Twingly statistik

söndag 24 juli 2016

Våra mäktigaste vapen mot terrorism är utbildning i stället för krig

Det jag skall handla om ordets och pennans betydelse och även om de mäktigaste vapen som finns emot terrorism.

I slutet av min artikel vill jag citera något ur den bok jag läst de senaste dagarna. En bok som skildrar den yngsta någonsin som tilldelats Nobels fredspris år 2014: "Jag är Malala" Flickan som stod upp för rätten till utbildning och som sköts av talibanerna. Boken är utgiven av Ponto pocket.

Jag vill också berätta om min uppgift den senaste tiden, då mitt samvete har gjort sig påmint om en del som utger sig för att vara kristna skribenter. De skriver på Facebook, i tidningen Världen i dag och i tidningen Dagen. De angriper framför allt den socialdemokratiska regering som vi har i vårt land. De beskyller exempelvis vår utrikesminister för att sprida antijudisk propaganda, vilket naturligtvis är lögn. Att använda sig av efterhandskonstruktioner utan att ta reda på det som verkligen är sagt väcker felaktiga föreställningar hos dem som läser det.

Det är ungefär så som när man leker "viskleken" en lek, där deltagarna använder mun-till-öra-principen för att viskandes förmedla en mening deltagarna runt. När meningen nått den sista personen i kedjan är sannolikt meningen förvanskad, eftersom viskningar inte alls uppfattas ordagrant. En mening som "Jag har en hamster som heter Bella" skulle exempelvis kunna förvanskas till "Jag har svans och getter snälla".

Precis så är det när man gör efterhandskonstruktioner av vad en människa har sagt. Det värsta av allt är när man gör det medvetet i syfte att skada den som har sagt något värdefullt Jag är bestört och djupt bekymrad över denna lögn och falskhet som mer och mer breder ut sig.

Kanske det finns en del som tycker att jag låter beskäftig när jag påstår att jag kämpar mot fördomar och okunnighet, speciellt i den andliga miljö där jag den senaste tiden har befunnit mig.. Min iver att försvara dem som blir orättvist beskyllda ligger i mina gener. Under mitt liv har jag många gånger fått ändra min inställning i frågor som jag fått arbeta med. En del beskyller mig för att vara liberal, men jag är nog både liberal och konservativ i själva verket

Precis så som Paulus skriver i 2.Kor.6:3 så vill jag inte:

"vara till anstöt för någon. Ingen skall kunna anmärka på min tjänst."

Du kanske tycker att detta är att ta i. Det tyckte man säkert om Paulus när han ville visa vad han dög till som Guds tjänare. Han fann sig i att lida i sitt uppdrag och hamnade i både gott och dåligt rykte. Han kallades för villolärare när han förkunnade sanningen, men han backade inte för sina motståndare. Det var ju

"med renhet, kunskap, tålamod och godhet, med helig ande, uppriktig kärlek, sanningens ord och Guds kraft med rättfärdighetens vapen, till anfall och försvar" 2.Kor.6:6-7

som han kämpade

Är det möjligt att föra en sådan kamp med sådana vapen även i vår tid. Jag tror det och jag blir mer och mer medveten om betydelsen av det jag gör. Det finns nog en del av er som tycker att jag borde vara tyst, och egentligen borde jag vara det om jag talade i egen sak. Nu gör jag inte detta ty jag önskar att vara ledd av den helige ande och att de ord jag skriver blir lagda i min penna. Det är på Guds uppdrag jag skriver, och jag ber inte om ursäkt för det.

Jesus säger till sina lärjungar i Matteus 10:19-20: "Bekymra er inte för hur ni skall tala eller vad ni ska säga, ty i det ögonblicket kommer det ni skall säga att läggas i er mun och det är inte ni som talar, utan er faders ande talar genom er".

Anden skulle bli deras sufflör. De skulle få tala ord som skulle få betydelse.

Jag ber till Herren att han ska göra mig frimodig att förkunna de rätta och betydelsefulla orden i rätt tid, även om det skulle bli till förargelse och jag blir ensam kvar. Jag ber om mod att gå emot strömmen och alltid kämpa en god och ärlig kamp, utan rädsla för mina motståndare.

För att detta skall kunna ske är jag angelägen om att få den kunskap som är nödvändig. Först av allt:

"fyllas av kunskap om Guds vilja, med andlig vishet och insikt, så att jag kan leva värdigt Herren och på allt sätt behaga honom.." Kol 1:9-10.

Detta är inte en sekteristisk kunskap. Det är en kunskap som gör mig nutidsorienterad och medveten om den värld som jag lever i, ty det är i den här världen vi lever och det är här:

"Min mun skall tala visdom och mitt hjärtas tanke skall vara förstånd. Jag vill böja mitt öra till lärorikt tal, jag vill yppa vid harpan min fördolda kunskap." Ps.49:4-5

Alla människor har sådan "fördold kunskap", men många av oss har blivit uppfostrade med "jantelagen" Vi vågar inte öppna vår mun eller fatta pennan. Vi mår dåligt av att lägga på locket och vara tysta. Varken du eller jag har någonting att skämmas för. Det kanske är så att de som borde höras mest tyvärr är tysta och det är de "tomma tunnorna som bullrar mest."

Munnen, talet, pennan och boken. När den sextonåriga Malala Youfsafzai höll sitt världsberömda tal inför FN:s generalförsamling sa hon:

"Låt oss plocka upp våra böcker och pennor. De är våra mäktigaste vapen. Ett barn, en lärare, en bok och en penna kan förändra världen." Ur "Jag är Malala sidan 277"

När Malala blev inbjuden till Vita huset för att diskutera med president Obama så talade hon varmt om utbildningens betydelse.

"Jag sa att han borde inrikta sig på att utrota terrorismen genom utbildning i stället för krig." "sidan 14."

Hon säger också så här:

"Jag hade turen att födas med en far som respekterade min frihet att tänka och uttrycka mig och som gjorde mig delaktig i sin fredsvandring, och med en mor som uppmuntrade både mig och min far i vår kamp för fred och utbildning." "sidan 289"

Malala kom ifrån en varmt troende muslimsk familj som trodde på samme Gud som vi tror på.

"Jag älskar min Gud,. Jag tackar min Allah. Jag talar med honom dagarna i ända. Han är den största. När Han gjorde mig så här lång, så lång att jag kan nå ut till folket, gav Han mig även ett stort ansvar. Fred i varje hem, på varje gata, i varje by, i varje land och utbildning till alla pojkar och flickor i världen- det är min dröm. Att få sitta på en stol och äsa mina böcker tillsammans med alla mina vänner i skolan är min rättighet. Att få se varje människa med ett lyckligt leende är min önskan. Jag är Malala. Min värld har förändras, men jag är densamma" "sidan 280"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar