måndag 9 april 2012

Jesus är uppstånden!

Ja, han är verkligen uppstånden!

”Om Kristus inte har uppstått, ja, då är vår förkunnelse tom och tom är också er tro…….Men nu har Kristus uppstått från de döda, som den förste av de avlidna.” 1.Kor 15:14, 20.

”Låt uppståndelsen vara precis så störande påtaglig och obegriplig som den är…..”

Utan uppståndelsen hänger kyrkan i luften Ledare i Kyrkans tidning Brita Häll LÄS MERA HÄR!

Talet om kroppen skapar onödiga hinder Lennart Koskinen LÄS MERA HÄR!

Ur Keith Ward: Den farliga religionen:

”Och viktigast av allt för kristna är att Jesus uppstod från de döda och visade att kärleken är starkare än döden och att Gud vill att alla människor ska få komma till sin rätt och inte besegras av lidande och smärta”

”Kristendomen

Kristendomen växte fram ur judendomen, och dess viktigaste insikt är alltings skapare i Jesu person helt och fullt gick in under människans villkor, in i hennes smärta och sorg. I detta människoliv visas exempel på vad gudomlig kärlek är – när han kom med läkedom, försoning och omsorg om de utstötta och förlåtelse för dem som lider under skuldkänslor. I och genom Jesu liv handlar Gud för att försona mänskligheten med det gudomliga livet. Som den fornkristne teologen Athanasios uttryckte saken blev Gud människa för att mänskligheten skulle bli gudomlig och få del av den gudomliga naturen.
För dem som tror på Guds inkarnation i människans liv blir allt mänskligt liv heligt genom den gudomliga närvaron. Detta är grunden till tron på människans okränkbarhet och på den materiella världens helighet med vilken Gud på djupast tänkbara sätt förenade den gudomliga verkligheten. Jesu liv handlar om någon som bekantade sig med människor i det respektabla samhällets marginaler, som botade de sjuka och som skoningslöst kritiserade religiöst hyckleri och lagiskhet. Detta är en förebild för alla kristnas liv när Jesu lärjungar försöker följa hans exempel. Och viktigast av allt för kristna är att Jesus uppstod från de döda och visade att kärleken är starkare än döden och att Gud vill att alla människor ska få komma till sin rätt och inte besegras av lidande och smärta. Den här världen är alltjämt oerhört viktig för Gud har skapat den, älskar den och vill befria den. Men den här världens tragedier kan inte hindra Guds syften, och i och med uppståndelsen utlovas liv, glädje kärlek, vishet och vänskap för alla som tar emot Guds utgivande kärlek.
Det är svårt att tänka sig en mer positiv, världsbejakande och moraliskt inspirerande vision än denna. Kristna har inrättat sjukhus, hem för döende, skolor och universitet. De har stått bakom storverk inom målningen, skulpturen, litteraturen och musiken. Giotto, Rembrandt, Michelangelo, Dante, Augustinus, Milton, Palestrina, J.S. Bach och Mozart – utan deras religiöst inspirerande skaparvision skulle världen vara fattigare. Det var i det kristna Europa som undersökningen av världen som skapelsen av en enda vis och förnuftig Gud gav upphov till den moderna vetenskapen. Kopernikus (lekmannakanik i kyrkan.), Kepler, Francis Bacon och Isaac Newton – alla blev de inspirerade att undersöka den naturliga världen på grund av sin tro att den var vist inrättad och tillgänglig för det mänskliga förståndet, avbilden av skaparens förstånd. Från de grekiskateologernas platonism till Thomas av Aquinos Aristotelesinspirerade filosofi, och vidare till upplysningstidens stora vetenskapliga rön, har den kristna tron inspirerat och uppmuntrat rationell forskning om kosmos och den mänskliga tillvarons innersta väsen, Själva upplysningen på sjuttonhundratalet, med sin uppmaning till tro på det mänskliga förståndet och dess vilja att låta människan komma till sin rätt och bli lycklig, kan fullt rimligt ses som en återgång till den grundläggande kristna tron på att världen är förnuftigt inrättad, att det mänskliga livet har ett unikt värde och till den fasta övertygelsen att varje individ är kallad att förverkliga de möjligheter Gud gett honom eller henne. Det var i det sammanhanget som den kritiska historieforskningen uppstod när kristna började undersöka ursprunget till sin tro i en serie speciella historiska händelser. Och det var i det sammanhanget som tron på full samvetsfrihet och jämlikhet inför Gud och på allmängiltiga mänskliga rättigheter och på idealet att alla skulle ha del av den politiska makten utvecklades ur den grundläggande tron på människans personlighet som skapad till Guds avbild – fria, förnuftiga och ansvariga individer.
Det skulle vara befängt att säga att kristendomen var den enda orsaken till de här sakerna. Likt allt som har med människan att göra har den haft sina inre stridigheter och spänningar. Men det skulle vara ännu mer felaktigt att förneka den huvudroll den kristna religionen har spelat för att det moderna Europa och dess rika kulturarv skulle kunna växa fram.
Kristendomen är förstås inte begränsad till Europa. Den är den mest utbredda religionen i världen och finns i nästan samtliga länder. Den började i Västasien, och det har sedan de första århundradena efter Kristus funnits österländska kyrkor i Kina, Persien och Indien. Den är stark och levande i Nord och Sydamerika, i Afrika, i Ryssland, i Korea och i många delar av Östasien. Den domineras inte längre av Europa och antar många nya och skiftande kulturformer. I en värld som ännu på tjugohundratalet plågas av svält och väpnade konflikter står den kristna tron i många inhemska former bakom nödhjälpsarbete och sjukvård, försoningsrörelser som Truth and Reconsiliation Commission i Sydafrika och utbildningsprogram som vill öka det sociala medvetandet och skapa större möjligheter att delta i det politiska livet. Det skulle vara att blunda för verkligheten om man förbisåg den roll kristendomen spelat runt om i världen för att bidra till att höja standarden inom sjukvård, utbildning och jordbruk. Kanske har den inte alltid varit en enbart positiv kraft, när den ibland gjort gemensam sak med imperialistiska politiska ambitioner. Men ändå har den haft ett stort inflytande för mänsklighetens bästa. Visst kan det se mörkt ut, men utan Truth and Reconsiliation Commission, Röda Korset, Corrymeela Community, L Arche och oräkneliga trosgrupper som arbetar runt om i världen skulle det säkert se mycket mörkare ut."


En av mina Facebooksvänner I USA skrev:

”Let every man and woman count himself immortal. Let him catch the revelation of Jesus in his resurrection. Let him say not merely, "Christ is risen," but "I shall rise”
Här översättningen:
Låt varje man och kvinna räkna sig odödlig. Låt honom fånga uppenbarelsen av Jesus i sin uppståndelse. Låt honom säga inte bara "Kristus är uppstånden", men "jag skall också stå upp”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar