Jag har med författaren Yngve Hanells tillåtelse scannat några sidor ur hans trosstärkande bok där han berättar om sitt innehållsrika liv. Där berättar han bland annat om att jag besökte dem medan de var verksamma i Filadelfiaförsamlingen i Ramsberg i början av 1960-talet.
Yngve och hans fru Solveig reste senare ut som missionärer till Chile där de var med om att bygga upp ett barnhem. Här är länken till sidorna som jag scannat
torsdag 24 april 2014
lördag 19 april 2014
Glad påsk 2014
Vi önskar alla våra vänner en Glad Påsk 2014 med hälsningar från Ulla-Britt och Rolf.
Här ett bildmontage. Bilderna tagna i dag påskafton den 19 april 2014. Vitsipporna blommar runt husknuten!
Här ett bildmontage. Bilderna tagna i dag påskafton den 19 april 2014. Vitsipporna blommar runt husknuten!
fredag 18 april 2014
En av mina mest älskade långfredagssånger.
Se mängden mot Golgata
skrider,
och Jesus bland mänskorna
går,
föraktad, bespottad och
hånad,
hans panna bär blodiga sår.
Fast oskyldig, korsfäst han
bliver,
och smärtorna tar han på
sig.
Sitt liv som ett offer han
giver.
O tänk, det var allt gjort
för mig.
O tänk det var allt gjort
för mig,
O tänk det var allt gjort
för mig.
För mig brast hans älskande
hjärta,
O tänk det var allt gjort
för mig.
”Jag törstar” han ropar i
smärta.
”Jag törstar”, o tänk hur
han led!
I kärlek hans bristande
hjärta
nu längtar att frälsningen
ge.
Han glömde sig själv mitt i
döden,
han glömde den törniga
krans.
och såg blott den mänskliga
nöden.
O tänk att min synd då blev
hans
Det var vid den nionde
timmen,
då böjer han huvudet ner.
Och hör från försmäktande
läppar:
”Förlåt dem, o Fader”, han
ber.
O tänk, över grymmaste
bödlar
i kärlek förbarmar han sig.
”Förlåt dem, förlåt dem” han
beder.
Den bönen ock gäller för
mig.
Texten på norska skrevs år
1894 Hjalmar Hansen, som var Brigadör, Frälsningsofficer och Sångförfattare i
Frälsningsarmen i Norge, skrev över 800
sångtexter. Melodin/ Musiken komponerades av Silas J. Vail, som var affärsman i
USA
torsdag 17 april 2014
Han gick den svåra vägen
Han gick den svåra vägen upp
till Jerusalem.
Han gick med sina vänner som
skulle svika honom snart.
Han gjorde det för dem, Han
gjorde det för dem.
Han gick den svåra vägen upp till
Jerusalem
Där blev han slagen hånad
och törnekrönt av fienden.
Han teg och led för dem. Han
gjorde det för dem
Han gick den svåra vägen.
Han bar sitt eget kors.
Han bad: ”Min Gud förlåt
dem.” Han led och dog på Golgata.
Han gjorde det för oss, för
alla och för oss.
Text: Britt G. Hallqvist
onsdag 16 april 2014
Löftena kunna ej svika
Löftena kunna ej svika, nej de stå evigt kvar.
Jesus med blodet beseglat allt vad han lovat har
Himmel och jord må brinna, höjder och berg försvinna,
men den som tror skall finna, löftena de stå kvar
Gör såsom Abraham gjorde, blicka mot himlen opp!
Medan du stjärnorna räknar, växer din tro ditt hopp
Tro när det mörknar på färden, solen ej slocknat har.
Blott några timmar och sedan strålar en morgon klar
Tro när dig världen förföljer. Med dig i ugnen het
vandrar en gudason härlig, prövade själ det vet
Tro när dig vännerna svika, tro när blott en står kvar.
Jesus din vän skall dig följa, alla ja alla dar.
Tro under allt som dig möter, snart du ju hemma är.
Då skall i åskådning bytas det som du trodde här
Denna sång skrevs med text och musik av Pastor Lewi Pethrus
år 1913
De två första verserna skrevs under en tid då hustrun Lydia
var sjuk. När läkare föreslagit ett operativt ingrepp beslutade de i stället
att sätta sin förtröstan till Gud i bön. De fick bönesvar. Hustrun tillfrisknade
utan något operativt ingrepp De övriga verserna tillkom senare. De skrevs under
en tid då pingströrelsen var utsatt för hårt angrepp utifrån.
