måndag 24 februari 2014

Jag tror på blodets fridsförbund

Gud hade befallt Mose tillsammans med Aron, Nadab, Abihu och sjuttio av de äldste i Israel att stiga upp till Herren på berget Sinai. Där skulle de tillbe Herren på avstånd och Mose skulle ensam träda fram inför Herren Där skulle Mose få ta emot stentavlorna med lagen och budorden. Dessförinnan hade ett förbund upprättats mellan Gud och folket. Mose hade byggt  ett altare och rest tolv stoder. Man hade offrat brännoffer, slaktoffer och tjurar till tackoffer åt Herren. Det står att Mose tog blodet och stänkte av det på folket och sa: ”Se detta är förbundets blod, det förbund som Herren har slutit med er.”
Detta är vad bibeln talar om det gamla förbundets blod.

I det nya förbundet talas det om ett annat offer och ett annat förbund. Det nya förbundets blod som är utgjutet för många till syndernas förlåtelse. Det står att Kristus har trätt fram som överstepräst för den himmelska helgedomen och för det goda som skall komma. ”Med sitt eget blod, inte med blod av bockar och kalvar har han en gång för alla trätt in i helgedomen och vunnit befrielse åt oss för evigt.” ”Jesu Kristi kropp blev offrad en gång för alla.”  Detta är blodets fridsförbund. ”Ty med ett enda offer har han för all framtid fullkomnat dem som blir helgade” Han gjorde det för mig. Han gjorde det för dig. Vad har vi gjort för Jesus?

Jag tror på blodets fridsförbund,
på korsets budskap stund för stund,
Du Jesus är min fasta grund.
Jag äger allt i dig

Allt vad du lovat har,
i tron jag emottar,
och du kan aldrig svika mig,
jag äger allt i dig.

Jag rening har uti ditt blod,
och i min själ din hälsoflod,
nu strömmar in med kraft och mod,
jag äger allt i dig

Jag knuten är med kärleks band,
vid dig och med din frälsarhand,
du leder mig i ökenland
jag äger allt i dig.

Jag älskar dig min frälsnings Gud
som lyssnar till mitt böneljud
och sänder svar med änglabud
Jag äger allt i dig

Allt vad du lovat har,
i tron jag emottar,
och du kan aldrig svika mig,
jag äger allt i dig.

Text: A.B. Simpson, Paul Ongman. Musik: C.H. Forrest

Segertoner nr 530

13 kommentarer:

  1. Anser du att det nya förbundet ersätter det gamla?
    EL

    SvaraRadera
  2. Det är naturligtvis fel att använda ordet ersätter. Man kan i stället använda ordet förbereder. Gamla förbundet var en förberedelse för det nya förbundet. En förberedelse för något nytt som skulle komma. Profeterna pekade framåt mot den messianska tiden. ”Se dagar skall komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund” Jeremia 31:31

    Gamla förbundets tid var lagens, skuggorna och förebildernas tid. Nya förbundet är ljusets och uppfyllelsens tid.

    SvaraRadera
  3. De to budorden gäller väl fortfarande och den messianska tiden väntar vi fortfarande på. Så länge världen ser ut som den gör idag får vi nog fortsätta göra vårt bästa för att reparera den:-)

    SvaraRadera
  4. Samtalet med dig Eva känns väldigt angeläget för mig, så jag hoppas att du fortsätter att skriva. Här är mina svar på dina tre meningar i senaste kommentaren.
    1. Ja naturligtvis gäller de tio budorden. Jesus säger själv i sin bergspredikan: ”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.” Med andra ord: Jesus är lagens uppfyllelse. Så som vi sjunger i psalmen: ”Han fullgjorde vad vi borde och blev vår rättfärdighet.” ”Det som lagen inte kunde göra, eftersom den kom till korta inför vår köttsliga natur, det gjorde Gud. Då han lät sin egen son bli lik en syndfull människa och sände honom som ett syndoffer, dömde han synden i människan. Därmed kunde lagens krav på rättfärdighet uppfyllas hos oss som lever efter vår ande och inte efter vår köttsliga natur.”
    2. Du skriver att vi fortfarande väntar på den messianska tiden. Tror du inte att Jesus är Messias? I Apostlagärningarnas tredje kapitel står det från vers 18 ”Gud har låtit det gå i uppfyllelse som han har förutsagt genom alla sina profeter, att hans Messias skulle lida. Ångra er därför och vänd om, så att era synder blir utplånade. Då skall den tid komma från Herren då vi får vila ut och han skall sända er den Messias som han har bestämt Jesus, fast himlen måste behålla honom till den dag då allt det blir upprättat som Gud har förkunnat genom sina heliga profeter från tidens början. Jag väntar på att Jesus- Messias skall komma, men jag tror på blodets fridsförbund. Jesus har redan fullbordat sitt frälsningsverk på Golgata. Det är min fasta övertygelse.
    3. Jag håller med dig om att vi medan vi väntar på att dagen skall komma,. (Tid och stund vet ingen och det är ingen ide att spekulera om det.) så måste vi fortsätta med att som du skriver göra vårt bästa för att reparera världen när den ser ut som den gör

    SvaraRadera
  5. Jag vill vara uppriktig och inte göra dig på något sätt besviken. Men jag ligger nog mera på det historiska planet än det religiösa.
    Visst tror jag att Jesus har existerat men mera som en historisk person med ett budskap.
    Synd bara att han inte personligen skrev något (såvitt vi vet).
    Om jag förstått dig rätt så skriver du inte under ersättningsteologin som nu åter har kommit på tapeten bl a genom Kairosdokumentet.
    Var och en blir salig på sin tro, brukade min mamma säga. Och vore vi sen ense om att ingen religion trumfar alla de andra så skulle vi vara en god bit på vägen.
    mvh
    EL

    SvaraRadera
  6. Tack Eva för att du vill vara uppriktig. Du gör mig inte alls besviken. Tvärtom. Du triggar mig till att fortsätta. Jag respekterar dina åsikter även om vi skulle tänka i olika banor. Det viktiga för mig är att få veta om du tycker att vår dialog är meningsfull.

    Du skriver att du tror på Jesus som historisk person med ett budskap. Detta är ju ett väldigt bra utgångsläge om man söker efter det som är meningsfullt. Det budskap som Jesus förkunnade görs ständigt levande genom sanningens ande. Jesus talar i Joh. 16:13 ”Men när han kommer, sanningens ande, skall han vägleda er med hela sanningen….det är av mig han tar emot det han skall låta er veta.” Det är således en pågående process där jag får vara på väg till en djupare mognad i min tro.

    Du tycks redan veta vad jag tycker om den s.k. ersättningsteologin. Jag har i flera bloggar skrivit om detta. Här ett citat från ett inlägg i Ökenkällan i juni 2010:
    "Vad är ersättningsteologi för något? Vem har uppfunnit det begreppet. Det finns i alla fall inte i Bibeln. Det finns inget som kan ersätta den sanna läran, men om man kallar det som står i Romarbrevets elfte kapitel för ersättningsteologi så är man ute på hal is när man samtidigt vill försvara tron på Guds Ord. Det nya förbundets folk- som vi ibland kallar det andliga Israel – är naturligtvis inte staten Israel. Det är inte heller det judiska folket. Det andliga Israel omfattar alla som tror på Herren Jesus. Se Romarbrevet 9:6-33 ”Det är inte så att Guds ord har visat sig felaktigt, ty Israel är inte alla som kommer från Israel……”"

    Delar du din mammas uppfattning att var och en blir salig på sin tro? Jag har väldigt svårt att tro att det är så, men jag tror att man kan bli trygg i sin tro. Om man är det så vågar man också lyssna. Jag har i flera inlägg skrivit om religionsdialogens betydelse.

    SvaraRadera
  7. Nej, jag har inte läst dina inlägg om ersättningsteologin men du verkar enligt min mening klarsynt i ämnet. Tyvärr har vissa grupper sugits in i denna teori som inte för med sig något gott, tvärt om.
    "Salig" har mer än en betydelse. Om man tyder det som "lycklig" så kan du väl hålla med om att om man är, som du skriver, trygg i sin tro så är man lycklig i livet:-)
    EL

    SvaraRadera
  8. Här är ett av mina inlägg som också länkar till ett annat där jag tar upp ämnet som kallas ersättningsteologi.
    http://rolferic.blogspot.se/2011/09/ersattningsteologin.html

    Jag håller med dig om att man använder begreppet som argument för budskap som är negativa och vilseförande.
    Så till det där ordet salig som visst kan betyda lycklig. Du skriver att man kan vara lycklig i livet om man är trygg i sin tro och det kan jag väl hålla med om på sätt och vis, men tron i sig är ju inget lyckopiller. Man kan ju vara trygg i sin tro även under perioder i livet då salighetens känslorus uteblir. Jag tror även att det finns många som är lyckliga i livet utan en bekännande tro, men tron är verkligen en underbar gåva för den som vill ta emot den. För min egen del så vill jag hålla fast vid tron på Jesus Kristus. Den kom till mig redan under min barn och ungdomstid. Och för att hålla sig till ordet salig. Vi sjunger i en gammal sång: ”Det är saligt på Jesus få tro, och att vara Guds barn blott av nåd.” Man skulle ju också kunna säga: ”Det är tryggt att på Jesus få tro.”

