Twingly statistik

söndag 25 januari 2015

Min kristna tro är tillit till Jesus

Min kristna tro är först och främst en relation. Ett sätt att förhålla sig till Gud och till det heliga, som har berört människor så länge vi vet. Jag tror utan att se, därför att jag älskar den jag tror på Min trosrelation till Jesus har gett mig en erfarenhet som gör att jag vill gå vidare. Det behövs inga utförliga förklaringar för att jag skall förstå att han finns när han fyller mitt liv med sin ljuvliga närvaro

Det är ytterst få människor som kan förklara en iphone, men det är väldigt många, som har erfarenhet av en iphone. Och det är inte förklaringen utan erfarenheterna, som gör det meningsfullt att tala om den. Det är ytterst få människor som vill ge sig på att förklara Gud och helighetens mysterium, men det är desto fler, som har erfarenhet av Gud – upplevelser av Guds närvaro och Guds frånvaro” (A.Jackelén. Gud är större sidan 142)

Det är min erfarenhet av denna kärleksfulla gemenskap som gör det angeläget och meningsfullt att få beskriva den. Jag inbjuder Dig som läser detta att själv pröva om det håller. Jag vet att Du inte kommer att bli besviken.

Jesus gjorde under och tecken och även apostlarna och Jesus säger i Joh. 14:12 ”Den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större. Ty jag går till Fadern, och vad ni ber om i mitt namn, skall jag göra.” Detta innebär att även vi i vårt sällskap med Jesu kan vandra och växa i tro och tillit. Vi är kallade till att utföra de gärningar som Jesus gjorde. Ibland kan jag uppleva hans närvaro på ett påtagligt sätt, men jag kan också uppleva hans frånvaro. Detta beror på att andra saker kommit emellan som hindrat mig i min strävan att alltid följa honom.

I den här söndagens TV gudstjänst från Vargön predikade John Derneborg. Han sa bland annat ungefär så här: ”Vi kan också be för människor, men då kanske vi säger att det inte händer lika mycket när jag ber. Det finns mycket som skiljer mig ifrån Jesus, Han var alltid fylld av tro, där kommer jag till korta. Han var fylld av medlidande där kommer jag till korta. Han var fylld av den helige Ande och han vandrade alltid i gemenskap med Fadern Jag missar ofta att lyssna när Gud talar till mig.. Han var också syndfri och här kommer jag till korta. Nu får vi inte vara för hårda mot oss själva och inte heller höja en knytnäve mot Gud, när vi har bett och det inte sker så som vi har tänkt oss. Vi får i stället inse vår möjlighet att växa.” Lyssna gärna på hela gudstjänsten 43 minuter här: http://www.svtplay.se/video/2626571/gudstjanst/gudstjanst-sasong-4-avsnitt-6

Var finner väl hjärtat sin ljuvaste ro? Hos Jesus, endast hos Jesus. Var finnes en klippa som grund för min tro. Hos Jesus, endast hos Jesus. Hos Jesus, hos Jesus, där trives min själ så innerligt väl. Det kan ej förklaras, det kan blott erfaras, hur saligt det är hos Jesus.”
En gammal väckelsesång av N.L. Ridderhof

Har du frågor om detta. Skriv till mig på rolfericson@boremail.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar