onsdag 4 januari 2012

Hur skall vi be och förvänta Guds under?

Detta är en central fråga vi möter i Bibeln och den är mycket viktig. För att vi ska bli trovärdiga i vår förkunnelse måste vi räkna med att Gud kan göra under. Detta tror jag absolut, men förkunnelsen har ofta blivit missbrukad och skrämt en del människor till att ta avstånd från sådana tankar. Min önskan är att få aktualisera frågan på nytt och jag tar hjälp av Micael Grenholm på hans blogg Hela Pingsten som jag kan rekommendera.

Jag skrev till Micael Grenholm på hans blogg Hela Pingsten och återger både detta och det svar jag fick. BE OM MIRAKLER

”I Markusevangeliet 16:20 står det att ”de gick ut och predikade överallt och Herren bistod dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det.” De under som skedde var ett tecken på att deras förkunnelse var i överensstämmelse med deras överlåtelse och inte var något falskt budskap. Det var inte miraklen som stod i centrum. Det var ordet. Människors förundran över mirakler kunde missbrukas även vid denna tid. Exemplet finner vi i Apostlagärningarna 8 där Simon trollkarlen erbjöd pengar för att få makt så att dem han la händerna på skulle få helig ande. Om det funnits flygplan vid denna tid kanske han ägt ett sådant, eftersom han säkert var rik genom den trolldom han utövat. Han hade ett felaktigt motiv, men kunde ändå få folket i Samarien att häpna över sin verksamhet. Jag tror att vi måste få gåvan att urskilja precis som apostlarna vid detta tillfälle. Att avslöja det som är falskt och lägga fokus på att predika ordet. Då skall för att använda den gamla översättningen ”Herren stadfästa ordet genom under och tecken.” Vi kan inte göra tvärtom. Det vill säga predika under. Nej vi skall förkunna ordet som är det glada budskapet. Ett budskap som skapar hopp och befrielse.”(RE)

Micaels svar:
· "Håller verkligen med om att fokus ska vara evangelisation så att människor blir frälsta, miraklerna är till för att bekräfta de glada nyheterna. Se gärna min predikan om hur vi sprider Evangeliet enligt Bibeln":



· "Dock tycker jag inte man kan säga att vi inte ska predika under. Evangeliet får naturligtvis aldrig ersättas med att bara tala om under, men Evangeliet i sig innehåller ju budskapet om Jesu uppståndelse från de döda, och att förkunna Herrens gärningar är en del av att förkunna Evangeliet. När Petrus berättade vem Jesus var i Apg inledde han med att säga att Gud bekände sig till Jesus genom tecken, under och mirakler.
Gud välsigne dig!"


Jag skrev följande:
"En fråga inställer sig ofta. Vad är anledningen till att Gud gör ett helande under? Är det för att hans namn skall bli förhärligat eller är det för att han ser till ett specifikt behov? Kan det möjligen vara så att han vill pröva vår uthållighet och iver i vår bön? Det står vill jag minnas om Jesus att han botade alla som var sjuka, ja han till och med uppväckte döda. Om detta skedde i större utsträckning skulle det inte råda någon kris i kyrkorna. Det har hänt att Den Helige Ande manat mig att ta med oljeflaskan till någon sjuk och bedja för denne och Gud har gripit in. Det har i sådana fall varit genom ett tydligt tilltal och fastän jag känt stor bävan har jag fått nåd att lyda Herren och gå".

Micael svarade:
"Helande är mångbottnat. Det är alltid ett bevis på Guds allmakt, alltid ett bevis på Hans kärlek och alltid ett bevis på vikten av bön. Jag älskar att läsa om hur Petrus kallar helandet för en välgärning i Apg 4:9, det är något som gör gott mot människor och som har sitt ursprung i Kristi barmhärtighet. Jag kan tipsa om ännu en predikan jag har hållit, om hur helande och fattigdomsbekämpning vilar på samma grund, från Norrköpings Baptistkyrka:"



TALET OM DET ÖVERNATURLIGA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar