Twingly statistik
måndag 27 januari 2014
Marcus Birro och Ann Heberlein i SVT-debatt
Jag har i flera av mina tidigare inlägg reagerat på alla de
försåtliga angrepp som sker mot Svenska kyrkan, nu senast i den usla
debatten med Marcus Birro och Ann Heberlein i SVT
När Bengt Malmgren på sin blogg utvärderar denna debatt så
menar han att
Antje
Jackelén uttalat sig väldigt diffust om Jesus Kristus och svävat på målet om de
tror på Jesus Kristus som världens frälsare.
Det är fel att säga att vår blivande ärkebiskop svävat på
målet om tron att Jesus är världens Frälsare. Om hennes svar på den aktuella
utfrågningen verkade vara diffusa så berodde det i stället på att frågorna som
ställdes var utformade som ett slags ja och nej frågor. Att vara tydlig i ett
sådant sammanhang kräver ett mera utförligt svar.
Debatten mellan Ann Heberlein och Marcus Birro bestod till
stor del av pajkastning. Den var inte till någon av kombattanternas fördel.
Birro anklagade Svenska kyrkan för att ha övergett grundläggande
kristna värderingar, tron på att Bibeln är Guds ord, och hur man ser på Jesus
och jungfrufödelsen. Han menade också att man har slutat att prata om syndernas
förlåtelse, att den blivande ärkebiskopen varit otydlig om att Jesus är enda
vägen till Gud, men han aktade sig för att påstå att hon förnekat detta, ty det
hade varit lögn.
Det finns förvisso både bokstavstroende och andra
bibeltroende även i Svenska kyrkan och man har definitivt inte övergett de
värderingar som är grunden för den kristna tron. I varje söndags gudstjänst
eller mässa så finns syndabekännelsen med, liksom avlösningen, tackbönen och
lovsången..
Det finns säkert många i Svenska kyrkan som tror på
jungfrufödelsen, inklusive den blivande ärkebiskopen, men hur den gått till kan
det ju inte finnas någon som vet. Jungfrufödelsen är ett mysterium.
Birro som menar att han är bokstavstroende skulle om tiden medgavs kunna förklara hur han tror att det gått till.
Birro som menar att han är bokstavstroende skulle om tiden medgavs kunna förklara hur han tror att det gått till.
Att vara tydlig i sin tro på Kristus och kyrkan som universell gemenskap
Så här skriver Ann Heberlein i DN om Biskop Antje Jackelén:
”Det finns falanger både innanför och utanför kyrkan som
kräver tydliga svar, svartvita sanningar, ordning och reda, och, naturligtvis,
gränser. Följaktligen provocerar biskop Antje Jackeléns valspråk, som är
"Gud är större"”
torsdag 23 januari 2014
Kristen enhet eller splittring?
Bengt! Jag tycker om ditt blogginlägg, (som man kan läsa här) i stort,
och jag tar mig friheten att bädda in youtubefilmen med påven i min blogg.
Trots att jag har en del invändningar på det du skriver kommer jag också att
länka till ditt blogginlägg. När påven skriver om de kristnas enhet, så tror
jag att han menar att enheten inte handlar om de teologiska uppfattningar som
ofta skiljer oss åt. Dessa uppfattningar får inte skapa splittring. Det är just
en sådan splittring som är en skandal.
Därför har det som påven skriver
ingenting att göra med Jesusmanifestationen. Upprinnelsen till denna
manifestation är Jesusmanifestet, som skrevs 2003. Det var en debattartikel i
Svenska Dagbladet av dåvarande ledaren för Pingströrelsen Sten Gunnar Hedin och
Katolska kyrkans svenske biskop Anders Aborelius. Detta manifest skrevs som en
reaktion på dåvarande ärkebiskopen för Svenska Kyrkan K.G. Hammar och den
liberalteologiska syn som han företrädde. Jesusmanifestet blev tyvärr en
splittringsfaktor bland de kristna i stället för ett samlande dokument.
Dokumentet blev startskottet för en långdragen debatt i svenska medier och
enligt min uppfattning har detta spätt på den splittring och det missförstånd
som redan tidigare fanns mellan evangelikala och liberala. Detta fortsätter,
eftersom de evangelikala teologerna ser det liberala och postmoderna tänkandet
som fiende till traditionell kristen tro.
Om Jesusmanifestationen
befäster denna splittring så är det därför att den tydliggör skillnaderna mer än
likheterna. Jesusmanifestatione(r) behövs på både riks och lokalplanet
Jag känner mig
något ambivalent till det du skriver och hoppas att du förstår vad jag menar.
Hoppas att du också i vad jag tidigare skrivit förstår vad mitt huvudsakliga
syfte är. Jag vill betona min högaktning till den debattstil du företräder. Kom
ihåg: Vi är närmare varandra än vad vi tror. Guds frid till dig broder!
(Min text är något omarbetad i slutet av detta inlägg med början på meningen Om Jesusmanifestationen.....)
(Min text är något omarbetad i slutet av detta inlägg med början på meningen Om Jesusmanifestationen.....)
lördag 18 januari 2014
Liberalteologi och sekularisering, två sidor av samma mynt?
Många upplever att
kristenheten befinner sig i en kris just nu och man är väldigt upptagen med att
finna orsaker till denna kris. I stället för att se på Jesus och löpa framåt i
den tävlingskamp som är oss förelagd, så som skriften säger, så är man paralyserad
av det negativa och destruktiva. Man drar åt olika håll i stället för att söka
enighet och samförstånd. Denna splittring tycker jag är den största orsaken
till kris.
Liberalteologi
och sekularisering är två sidor av samma mynt skrev någon i Dagen. Behöver det
verkligen vara så? Om man med sekularisering menar att samhället blivit mer
sekulariserat, så är det ju faktiskt så att samhället alltid varit det. Om man
menar att liberalteologin gjort kristenheten mera sekulariserad så är det ju en
helt annan sak. I så fall skulle ju de som förespråkar liberalteologiska tankar
ha avfallit ifrån den kristna tron. Detta stämmer ju inte.
Om
det nu är så att kyrkorna håller på att tappa sin attraktionskraft så tror jag
att detta i viss mån beror på att vi håller på med allt för mycket
navelskådande och inomkyrkligt gräl. Under tiden får andligheten utanför
kyrkorna allt för mycket oönskad näring av nyandliga rörelser.
Hur
skall vi förhålla oss till allt detta? Jag tror att nyckeln kan ligga i att vi
förutom att skapa kärleksfulla relationer som leder människor till tro på
Jesus, också finner platser där vi tillsammans med andra troende kan samlas
till bön och kristen gemenskap. Detta är inte något nytt, men jag tror att vi
måste lägga ner mer energi på den delen i stället för den inbördes splittring
som en del vill hålla på med.
Budskapet om unike
Jesus är fantastiskt. Jag har svårt att se varför värnandet om dettabudskap skulle ”förminska människor”, svarar Edsinger.
Ett mycket häpnadsväckande svar,
eftersom varken Bengt Gustavsson eller någon annan, allra minst Biskop Antje har sagt
så. När kända teologer uttalar sig på det viset anser jag att de borde vara
mera sanningsenliga. Det är ingen som har hindrat Olof Edsinger att kritisera
teologin hos den blivande ärkebiskopen, men att föra människor bakom ljuset
genom att felbedöma det som verkligen blivit sagt tycker jag är ovärdigt.
Bengt
Gustavsson, ledamot av EFS
riksstyrelse
blir både förvånad och
lite besviken över hur Olof Edsinger som är
teolog och generalsekreterare för Salt barn och unga i EFS genast och med sådan retorisk kraft ger sig
på kyrkans blivande ärkebiskop
Budskapet om unike
Jesus är fantastiskt. Jag har svårt att se varför värnandet om dettabudskap skulle ”förminska människor”, svarar Edsinger.
Ett mycket häpnadsväckande svar,
eftersom varken Bengt Gustavsson eller någon annan, allra minst Biskop Antje har sagt
så. När kända teologer uttalar sig på det viset anser jag att de borde vara
mera sanningsenliga. Det är ingen som har hindrat Olof Edsinger att kritisera
teologin hos den blivande ärkebiskopen, men att föra människor bakom ljuset
genom att felbedöma det som verkligen blivit sagt tycker jag är ovärdigt.
Det är egentligen tråkigt att behöva deltaga i denna nesliga debatt, men jag gör det enbart av den anledning att jag inte klarar av att förbli passiv inför dessa orättvisa retoriska påhopp. Det finns ingen anledning för oss att göra oss till talesmän för den världsvida kyrkan. Vi har ett ansvar för det som sker i Sverige. Vårt uppdrag är att se på Jesus och förkunna frälsningens budskap.
fredag 17 januari 2014
Bejaka den religiösa dimensionen av din identitet
Är du frälst? Frågan ställdes i väckelsemötets avslutning,
då människor inbjöds att ta emot Jesus. Är jag frälst? Frågan ställdes av den
som tvivlade på Guds frälsande nåd. Du är frälst, sa jag till min gode vän
under promenaden på Stockholms gator för många år sedan. Han berättade för mig
hur hans liv förändrats genom de viljebeslut han hade fattat. Tror du på Jesus,
frågade jag honom. Ja det gör jag, svarade han. Då är du frälst! Han såg ut som
ett levande frågetecken. Han hade inte riktigt fattat denna enkla
frälsningsväg. Jag citerade orden ifrån Romarbrevets tionde kapitel för honom: ”Ty om du med din mun bekänner att Jesus är
herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du
bli räddad. Hjärtats tro leder till rättfärdighet och munnens bekännelse till
räddning.”
Du har ju berättat
för mig att du fattat beslut som leder till omvändelse, sa jag, men det
viktigaste av allt du har bekänt att du tror på Jesus. Tårarna rann ifrån hans
ögon och hans ansikte lyste när han utbrast: ”Men då är jag ju frälst!” Vi
skildes åt och några veckor senare fick jag ett brev där han skrev: ”Sent ska
jag glömma kvällen när vi skildes åt vid tunnelbanestationen.” ”Nu vet jag att
jag är frälst!”