Löftena och löftet
Det talas i Bibeln om fäderna i det Gamla förbundets tid att
de genom tron fick löftena uppfyllda. Gud talade till dem många gånger och på
många sätt genom profeterna står det. Det står också att de fick Guds
vittnesbörd för sin tro. De kallas för trons vittnen. Dessa trosmänniskor som
omtalas i Hebreerbrevets elfte kapitel hade lagt beslag på Guds löften. De vann
segrar över sina fiender genom sin tro och de fick se Guds löften gå i
uppfyllelse. Gud bekräftade deras tro på det sättet. Observera att ordet löften
står här i pluralis i obestämd form.
Det är skillnad på ordet löften och ordet löftet.
Löftet står i singularis och i bestämd form. Paulus skriver i 2.Kor.1:20 att ”Guds
löften har fått sitt ja genom honom (Jesus)” Detta gäller alla Guds löften,
antingen de är uppfyllda eller väntar på sin uppfyllelse. De har fått sin
uppfyllelse i Kristus.
”Ingen av dessa som genom sin tro har fått Guds
vittnesbörd fick se löftet uppfyllas” Hebr. 11:39. De levde
och dog i väntan på ett löftes uppfyllelse, som ingen av dem upplevde på
jorden.
Nu är löftet uppfyllt.
Det som dessa trosvittnen sett fram emot har kommit. Jesus Kristus har genom
sitt offer på Golgata vunnit en evig seger. Han är ”nu krönt med härlighet
och ära därför att han led döden.” Hebr. 2:9 Det står nu inte sedan. Jesus har
segrat Löftet är redan uppfyllt. ”När han lade allt under honom, gjorde
han inget undantag: allt skulle läggas under honom. Ännu ser vi inte att allt
lagts under har lagts under honom.” Hebr. 2:8. Det återstår ett ”ännu” ”Ty han måste härska tills han
har lagt alla fiender under sina fötter.” 1.Kor15:25. Om det onda ser ut
att triumfera, så är det bara för en kort tid. Vi ser fram emot den dag då alla
fiender skall vara besegrade, ja till och med döden skall bli besegrad.
Precis som de gamla förbundets trosvittnen fick Guds
vittnesbörd, så har också de troende som nu lever i det nya förbundets tid Jesu
vittnesbörd i sina hjärtan. Genom tron
kan vi också i vår tid få uppleva uppfyllelsen av Guds löften. Löften om Guds
närvaro under tider av sjukdom, sorg och prövning.
Du och jag kan ta reda på vad Gud har lovat. Vi kan tryggt
få överlämna våra liv i hans trofasta omsorg och ledning. Vi behöver inte känna
oro även om världen hotfullt larmar. I tro på Guds löften får vi med stor
förväntan se fram emot den stora dag då Jesus skall komma.
”Löftena kunna ej svika, nej de stå evigt kvar.”
fredag 11 april 2014
Text som legat i skrivbordslådan
Får se om det blir något av den efter bearbetning eller om den hamnar i skräpkammaren:
Ingenting är nytt under solen,
allting som skall ske har skett.
Efter vinter kommer våren,
utan att vi därom bett.
Ingenting är hopplöst,
allting kan bli nytt.
Varför skall vi sörja
över dag som flytt.
Det som sker det sker under solen.
Gick där i min ensamhet och tänkte
på allt det goda som jag redan har.
Det finns många andra som har svårt att gå,
Många har små krämpor man inte kan förstå,
men ingenting är nytt under solen.
Livet kan bli lättare för andra.
Nya möjligheter kan vi få.
Fånga dem i flykten de går fort förbi.
Dina möjligheter kan göra någon fri
Det som sker det sker under solen.
Vattnet i sitt kretslopp cirkulerar.
Torra marker kan på nytt få liv.
Gud som ser det hela öppnar sitt förråd.
Alla små resurser ges till dig av nåd,
men ingenting är nytt under solen
Vi kan dela med oss till varandra,
utav jordens gåvor som vi fått.
Vara med och skapa liv som aldrig dör.
Bygga upp det fallna (gamla) som fienden förstör.
Det som sker det sker under solen.
Nog har jag fått lära mig att livet
inte är så lätt som det ser ut.
Inga svar är enkla, det har jag förstått.
Ingenting är rättvist, men mycket kan bli gott.
Ingenting är nytt under solen.
Hurdan (Sådan) är den Gud som jag kan tro på?
Han är följeslagare och vän.
Lärde mig att bedja, gav mitt sinne ro.
Nära vid hans hjärta vill jag alltid bo.
Det som sker, det sker under solen.
