fredag 28 februari 2014
Judar, muslimer och kristna har samme far
Se här Påven Francis tal: som bland annat handlar om att bygga broar och att nå ut till alla. Broderskap är möjligt
måndag 24 februari 2014
Jag tror på blodets fridsförbund
Gud hade befallt Mose tillsammans med Aron, Nadab, Abihu och
sjuttio av de äldste i Israel att stiga upp till Herren på berget Sinai. Där
skulle de tillbe Herren på avstånd och Mose skulle ensam träda fram inför
Herren Där skulle Mose få ta emot stentavlorna med lagen och budorden.
Dessförinnan hade ett förbund upprättats mellan Gud och folket. Mose hade
byggt ett altare och rest tolv stoder.
Man hade offrat brännoffer, slaktoffer och tjurar till tackoffer åt Herren. Det
står att Mose tog blodet och stänkte av det på folket och sa: ”Se detta är
förbundets blod, det förbund som Herren har slutit med er.”
Detta är vad bibeln talar om det gamla förbundets blod.
I det nya förbundet talas det om ett annat offer och ett
annat förbund. Det nya förbundets blod som är utgjutet för många till syndernas
förlåtelse. Det står att Kristus har trätt fram som överstepräst för den
himmelska helgedomen och för det goda som skall komma. ”Med sitt eget blod,
inte med blod av bockar och kalvar har han en gång för alla trätt in i
helgedomen och vunnit befrielse åt oss för evigt.” ”Jesu Kristi kropp blev
offrad en gång för alla.” Detta är
blodets fridsförbund. ”Ty med ett enda offer har han för all framtid fullkomnat
dem som blir helgade” Han gjorde det för mig. Han gjorde det för dig. Vad har
vi gjort för Jesus?
Jag tror på blodets
fridsförbund,
på korsets budskap
stund för stund,
Du Jesus är min fasta
grund.
Jag äger allt i dig
Allt vad du lovat
har,
i tron jag emottar,
och du kan aldrig
svika mig,
jag äger allt i dig.
Jag rening har uti
ditt blod,
och i min själ din
hälsoflod,
nu strömmar in med
kraft och mod,
jag äger allt i dig
Jag knuten är med
kärleks band,
vid dig och med din
frälsarhand,
du leder mig i
ökenland
jag äger allt i dig.
Jag älskar dig min
frälsnings Gud
som lyssnar till mitt
böneljud
och sänder svar med
änglabud
Jag äger allt i dig
Allt vad du lovat
har,
i tron jag emottar,
och du kan aldrig
svika mig,
jag äger allt i dig.
Text: A.B. Simpson, Paul Ongman. Musik:
C.H. Forrest
Segertoner nr 530
lördag 22 februari 2014
Rättfärdighet
Rättfärdighet är den trohet mot gjorda överenskommelser som
skapar ett gott förhållande emellan människor.
Samma tänkesätt
tillämpas på förhållandet mellan människor och Gud. Rättfärdighet gentemot
Gud är trohet mot honom.
Låt oss ta ett exempel på rättfärdighet emellan människor:
”Jag lovar dig att komma och utföra ett arbete åt dig en viss tid och du
väntar. Så kommer jag precis så som jag lovat i rätt tid och utför det arbete
som vi kommit överens om. Du känner dig nöjd och ett gott förhållande skapas
emellan oss.”
Detta är ett exempel på vad rättfärdighet är, men det
betyder inte att vi är rättfärdiga mot varandra. Tvärtom. Vi sviker ofta gjorda
överenskommelser och löften. Detta gäller också vårt förhållande med Gud. All
vår egen rättfärdighet är som en fläckad klädnad Alla våra egna försök att bättra på våra goda gärningar.
Ja bibeln går så långt så att den säger: ”Ingen finns som är
rättfärdig, ingen enda..”
Vi har misslyckats med vår trohet mot Gud. Ingen människa
blir rättfärdig inför Gud genom laggärningar.
Men nu har Gud uppenbarat en rättfärdighet som inte beror av
lagen..en rättfärdighet från Gud, genom tron på Jesus Kristus, för alla som
tror.
En ny överenskommelse har upprättats mellan Gud och
människor genom Jesus Kristus. Den nya rättfärdigheten är en gudomlig egenskap
som vi får ta emot av nåd.
Utan att ha förtjänat det blir vi rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt oss
genom Kristus Jesus.
Därför kan ingen längre döma mig för den skuld jag delar med
hela mänskligheten. Det blir ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus
Jesus. Han (Kristus) har gjort mig fri ifrån syndens och dödens lag genom sitt
offer, då han dömde synden i människan.
Därför kan lagens krav på rättfärdighet uppfyllas hos oss
som lever efter vår ande och inte efter vår köttsliga natur..
Om vi tillhör Kristus Jesus så bor Guds Ande i oss. När vi
lever ett andligt liv så innebär det att vi är fullkomligt fria från skuld och
dom.
Rättfärdiggörelsen genom tron är en pågående process. Vi
längtar efter det rättfärdighetens rike som skall komma och önskar att även du
som läser detta bär på denna längtan.
tisdag 18 februari 2014
Barack Obamas tal om religionsfrihetens betydelse
Se här Barack Obamas tal när han under den årliga
bönefrukosten, på hotell Washington Hillton, vände sig till världens religiösa
ledare i torsdags.
Här ett litet utdrag på den svenska
översättningen av talet
Så varje gång vi samlas, det är en chans att
avsätta rusa av vår vardag, att pausa med ödmjukhet inför en allsmäktig Gud,
att söka hans nåd och, medvetna om våra egna brister, att komma ihåg förmaning
från Romarbrevet , vilket är särskilt passande för oss i Washington: "Var
inte anspråk på att vara klokare än du är."
Så här lägger vi undan etiketter av parti och
ideologi, och minns vad vi först: alla barn i en kärleksfull Gud, bröder och
systrar som kallas för att göra sitt arbete själva. Men i detta arbete, som Lincoln sade,
vår oro bör inte vara om Gud är på vår sida, men om vi är på Guds sida.
Och här ger vi tack för hans vägledning i våra
egna individuella tro resor. I
mitt liv, han riktade min väg till Chicago och mitt arbete med kyrkor som var
inställda på att bryta den onda cirkeln av fattigdom i hårt drabbade samhällen
där. Och jag är tacksam, inte
bara för att jag var pank och kyrkan gav mig, utan för att det ledde till allt
annat. Det fick mig att omfamna
Jesus Kristus som min Herre och Frälsare. Det
ledde mig till Michelle - kärleken i mitt liv - och det välsignat oss med två
extra döttrar. Det ledde mig till
public service. Och ju längre jag
tjänar, särskilt i stunder av prövningar eller tvivel, desto mer tacksam jag är
Guds styrande hand.
Nu, här, som amerikaner, vi bejaka de friheter
utrustade med vår Skapare, bland dem religionsfrihet. Och, ja, skyddar denna frihet
religion, vilket tillåter oss att blomstra som en av de mest religiösa länderna
på jorden, men det fungerar åt andra hållet också - därför att religionen
stärker Amerika. Modiga män och
kvinnor med tro har utmanat vårt samvete och fört oss närmare våra grundtankar,
från avskaffandet av slaveriet till medborgerliga rättigheter, arbetstagarnas
rättigheter.
fredag 14 februari 2014
Religiösa rättigheter
Att respektera en människas religiösa rättigheter behöver
inte innebära att jag överger min egen övertygelse och kristna tro. Jag behöver
inte känna mig hotad om jag själv vet var jag har min religiösa identitet.
Det skulle vara
värdefullt om vi kunde samtala om det här, på ett sätt som förhindrar fördomar
och missuppfattningar..
I två
artiklar i tidningen Dagen värda att läsa var och en för sig tas dessa frågor
upp.
Jesus jämställs med andra gudar
”Relationer och sammanhang är viktigare än trosläror i den
nya världsreligion som växer fram” Läs fortsättningen här
I dag får han svar ifrån
Göteborgs interreligiösa råd:
Vår dialog är inte synkretism (=religionsblandning)
”Med
anledning av pastor Per-Arne Imsens debattartikel ”Jesus jämställs
med andra gudar” (Dagen 4/2) vill vi i Göteborgs interreligiösa råd, göra några
klargöranden för att förhindra fördomar och missuppfattningar som lätt kan
uppstå beträffande den interreligiösa dialogen.” Läs fortsättningen här
”Den
interreligiösa dialogen har
uppstått genom att ledare för olika religioner på ett nyktert sätt blivit
medvetna om att samhället har förändrats till ett mångkulturellt och
mångreligiöst samhälle. Konsekvensen av det, om man vill främja det allmänna goda,
är att de olika religiösa grupperna måste lära sig att respektera och
åtminstone tolerera varandra för att leva i fred. Ett bra sätt är att lära
känna varandra och ta bort fördomar om varandra. Där finns inte plats för någon
synkretism som pastor Per-Arne Imsen skriver om i sin artikel.”
Signaturen WO! skriver ganska provocerande i en kommentar
på det citerade blogginlägget att sekulärhumanismen skulle vara med i det
interreligiösa rådet. Är det ironi i hans fråga? Det är ju fel att påstå att
sekulärhumanismen som vänder sig emot religiösa och metafysiska
förklaringsmodeller av verkligheten,skulle ha en plats i detta råd
onsdag 12 februari 2014
Kan du höra Jesus gråta? – Ett vittnesbörd som berörde mig
Låt mig få säga att jag är så tacksam för den församling jag
tillhör här i Motala. Vi deltar regelbundet på onsdagsförmiddagar då vi samlas
till bön, bibelläsning och samtal. Det betyder så mycket för oss att
tillsammans med vänner få samtala om det som rör sig i våra hjärtan.
Dessutom brukar vi för det mesta vara med på söndagens
förmiddagsgudstjänster. Det är så roligt att möta både äldre och yngre. Vi har
ett omväxlande program som passar alla. I en skön atmosfär av lovsång, predikan
förnimmer vi ofta att Gud är nära..
Förra söndagen hade vi samlats till en ”Nära livets
gudstjänst” Vår pastor intervjuade personer, som fick berätta om sina liv.
Sigvard en vital 93 åring som kunde fängsla oss med sin långa livserfarenhet.
Lisen, som är läkare kunde berätta vad tron och församlingsgemenskapen betytt
för henne. Pastor Bernt är en fantastiskt duktig intervjuare och varje intervju
var verkligen ordentligt förberedd
Vi hade också besök av en pastor ifrån Minsk i Vitryssland.
Denne pastor berättade bland annat att han medan han befann sig här i Sverige
hade märkt den likgiltighet som finns bland människor i allmänhet inför
budskapet om Jesus. Han hade hört Jesus gråta över de människor som var grannar
med honom där han för tillfället bodde. Jesus grät över att de inte ville höra
talas om vad han gjort för dem och för oss alla. Jesus grät över att ingen
ville göra något för att dessa människor skulle ändra sig. Trots sina
språksvårigheter så fick han hjälp med att översätta en inbjudan på svenska
till grannarna. Han inbjöd till ett möte i en gäststuga där han bodde. En
kvinna som kommit till detta möte talade om att hon för sin del hade gjort så
gott hon kunde, varit en god människa och försökt att leva ett bra liv. Skulle
inte detta kunna räcka utan att hon också behövde Jesus?
Denna kvinna är inte den enda som har det på det viset. Det
finns så många goda och präktiga människor i vårt land som Jesus gråter över.
Varför är det så? De är likgiltiga inför budskapet om Jesus. Frågan jag ställer
är: ”Vad gör vi åt detta?” Hör vi, liksom denne ryske pastor, att Jesus gråter,
precis så som han grät över Jerusalem en gång? Vi behöver initiativkraft och
fantasi, att finna nya vägar ut till en värld som behöver få höra talas om
Jesus. Större frimodighet att behärska vårt språk om Jesus i våra hem och bland
våra grannar. Kanske det behöver översättas till de språk som talas bland
invandare som kommit till vårt land.
”Kyrkan av i dag behöver ett ökat mod och
självförtroende att stå upp för sin tro och övertygelse, men måste göra det på
ett sätt som bottnar i den fridsfurste och nådefulla frälsare som man följer.” skriver Carl Henrik Jaktlund
i Dagen
Kristnabudskapet behöver tydliggöras
Gud, när du talar till mig om det stora behov som finns. Ge
mig då kraft att stanna, när jag skall stanna och att gå när jag skall gå.
måndag 3 februari 2014
Marcus Birro om blivande ärkebiskopen
Marcus Birro skriver på sin blogg precis det jag tidigare skrivit att vi är med och splittrar när vi
krigar mot varandra. Detta är också vad Påven Franciskus kallar för en skandal.
Något som är ovärdigt och till skada för den kristna enheten.
Birro skriver: ” Ett annat ord på den onde är ju splittraren…
Det borde
egentligen räcka för att vi med all kraft och innerlig iver ska försöka ena
Kristi kropp”.
Plötsligt gör
Birro en fullständigt obegriplig kovändning när han i samma blogginlägg
skriver:
”I tider när blivande ärkebiskopen skriver i en
studenttidning i Skåne att Josef är Jesus biologiske far kräver sanningen av
oss att vi står upp för Guds ord. För sanningen.”
Jag har tyvärr inte hittat
det påstådda citatet om Josef,
(Marias man som enligt
Matteus evangeliums första kapitel finns med i Jesu släkttavla)
Däremot hittade jag ett
annat citat ur Studenttidningen Lundagård av Biskop Antje:
”Budskapet
är att Gud blev människa när Jesus föddes. Det centrala budskapet är att den
mest radikala gränsen som vi kan tänka oss, den mellan mänskligt och gudomligt,
rivs ner genom att Gud kommer till oss, i en människa, i ett barn. Det är en
oerhörd uppvärdering av det mänskliga.”
Detta är så långt jag förstår motsatsen till det Birro
påstår att hon skrivit i Studenttidningen