Twingly statistik

fredag 18 september 2015

Bra för hälsan

Körsång är bra för hälsan även med sånger om Jesus, vill jag tillägga.

Sjung och var glad är rubriken i dagens krönika i Motala & Vadstena tidning av Emmilie Engström.

Att sjunga tillsammans med andra människor har en lugnande effekt och gör oss glada, visar en ny forskning vid Göteborgs universitet

Hon berättar att hon alltid gillat att sjunga och spela, ett intresse som hon delar med många. Vidare att när hon var liten så sjöng hon i barnkören i kyrkan. Detta blev inkörsporten till hennes intresse för sång och musik. Detta säger mig att det är väldigt betydelsefullt att sjunga och spela tillsammans med barn, antingen det sker i hem, skola eller kyrka.

Emmilie skriver att hon tröttnade på alla Jesuslåtar och i sin nuvarande kör är det pop och rock som gäller. Det kan givetvis finnas orsaker till att man tröttnar och vill sjunga något annat. Om man inte längre blir berörd av sångerna om Jesus kan man fråga vad det möjligen kan bero på. Är det sångstilen eller är det texten.

Det finns ju olika typer av sånger om Jesus, till exempel gospelsånger. När ungdomskörerna som sjunger gospel växer, så beror det på att sångerna berör både dem som sjunger och dem som lyssnar. Gospelglädjen känns i hela kroppen. Det kan vara både sång, musik och dans.Det är många som anser att gospel är rena rama friskvården. Glädjen, hängivenheten och det enkla budskapet lockar unga människor till dessa körer.

Gospel är det glada budskapet om Jesus, som utmanar mig till att leva mitt liv i vänskap med honom. Om man har bestämt sig för det blir sångerna om Jesus betydelsefulla.

Här är ett exempel på en sång om Jesus som berör mig väldigt mycket både med sin text av psalmförfattaren Anders Frostensson och med sin musik av fängelseprästen Lars Åke Lundberg, Samma som också skrivit psalmen ”Guds kärlek är som stranden”.

Sången ”Det bästa som hänt mig är Jesus” känns väldigt rätt för mig att sjunga:

”Det bästa som hänt mej är Jesus, en mening åt livet han gav Han kom genom mörker och tårar, Hans dag är Guds eviga dag. Det bästa som hänt mej är Jesus.

Då såg jag en mänska bredvid mej, som förr nästan aldrig jag såg och djupen de skrämde mej inte, en skimrande pärla där låg. Det bästa som hänt mej är Jesus.

Han rest mej och ställt mig på klippan, ur misströstans dy han mej drog. Det bästa som hänt mej: han trodde på mej när själv mist min tro. Det bästa som hänt mej är Jesus.

Han gav mej sin eviga kärlek, han gav mej försoningens dag. I den får jag leva och älska befriad från misstro och hat. Det bästa som hänt mej är Jesus.” ”Anders Frostensson- Lars Åke Lundberg”

Om den här sången och flera andra skriver Biskop Åke Bonnier i en av sina bloggar: Jag varnar dig, följ honom inte!

Man blir ju rentav nyfiken när man läser rubriken. Läs den du också! DET BÄSTA SOM HÄNT MIG ÄR JESUS!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar