Twingly statistik

tisdag 17 maj 2016

Lars Adaktusson och det verkliga Israel.

Jag visar ganska tydligt min frustration över innehållet i en del länkar, som vänner delar och nu senast i Lars Adaktussons text: "Det verkliga Israel."

Han finns med på bild tillsammans med Nachman Shai från israeliska Labour samt EPP-parlamentarikerna Ramona Manescu och Davor Ivo Stier.

Texten som Adaktusson skriver handlar givetvis inte om det verkliga Israel i biblisk mening, utan om den nuvarande staten Israel, ja egentligen handlar den inte ens om det, utan är tyvärr en upprepning av Israels fientliga kritik mot den svenska regeringen och i synnerhet mot den falska anklagelsen mot vår utrikesminister Margot Wallström.

Det är sorgligt att Adaktusson allierar sig med Israel mer än med sitt eget land, men det har han ju länge gjort, så egentligen är det inget nytt. Denna proisraeliska hållning har ingenting att göra med det verkliga Israel i biblisk mening.

Se Romarbrevet 9:6-8: ""Det är inte så att Guds ord har visat sig felaktigt, ty Israel (läs: "Det verkliga Israel"min parentes.) är inte alla som kommer från Israel, och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn. Det heter ju: "Genom Isak skall jag ge dig dina efterkommande," det vill säga: inte alla de barn som han blev upphov till är barn som Gud har gett honom; det är löftets barn som räknas som hans efterkommande." Se även Galaterbrevet 6:16: "Frid och förbarmande åt dem som vill leva efter denna ordning, ÅT GUDS ISRAEL."

Guds Israel, Guds folk är för Paulus de kristna, vare sig de varit judar eller hedningar före sin omvändelse.

För mig är detta en sanning, som jag tyvärr inte får dela med alla mina vänner, eftersom de knyter dessa bibelord och andra texter i Bibeln till den nuvarande Staten Israel..

Detta vet de flesta som har läst vad jag skrivit, men de håller inte med mig och vill inte heller gå i polemik mot mig, vilket jag beklagar. "Am I surprised", skrev en god vän. Nä, det kan hända att han inte är förvånad över min inställning, men jag är förvånad över att inte alla är förvånade över att jag är förvånad. "Are you not surprised?"

4 kommentarer:

  1. Hur vet du att Adaktusson allierar sig "mer" med Israel än om Sverige? låter som löst antagande. Du har rätt till din egen åsikt, men allvarligt, hur får du det att gå ihop att nu frånta ordet Israel från det judiska folket? Inte så lite arrogant. Am Israel Chai, må det judiska folket leva i sin tro, tradition och historia i regionen och bli låmnade i fred av allsköns tyckare och hycklare. Den så förhatliga attityden som riktats ensidigt mot Israel från Sveriges politiker och s.k. kristna så länge är ignorant på många sätt. Bli inte som dem som inte tål höra om det verkligt goda som kommer från Israel. Hoppas f.ö. att du får må bra och att du inte tar illa åt dig av lite nödvändig kritik. Bli inte irriterad för att många ser det du inte ser.

    Ann-Katrin Roth

    SvaraRadera
  2. Bästa Ann-Katrin Roth! Du anklagar mig för flera saker i din kommentar, som inte stämmer. 1. Min uppfattning om Lars Adaktussons allierade hållning gentemot staten Israel är väl inte något antagande. Det märks väl tydligt i det han skriver. Jag länkade dessutom till det han skrivit. Den texten är en upprepning av kritiken som Israel riktat mot vår utrikesminister Margot Wallström. Där kan man verkligen tala om arrogans 2. Jag har aldrig fråntagit ordet Israel från det judiska folket, absolut inte, var får du det ifrån? Jag har i stället citerat flera ord ifrån Nya testamentet, som använder sig av ordet "Guds Israel", som omfattar både judar och hedningar. Det är inte mina ord, det är Bibeln, som är Guds Ord. Tror inte Du på Bibeln? Jag tycker inte heller om förhatliga attityder mot Israel, men jag håller inte med om att de är ensidiga, så dä har du också missuppfattat mig. Du får gärna beskylla mig för att jag inte ser det många ser. Jag blir inte alls irriterad av din uppfattning om mig, men jag hoppas att Du har fel. Du får gärna övertyga mig om saker jag inte ser, men då måste du vara lika ärlig, som jag försöker vara. Trots allt tycker jag det var bra att du lät din ilska gå ut över mig. Du menar säkert väl. Så vill jag tyda det. Jag önskar Dig en skön sommar och må Gud välsigna Dig med Shalom!

    SvaraRadera
  3. Förresten hur kan du veta att det är många som ser det jag inte ser? Du antyder med detta att jag är okunnig. Detta är respektlöst.

    SvaraRadera
  4. Jo, Rolf Bertil, attityder mot Israel från bl.a. Margot Wallström är i sanning ensidiga och direkt skadliga för båda folken. Se bara hur hon har anklagat Israel, just ensidigt, för s.k. utomrättsliga avrättningar under ännu en lång förödande terrorvåg utan att någonsin fördöma palestinska ledningens fortgående uppvigling till dödligt våld, en hemsk indoktrinering som kommer att vara helt oförenlig med en fredlig lösning? Talar Wallström om utomrättsliga avrättningar i Palestina eller i Sverige eller övriga Europa när när polis skjuter mördare till döds?

    Kanske du inte heller känner till belöningarna och hyllningarna av palestinska mördare av civila direkt under Abbas och Fatahs ledning, men så fall undrar jag varför det inte är allmänt känt. Det är i varje fall Wallströms skyldighet i sin post att vara informerad och ta ställning mot, tycker du inte det, t.ex. i ett öppet fördömande av agerandet eller inkallande av palestinska ambassadören för skarp kritik. Annars blir hon som det är nu, ensidig i sin s.k. kritik. Sverige har ett ansvar iom att de valde att erkänna Palestina som stat, vilket Wallström själv sade. Men var ser man ansvaret?

    Antar att jag inte hängde med i dina ord om vad ordet Israel betyder för dig. Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade. Jag har också mina fel, minst sagt. Numera ger hälsan liksom för dig en daglig påkänning, bl.a. av en stor operation då 2/3 av levern togs bort (den återväxte) och efterkommande starka cellgift som gett mig sviter. Men jag kommer att påpeka när folk och speciellt folkvalda ledare beter sig orättfärdigt och enbart mot ett land som anfalls dagligen bara för att det finns. Att du inte märker det kan jag inte hjälpa. Jag vill inte annat än den bästa framtid för både palestinier och israeler. Läs gärna president Rivlins ord nyligen i EU. Fullt av väl genomtänkta ord om båda folkens väg mot fredlig samexistens.

    Jag har inte tänkt att du är "okunnig" och menade inget respektlöst. Jag ville öppna dina ögon till att man kan vara oinformerad, ett annat ord. Jag och du kan inte veta allting. Men det fattas nog någonting i samhället/media/ om det jag skriver inte är allmänt känt.

    När Israel agerar fel och orättfärdigt vill jag inte ursäkta eller ignorera. Ofta läser jag att Israel granskar ageranden från polis/militär och de ställer folk inför rätta. Men jag vill heller inte se den demonisering som kommer från olika håll i Sverige, den som helt ignorerar palestinsk terror, mord, våld, uppvigling, rasism, judehat och tom ursäktar eller bortförklarar det.

    Och så Adaktusson: Varför säga att han bryr sig "mer" om Israel än om Sverige. Igen, hur vet du hur stor del av sitt engagemang han ägnar åt Sverige vs Israel eller andra länder för den delen? Jag gillade inte din tolkning/anklagelse.

    När drevet går mot judar världen runt och mot den judiska staten är Adaktusson och många andra, från min synpunkt informerade och välmenande personer, en frisk fläkt mot demoniseringen. Behöver judar mer demonisering i form av ensidigt skuldsättande av det judiska hemlandet? Tror inte vi kommer längre i vår diskussion.

    Jag var just i Sverige i två veckor och klarade den långa resan ok, hade ljuvligt med underbar släkt och vänner. Ha du också en skön sommar.
    A-K

    SvaraRadera