torsdag 21 juni 2012

Andlighet i Sverige del 2

Andlighet i Sverige del 1.
Jag efterlyser ett samtal om andlighet. Det finns i vår tid ett sökande efter andlighet och jag undrar hur vi på bästa sätt skall kunna ta vara på det. Om inte kyrkan kan förmedla andlighet, vem skall då göra det?
I vår tid har det blivit populärt att hitta ett slags andlighet, som påstås vara fritt från religiöst innehåll. Ett slags teknik som man använder med målsättningen ”att må bra i själen.”
Det handlar om ”mindfullness,” en materialistisk västerländsk beteendeterapi som hämtat sin inspiration ifrån buddistisk, österländsk andlighet. Det finns i vår tid ett sug efter sinnesfrid bland utarbetade och existentiellt utarmade människor. Om människor vänder sig bort ifrån det som kyrkorna erbjuder, så kan det bero på att man blivit besviken på ytlighet och underhållning i stället för att ägna sig åt kraften i evangeliet.
Det finns i dag ett nyvaknat intresse för det som i alla tider funnits i Kyrkan, nämligen Kristen meditation. ”Den kristna meditationen har inte i första rummet ett psykoterapeutiskt syfte…..inte teknik utan liv. För den kristne ingår meditationen som ett led i ett stort kärleksäventyr. Hela livet tas i anspråk. Det rör sig om ett förhållande till den levande Guden och till den levande Gudens Son, ett förhållande som består av aktion och reaktion, av tilltal och svar. Ingenting är så levande som den kristna bönen, just därför att den är öppen för själva livet.” (Wilfrid Stinissen)

”Det finns många religiösa traditioner som bygger på böneliv. Katoliker har sina kloster, buddister har sina tempel, men lutheraner då? I den protestantiska tron är det inte lika tydligt. Och bön kan vara något stort att själv ta ansvar för.
- Vi behöver platser där vi kan öva oss och möta människor som lever i en intim Gudsrelation, menar Sheila Mallik, ansvarig för prästfortbildning i Lunds stift.” 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar