Twingly statistik

måndag 9 oktober 2017

Antisemit och ulv i fårakläder?

Jag har blivit anklagad på en facebooks-sida för att min blogg stinker av antisemitism och att jag därför är en ulv i fårakläder. Det handlar om det jag har skrivit om Israel-Palestinakonflikten, där en person menar att jag bara tar ställning för den ena sidan vilket jag aldrig har gjort. Anklagelsen vore sann om det som jag kritiserar vore av andlig karaktär, så som den som skriver tror. Jag förlåter honom. Han tror att han gör rätt när han fördömer mig och har nitälskan för det han tror vara sanningen. Det är bättre att göra så än att gå bakom ryggen med en sådan attityd. Det är till och med bibliskt. Det står skrivet att om du har något emot din broder, gå då först till honom och säg det. Nu gjorde han väl inte riktigt så förstås. Han gick ut offentligt med sin anklagelse mot mig. Det hade varit bättre om han skrivit direkt till mig. Jag har däremot skrivit till honom och önskat honom Guds välsignelse. Hur skulle jag kunna göra det på ett annat sätt tycker ni?

4 kommentarer:

  1. När jag har läst dina inlägg i ämnet som rör Israel-Palestina konflikten så kan man inte se annat än att du är ensidig i din kritik av Israel. Du kanske reagerar på något Israel gjort i självförsvar eller i förebyggande syfte för att skydda sig mot terrordåd men ser inte aggresiviteten och hatet från den palestinska sidan. Då är man partisk och sällar sig till Israels fiender. Men det är väl en tradition i den kyrka som du är aktiv i att vara emot Israel.

    SvaraRadera
  2. Hej Anders! Du skriver att jag är ensidig i min kritik av Israel och att det är en tradition i den kyrka som jag är aktiv i att vara emot Israel. Båda dessa påståenden är din egen tankekonstruktion och stämmer tyvärr inte. Jag vägrar att vara ensidig, men inser samtidigt hur svårt det är att vara helt opartisk. Ingen av parterna kan rentvås från avskyvärda handlingar, men trots detta tror du att jag bara ser skulden hos Israel. Så är det givetvis inte. Jag tror precis som du att Israel har rättighet att försvara sig mot angrepp. Aggressivitet och hat förekommer också på båda sidor. Så skriver du att det är en tradition i den kyrka jag är aktiv i att vara emot Israel. Jag är just nu aktiv i Pingst här i Motala. Såvitt jag vet är väl alla i den församlingen Israelsvänner. En del anser till och med precis som du att konflikten är religiös, vilket jag inte tycker att den är. Där skiljer vi oss åt. Jag vet inte någon kyrka som har en tradition att vara emot Israel. Detta innebär ju inte att man inte får vara kritisk till Israel. Om du uppfattar all kritik mot Israel som antisemitism, så har du hamnat snett. Möjligen kan du vara järntvättad av den högerextrema sionismen.

    SvaraRadera
  3. En fråga som sällan redovisas i alla samtal om Israel och Palestina är att den ena parten (Palestina) vill utrota Israel och avlägsna landet från kartan. Såväl Hamas som Fatahs ledare Abbasliksom hans föregångare har uttryckt sin vilja. Flera länder omkring Israel är lika tydliga. I ljuset av detta faktum uppstår en viss ödmjukhet i bedömningen av vilken politik Israel för. Deras grannar är inte Danmark Island och Finland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du kommenterar här på min blogg! Jag tycker precis som du att det är nödvändigt att vara ödmjuk i bedömningen av den här frågan. Israel har rätt att försvara sig mot sina fiender, men jag vägrar att ta ställning enbart för den ena sidan och anser fortfarande att Israel har fel när de inte vill godkänna en tvåstatslösning. Önskar att få flera kommentarer som på ett bättre sätt kan argumentera och förklara vad jag menar. Låt oss föra ett värdigt samtal utan personliga angrepp. Sagt i förebyggande syfte.

      Radera