Grunden för min
kristna identitet är tron på att Jesus, Kristus är min frälsare. I Sverige har
vi frihet att ge uttryck för vår kristna tro, att förkunna budskapet som kan
leda människor fram till denna frälsning.
Det var lättare
förr att sätta en gräns mellan troende och icke troende. Den som inte var
kristen ansåg man saknade den religiösa dimensionen av sin identitet. Vi har
inte rättighet att sätta sådana gränser, men fortfarande gör vi samma misstag,
när vi vägrar vara gränsöverskridande i en tid som präglas av religiös
mångfald.
Kan vi acceptera
att människor med annan religion skall kunna bejaka sin religiösa identitet i
Sverige? Detta är nödvändigt eftersom
det är otänkbart för människor som kommer från andra sammanhang att frånsäga
sig den religiösa dimensionen av sin identitet.
De konverteringar
som sker i religiösa sammanhang måste respekteras och inte fördömas. Det
handlar ofta om relationer som skapas människor emellan.
Allt detta är en
utmaning för oss var vi än befinner oss.
Anders Ekhem,Kontraktsprost för Svenska kyrkan i Malmö skriver en mycket intessant artikel iSydsvenskan att religionen är Malmös stora möjlighet och utmaning LÄS HÄR!
Mitt tidigare blogginlägg Vision för 2014 handlar om detta
Mitt tidigare blogginlägg Vision för 2014 handlar om detta
"Vi har inte tid med att föra en
diskussion som handlar om Jesus och Muhammed, och vår dialog får inte handla om
jämförelser mellan det bästa och det sämsta i vår egen eller i den andres
religion.
Det kanske är tid för att dela vår verklighet med
den andres: På mycket kort tid har våra församlingar över hela landet
förändrats då människor från hela världen har kommit till vårt land. Dessa
människor är inte så sekulariserade som många av oss svenskar. Den kultur de
för med sig berikar vårt land om vi är beredda att ta vara på den. Det är
viktigt att man kan beundra det som är fint hos den andre, samtidigt som man
bejakar det egna"
torsdag 16 januari 2014
Debatter - öppna samtal med ödmjukhet och respekt
Somliga debattörer inbjuder till öppna samtal, men blir
väldigt lätt ömma om sina tår. Har enträget försökt att nå fram till ett
värdigt samtal med anledning av mitt tidigare blogginlägg med rubriken:
Den vars blogg jag länkade till har inte haft bråttom med
det, men än är det inte för sent.
När jag nu bemödat mig om att trots åsiktsskillnader länka
till flera av hans artiklar, så tycker jag det borde höra till normal artighet
att åtminstone svara på de frågor jag ställer
torsdag 9 januari 2014
Vem skall vinna?
Tidningen
Dagen har gett plats åt Holger Nilsson som skriver om David Wilkerssons
profetiska tilltal år 2004 att svensk kristenhet drabbats av apati. Holger
Nilsson menar att om det är allvar så behöver allvarliga budskap förkunnas som
leder till bättring och omvändelse. Kan 2014 bli vändpunktens år?
Vid sidan om Holger Nilssons insändare
skriver
Ingemar Bjärneroth att någonting håller påatt hända utanför kyrkorna.
Det är ett svar till EFS ledaren Stefan Holmström som
tidigare skrivit en artikel med titeln
Allt det här får mig att tänka på sagan om
solen och vinden:
”Solen och vinden ville tävla om vem som var starkast. De
fick syn på en pojke på vägen. Den av solen och vinden som lyckades tvinga av
honom jackan skulle vinna tävlingen.
Vinden började. Han blåste snålt och kallt, rev och slet i pojkens jacka, men ju mer han försökte tvinga den av honom, desto hårdare svepte pojken den om sig.
Vinden började. Han blåste snålt och kallt, rev och slet i pojkens jacka, men ju mer han försökte tvinga den av honom, desto hårdare svepte pojken den om sig.
Sedan blev det solens tur. Han gjorde tvärtom.
Mild och varm lyste han på den promenerande pojken. Och pojken, som nyss hade
hukat i stormen, blev varm och glad, och svettades snart så mycket att han
frivilligt krängde av sig jackan och hängde den över axeln istället.”
Liknar vi solen eller vinden i vår förvaltning. "Det finns något tilltalande i att möta utmanande kristna budskap." skriver H.N. Javisst kan det vara så Men om 2014 skall bli ett vändpunktens år, så tror jag att vi måste upptäcka det som håller på att hända utanför kyrkorna. Ingemar Bjärneroth skriver i sin insändare om en bok: "Kristen på ett nytt sätt" skriven av Brian D Mc Laren (Marcus förlag)
Kristen på nytt sätt är en berättelse om andlig förnyelse, för den som känner sig mätt på det kyrkliga eller längtar efter andlighet utan att behöva vara ”religiös”. Boken är ett samtal mellan pastor Dan, som överväger att säga upp sig från sin tjänst i församlingen, och hans mentor Neo. Genom samtalet visar Neo på vägen framåt – både för pastor Dan och den kristna församlingen och hur resan dit skulle kunna se ut..
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)