Twingly statistik

tisdag 13 december 2016

Öppet brev till tidningen Dagen

Vad är tidningen Dagens roll som en kristen dagstidning i Sverige? Säg inte att den är politiskt neutral för det stämmer inte. Jag vänder mig med denna text till tidningens Opinionsredaktör Elisabeth Sandlund och för övrigt till tidningens redaktion.

Jag anser att tidningen Dagen, som den största kristna dagstidning i landet har en betydelsefull och opinionsskapande roll. Därför blir jag som varit prenumerant i mer än 50 år mycket oroad av den senaste tidens utveckling. I stället för att vara en kristen röst i pressen har jag märkt att tidningen mer och mer profilerar sig politiskt och det känns inte bra. Denna politiska profilering är minst sagt extrem.

Så här skriver exempelvis Opinionsredaktör Elisabeth Sandlund om relationerna till Israel: "Att Israel är djupt kritiskt mot Sverige och Wallström är ingen hemlighet. Det borde stå högt upp på den svenska regeringens dagordning att återställa relationerna till den enda demokratiska regimen i området. Om Sverige ska kunna spela någon som helst roll i en just nu avstannad fredsprocess är det en absolut nödvändighet."

Menar Elisabeth Sandlund att den svenska regeringen och vår utrikesminister Margot Wallström skulle vara orsak till en avstannad fredsprocess? Hur kan hon påstå något sådant? Vad menar hon med att den svenska regeringen skall återställa relationerna till Israel? Det borde väl i stället vara tvärtom. Det är väl Israel som borde återställa relationerna till den svenska regeringen i allmänhet och till vår utrikesminister i synnerhet. Det är väl Israel som fryst relationerna.

Jag kan inte låta bli att reagera när jag läser om dessa ständiga påhopp från tidningen på vår svenska regering. Det är inte en kristen dagstidnings uppgift att föra en sådan politisk hållning. Jag förväntar mig därför en kursändring.

Tacksam för svar från tidningen Dagen

4 kommentarer:

  1. Dagen är en tidning som på tydlig kristen grund kommenterar frågor som rör såväl den kristna tron som samhällsutvecklingen. Det har varit tidningens roll sedan starten för mer än 70 år sedan. Dagen är partipolitiskt obunden vilket innebär att vi fokuserar på politiska sakfrågor och anser oss fria att kritisera och berömma politiker oavsett vilket parti de representerar.
    När det gäller Israel är Dagens hållning grundmurad: Vi hävdar Israels rätt att existera som självständig stat inom säkra gränser utan att därför ställa oss bakom varje åtgärd som den israeliska regeringen vidtar.
    Hur min formulering i den korta texten på ledarsidan "en just nu avstannad fredsprocess" kan tolkas som att det är Sveriges fel att fredsprocessen avstannat övergår ärligt talat mitt förstånd. Det är ett faktum att fredsprocessen avstannat och det är likaså ett faktum att Sverige har en ambition att spela en roll för att få igång den igen, inte minst med tanke på inträdet i FN:s säkerhetsråd. I så fall, hävdar jag, är det viktigare att Sverige försöker återupprätta relationerna med Israel än att Wallström ytterligare stärker relationerna med palestinierna, som redan, med tanke på att Sverige är en mycket stor bidragsgivare, torde vara tämligen goda.

    SvaraRadera
  2. Tack Elisabeth Sandlund för ditt svar, som inte var oväntat. Även om tidningen anser sig vara partipolitiskt obunden, så kan man skönja en ganska tydlig politisk gräns. Detta märks tydligt inte minst i frågor som rör relationen till Israel. Emellertid förstår jag inte hur den svenska regeringen skall kunna återupprätta relationerna med Israel, när det är just Israel som har fryst dem. Anledningen till detta är ju att Sverige vill upprätta goda relationer med båda sidor i denna konflikt, vilket staten Israel inte kan tolerera. Det är där jag tycker att Dagen gör fel genom att få alla att tro att Utrikesminister Wallström och den svenska regeringen bara stöder relationerna med Palestinierna. Är man en sann Israelsvän, så är man också angelägen att det ska gå bra även för palestinierna.

    SvaraRadera
  3. Visst skall Dagen ta politisk ställning, men jag skulle önska att tidningen har en rak linje alltid ta parti för folkrätten och stå upp för mänskliga rättigheter inte bara som nu i Syrien. Men Dagen förblir tyst om Israels brott mot folkrätten och diskrimineringen av Israels kristna minoritet.
    Är det möjligt att upprätthålla normala diplomatiska kontakter med Israel som just nu har den mest högerextrema regering i landets historia? Folkrätten förtrampas med en allt mer aggressive bosättningsbyggande, en regering som försöker kväva Israels fredsrörelse och en allt mer diskriminerade uppträdande mot dess arabiska minoriet som tex. “The whip of the ruling coalition said Saturday that he prefers Israel's Arab citizens not vote in the national election.”
    http://dessaminaminstabroder.blogspot.se/2009/04/jesus-pa-en-stridsvagn.html

    SvaraRadera
  4. Det är Dagens tydliga politiska profilering som oroar mig. Jag tycker att den är extrem. Det är klart att tidningen måste ha rättighet att ta politisk ställning, följa samhällsutvecklingen och även våga kritisera regeringen, men det får aldrig urarta så som det gjort den senaste tiden. Tidningens redaktörer och journalister bör vara öppna för saklig kritik.

    SvaraRadera