söndag 11 september 2011

Religionsmöten och dialog utan kompromiss

”Ska Svenska kyrkan fortsätta engagera sig i interreligiösa aktiviteter och därmed tona ned den egna identiteten eller ska hon värna den egna tron..”
Så frågar Helena Edlund i Kyrkans tidning, torsdag 8 september.
När blev den kristna identiteten provocerande
Det ena behöver inte utesluta det andra. Ingen behöver känna sig kränkt av att Svenska kyrkan tydliggör sin tro.
Det handlar i stället om respekt för mångfalden där man inser att den egna identiteten är värdefull. Man behöver absolut inte kompromissa i mötet med den som har en annan trosuppfattning, men man behöver ha en gränsöverskridande attityd och en ödmjuk inställning till dem som tänker annorlunda.
Jag hörde talas om en kristen förskola, där muslimska föräldrar valde att skriva in sina barn, därför att de ansåg att den kristna miljön var bättre för barnen än den sekulära.
Vi har många ”gemensamma nämnare” och det är inte alls så säkert att vi behöver ge avkall på det som är vår profil.
Så här skriver Karin Öhagen i samma nummer av Kyrkans tidning:
”För vissa församlingar är behovet av religionsdialog större än i andra. Långt ifrån alla är i behov av ett Guds Hus som i Fisksätra, eller behöver hjälpa till att anställa en imam som i Sofia och Nacka.”

2 kommentarer:

  1. Intressant debatt, jag har inte så många muslimska vänner ( en dog hastigt bara 62 år gammal förra veckan) min sista kontakt var att jag önskade honom en ”God Ramadan”. Själv medverkade han för några år sen och berättade om sin första jul i Sverige i Radio-Pingsts närradioprogram. Men jag var alltid tydlig men att min kristna tro skiljer sig mot en muslims. Men samtidig har respekt för deras tro.

    Jag berättade för min muslimska vän Ida (som driver bloggen Forum för frihet) att jag tog med mina barn ( då 8 och 10 år ) en gång på fredagsbön till en moské när vi var på semester i Turkiet, för att de skulle få se hur muslimer beder. Hennes kommentar var ” Eftersom du är trygg i din egen kristna tro, så vågar du möta andras tro”

    I Nasaret har muslimer och kristna bott sida vid sida i 1400 år här är deras inställning Citat” Målet är inte synkretism, men att skapa bra kanaler för att uttrycka respekt och kärlek utan att kompromissa med biblisk sanning. Därför är det viktigt för kristna att studera den islamiska tanken och tro att läsa Koranen. Kanske kan vi bekräfta det som är sant i Koranen och är kongruent med den bibliska världsbilden. Samtidigt måste vi framhålla våra olikheter med kärlek och respekt. ” slut citat ur The Christian and Ramadan

    SvaraRadera
  2. Tack Egon för din kommentar. "Eftersom du är trygg i din egen kristna tro så vågar du möta andras tro," skriver du. Bra skrivet!
    Se även Dan Bernspångs inlägg:
    http://danbernspang.wordpress.com/2011/09/11/religionsdialog-%e2%80%93-tillgang-eller-problem/

    SvaraRadera