Twingly statistik

tisdag 9 februari 2016

Herrens dag kommer

Det skall komma en dag, inte två, utan en dag. Den dagen kallas i Bibeln för Herrens dag, den dagen kan vara nära. Skapelsen väntar på att den skall komma. Den ropar i födslovåndor. Guds barn väntar också på att Herrens dag skall komma. Det står att vi kan vänta på Guds dag och påskynda dess ankomst. Hur gör vi det? Svaret får vi i Bibeln som säger:

”När nu allt detta skall upplösas, då måste ni leva heligt och fromt på alla sätt, medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst.” Andra Petrusbrevet 3:10-13

Hur gör vi och vad gör Gud? Vår situation vore hopplös om det inte funnits någon lösning.

”Om du inte fanns till, Ja vad gjorde jag då Nej du måste finnas, du måste, jag lever mitt liv genom dig, utan dig är jag en spillra på ett mörkt och stormigt hav. Du måste finnas, du måste, hur kan du då överge mig, jag vore ingenstans, jag vore ingenting om du inte fanns” (Ur ”Kristina från Duvemåla”) Om Gud inte fanns vad gjorde jag då? Jag formulerar min fråga till Gud:

”Gud, varför skapade du människan, till din avbild och tillät oss att förökas och uppfylla jorden, när du visste hur resultatet skulle bli? Hur skall jag, lilla människospillra, kunna förändra situationen? Gud, jag tror att en annan värld är möjlig, redan här på den gamla jorden, trots att vi har fördärvat den. (Another world is possible).Vi måste hjälpas åt att skapa den här på jorden där vi bor. Jag vill inte gömma mig som en fatalist och vänta på att domen skall komma. Jag är trött på alla domedagsprofeter. Gud du kallar mig och oss alla till att arbeta för fred på jorden och protestera mot alla krigshetsare, dem som brukar våld och vapen. Hjälp oss o Gud! Jag söker efter svaret, hör min bön! Amen”

”En annan värld är möjlig, vi måste hjälpa till, att skapa den på jorden där vi bor, Vi bygger den för barnen, vi gör det om du vill, tillsammans här med kärlek hopp och tro. En livsstil att förvalta, ett uppdrag har vi fått, en överlevnadsplan för denna jord. En ny och härlig framtid dit rättvisan har nått. Ett liv som står i samklang med ditt ord. Det är vårt liv, vårt ansvar. Vi måste se vår del, utav det lilla som vi kallar vårt. Nog kan vi dela med oss, så världen kan bli hel, till människor på flykt, som har det svårt.” (RE)

Den nya jorden och de nya himlarna som han har lovat oss, där rättfärdighet bor, den kan bara Gud skapa.

Varför väntar Gud på att uppfylla sitt löfte, när det finns så många som längtar efter dagen då han skall komma? Säger han att det finns någon anledning för uppskov. Ja det gör han.

”Han dröjer för er skull eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad, utan att alla skall få tid att omvända sig.” Andra Petrusbrevet 3:9

Gud väntar på ditt svar. Han dröjer för din skull, för att du skall få tid till omvändelse, Bibelns sammanfattade budskap återfinns i dess sista versar där det står:

”Han som vittnar om detta säger: ”Ja, jag kommer snart.” Amen, kom, Herre Jesus. Nåd från herren Jesus åt alla.”Upp. 22:20-21

Har du frågor om det jag skrivit vill jag gärna att du skriver till mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar