudfruktiga" partiet i Sverige, I en ledare skrev Dagen om vänstern den skall man akta sig för se Vänsterns välpolerade yta bör inte lura någon
    Nu i dagens tidning skrev man om om avarterna av den förda högerpolitiken Sjukvård kan inte styras som i näringslivet
    Kanske är Vänsterpartiets mera ”Gudfruktig” än många allianspartier med tanke på deras ”solidariteten med de svaga och utsatta ” deras avvisande av vinster i välfärden”?

    Så här skriver min bloggvän i Silicon Valley USA: Men Sjöstedt har rätt när han vill få bort riskkapitalet från den svenska vården. Jag har själv jobbat med IT inom sjukvården här i USA och förstår att det inte fungerar att släppa in vinstintressen inom vården. Ur Ur Jonas Sjöstedt, Sveriges intressantaste partiledare?

    SvaraRadera
  2. Egon, jag tror att du vet min sympati med mycket av det du skriver. Det finns till och med de som klandrar oss för att vi talar väl om varandra. Jag skulle önska att de som tänker annorlunda i stället ville skriva och meddela sina tankar om det här.

    SvaraRadera