Text:Rolf Ericson
onsdag 9 april 2014
Intervju med Ulf och Birgitta Ekman
Jag har lyssnat på en intervju med Ulf och Birgitta Ekman pådenna länk och vill betona vad jag tidigare skrivit i Ökenkällan. Man måste
respektera deras beslut och beundra deras mod, inte minst med tanke på den
ställning de haft och har i kristenheten, En hel del frågetecken kan rätas ut
om man lyssnar på denna intervju. Det är en lång process som pågått i deras liv
innan de fattat detta avgörande beslut. Detta är deras väg och den bottnar
säkert i en fast övertygelse. Vi behöver definitivt inte gå samma väg, men vi
har samma mål. Vårt gemensamma mål måste få vara att i Guds - kärlekens kraft -
ena en splittrad kristenhet. Jag önskar dem verkligen av hjärtat Guds rika
välsignelse!.
lördag 5 april 2014
Identitetsförvirring
Det debatteras just nu i tidningen Dagen
om nödvändigheten av att församlingar i detta fall Livets
Ord, slår vakt om sin identitet. Detta menar man är nödvändigt i en tid som
kännetecknas av turbulens och allmän förvirring. Splittringen har pågått ganska
länge och många har förlorat tilltron till dem som utgivit sig för att vara
andliga ledare. Jag har svårt att tro att lösningen på krisen skulle vara att
slå vakt om sin identitet, även om det låter tilltalande för den som känner sig
rotlös. Nej detta leder i stället till tillbakagång. Guds församling är inte en
sekt med slutna gränser. Dess uppgift är att vara gränsöverskridande, så som
jag ser det. Vår tid inbjuder till ett sådant förhållningssätt.
Allt inomkyrkligt gräl är till mera skada för Guds rike, än
den sekularisering som pågår utanför och även eventuellt innanför kyrkan. Om vi
inte blir fyllda av Jesu kärlek till människor, så kan inte Guds rike bli
synligt i världen. ”Se hur de älskar varandra”, var det motto som förde
evangeliet framåt i sitt segertåg över världen. Det var inte vapnen som
användes i korstågen. De skapade bara krig, hat och förvirring, trots att de
användes tillsammans med korset, kärlekens symbol, för sitt olovliga syfte.
Kärlekens vapen däremot, har vi fått för att kunna uträtta något gott i
världen. Jesu kärlek bryter ner fördomar och oförsonlighet. Han älskade över
alla gränser.
När vi älskar, slår vi inte vakt om vår identitet. Vi blir
gränsöverskridande. Jag är kristen, men behöver inte fördenskull betona att jag
är pingstvän. Man behöver inte bli katolik för att älska katolska bröder och systrar,
inte heller gå med i Livets Ord för att älska vännerna där. De är inte våra
fiender. De är våra vänner och värda att älskas där de är. Jag kan ha vänner
som är ateister, muslimer, buddhister eller tillhöra någon annan religion. Det
är min uppgift att välsigna dem i Jesu namn och önska dem Guds frid. Om någon
av dem säger: ”Jag har frid”, så finns det ingen anledning för mig att motsäga
detta. Det är Guds ande som vill hjälpa mig att välja de rätta orden. Det är i
samarbete med honom jag finner min uppgift i rätt tid. Vi är kallade att
välsigna alla människor
Att ha sin församlingstillhörighet på den plats där man bor,
är oerhört viktigt. Kan jag ha gemenskap med vännerna där utan att överge mina
grundläggande mänskliga värderingar, så tycker jag inte att det finns anledning
att lämna gemenskapen. Gräset kan till en början se grönare ut på andra sidan
den fålla där jag befinner mig, men det kan säkert bli torrtider även på den
andra sidan.
Du behöver inte gå för att du ser en annan människa göra
det. Du följer Jesus och det är hans församling du tillhör på den plats där du
bor.
Läs även "Kristen enhet förutsätter försoning...."
Läs även "Kristen enhet förutsätter försoning...."
fredag 4 april 2014
Vem får inte kritiseras?
Det finns en underlig uppfattning att man inte får kritisera
vissa människor som anses vara andliga ledare. Om man med kritisera menar att
man inte får ifrågasätta dessa personers budskap, så vill jag bestämt
protestera. Det är väldigt farligt att underkasta sig en annan människas
ledande egenskap, utan att få ifrågasätta de tankar och idéer som förmedlas
genom denne. Det står att vi inte skall förakta profetiskt tal, men vi har fått
rättigheten att pröva allt och behålla det som är gott. Ordet kritisera
står däremot inte i motsatsförhållande till ordet respektera.