    SvaraRadera
  9. God kväll!
    Läste ditt inlägg och dina länkar. Du får ursäkta men här ser jag ett ställe där våra banor skiljer sig helt. Det gäller Kairos-dokumentet som jag studerat lite närmare. Du har sett att det finns vilt skilda åsikter om detta dokument. Inget överhuvud av de kristna kyrkorna hade något finger med i spelet utom biskop Munib Younan. Han insåg snabbt att hans underskrift var ett misstag och lät snabbt ta bort den. Bloggen Kristen Opinion tex har behandlat ämnet flera gånger. Kommentera gärna om du har tid och lust.
    "Att läsa Kairos-dokumentet, några reflektioner"
    http://kristenopinion.wordpress.com/
    EL

    SvaraRadera
  10. Hej Eva! Jag vill göra ett försök att närma mig dina tankebanor när det gäller Kairosdokumentet. Jag håller med dig om att det finns skilda åsikter om detta dokument. Detta tror jag beror på att man befinner sig på den ena eller andra sidan om konflikten. Jag tycker att det är svårt att ha en bestämd åsikt som går ut på att fördöma den ena eller den andra sidan, Ingen kan väl förneka att Kairosdokumentet där kristna palestinier beskriver sin situation är ett nödrop eftersom de befinner sig i ett utsatt och hotfullt läge med sin begränsade frihet. Jag har nyss läst Annika Borgs inlägg och skall försöka återkomma när jag satt mig in i hennes kritik. Det är ju viktigt att först av allt studera källan, själva dokumentet, utan förutfattade meningar. Jag har inget behov av att försvara varken den ena eller andra sidan. Det är just nu för tidigt för mig att ha åsikter om Borgs kritik, men jag får intrycket att hon ser ganska endels på hela problemet.

    Om vi bortser från Kairosdokumentet så handlade ju vår diskussion om Ersättningsteologin. Där har du redan upptäckt att jag inte tror på den. Jag hänvisar till min tidigare kommentar.

    Som sagt jag skall återkomma när jag hunnit läsa igenom Annika Borgs inlägg en gång till.
    Jag välkomnar flera att delta i vår dialog!

    SvaraRadera
  11. Då är vi ense om det;-)
    Jag tror inte Annika lutar åt varken det ena eller det andra hållet men ser genom sin fina analys vad det hela gäller samt att Svenska Kyrkan har hoppat i galen tunna då den sprider detta dokument utan eftertanke.
    Ja, läs en gång till och kom igen:-)

    SvaraRadera
  12. Eva! Du får ursäkta mig, men jag känner mig allt för ambivalent i denna fråga för att kunna fortsätta debatten med dig i detta ämne. Självklart tar jag avstånd från all form av antisemitism och främlingsfientlighet. Jag tar även avstånd ifrån all extremism när man använder Bibeln som verktyg för extrema åsikter, speciellt den som förekommer i den s.k. kristna sioniströrelsen. Om den förekommer från palestinskt håll så tar jag även avstånd från det. Ämnet är verkligen svårt och jag har för lite kunskap för att gå för djupt in på varje detalj. Hoppas att du inte tar illa upp att jag drar mig ur. Det är i alla fall värdefullt att få ha fortsatt kontakt med dig. Välkommen åter till Ökenkällan. Du får gärna ge mig ditt ord på att du förstår min tveksamhet

    SvaraRadera
  13. RB
    Du har absolut inget att ursäkta dig för! Jag förstår helt din situation och jag uppskattar din ärlighet.
    Från det ena till det andra så ska jag gå och höra på en representant för Holy Land Missions. Ämnet "Persecuting Palestinian Christians: Den Osagda Historien" verkar intressant.
    Grundaren, Naim Khoury, är pastor i First Baptist Church i Betlehem.
    Trevlig week-end.
    EL

    SvaraRadera