Vi bör så långt det är möjligt respektera alla människor med
lika stor värdighet. Andliga ledare har i detta fall inte något företräde. De
är bara vanliga människor. Respekt handlar också i stor utsträckning om hur jag
ser på mig själv. Ordet självrespekt är också betydelsefullt. Det finns
ingen anledning att jämföra sig själv med någon annan i en slags rangskala.
Ödmjuk självkännedom är naturligtvis bra men denna får inte urarta i andligt
mindervärdighetskomplex.
Vad finns det nu för anledning för mig att skriva sådana
självklara saker? Tyvärr är det inte så självklart för alla. En person
förmanade Stanley Sjöberg att inte kritisera Ulf Ekman. Så här skriver Stanley
Sjöberg i ett uttalande på Facebook:
”Tidigt på morgonen, innan Livets Ords Församling i Uppsala
samlades, spreds nyheten via Internet till olika delar i världen. Pastorsparet
Birgitta och Ulf Ekman skulle lämna sin församlings gemenskap och ansluta sig
till den katolska kyrkan. Det blev en psykologisk ”tsunami” i olika
världsdelar.
Det är naturligt att händelsen diskuteras och kommenteras. Ulf Ekman beskrev den katolska kyrkan som stabil, historiskt och teologiskt. Den rörelse han stått som ledare för beskrevs som en av många andra förgreningar som påstods ha orsakat splittring under lång tid i de globala kristna relationerna. Enheten skulle förverkligas genom att vi underordnar oss påven i Rom. Protestantisk kritik mot katolska kyrkan berodde på missförstånd, dålig kunskap och förtal.
Vi har sedan 1970-talet upplevt en stark andlig gemenskap i bön och samarbete mellan våra olika kyrkofamiljer. Katolska kyrkan har upplevts som en trygghet med sin förankring i trons värdegrund som den noga formulerats i den nicenska trosbekännelsen. Skillnaderna mellan oss har varit mindre viktiga eftersom den hänsynslösa förnekelsen i Svenska Kyrkan varit en gemensam sorg.
Jag kan inte förstå varför den gemenskapen inte kunde fördjupas. Det som fungerat har inneburit bejakande i mångfalden trots skillnader i detaljfrågor. Vi har upplevt varandra som förgreningar i vinträdet, eller som olika posteringar i Guds armé. Nu tvingades vi att börja granska varandra på ett sätt som söndrar, skadar och ödelägger det vi har gemensamt.
Frikyrkorörelsens folk måste tyvärr påminna om hur påvarnas kyrkohistoria vittnar om maktmissbruk, förföljelse och massavrättningar av våra systrar och bröder. Vi provocerades nu till att granska katolska kyrkans traditionella tillägg, som saknar stöd i Bibeln och är i konflikt med ursprungliga, eviga sanningar. Det kunde vi länge acceptera i ömsesidig förståelse och respekt. Nu tvingades vi att försvara också vår egen existens och ifrågasätta katolska kyrkans självbild.
Alla som önskat och upplevt enheten, sörjer över det som hände söndagen den 9 mars. Det kommer att dröja lång tid innan såren läks och vi är tillbaka i 70-talets enhetsvilja.
Ulf Ekman har varit en förebild och är trovärdig som personlighet i sin kallelse. Han kommer efter en tid att betyda lika mycket som katolsk predikant då han framträder i konferenser och allkristna samråd.
En person förmanade mig att inte kritisera Ulf Ekman. ”Gud uppmanade ju faktiskt profeten Hosea att gifta sig med en otrogen kvinna med ett dåligt förflutet. Vi får vänta och se om Gud har en speciell tanke med att Birgitta och Ulf Ekman förenar sig med katolikerna”, tillade hon.”
Det är naturligt att händelsen diskuteras och kommenteras. Ulf Ekman beskrev den katolska kyrkan som stabil, historiskt och teologiskt. Den rörelse han stått som ledare för beskrevs som en av många andra förgreningar som påstods ha orsakat splittring under lång tid i de globala kristna relationerna. Enheten skulle förverkligas genom att vi underordnar oss påven i Rom. Protestantisk kritik mot katolska kyrkan berodde på missförstånd, dålig kunskap och förtal.
Vi har sedan 1970-talet upplevt en stark andlig gemenskap i bön och samarbete mellan våra olika kyrkofamiljer. Katolska kyrkan har upplevts som en trygghet med sin förankring i trons värdegrund som den noga formulerats i den nicenska trosbekännelsen. Skillnaderna mellan oss har varit mindre viktiga eftersom den hänsynslösa förnekelsen i Svenska Kyrkan varit en gemensam sorg.
Jag kan inte förstå varför den gemenskapen inte kunde fördjupas. Det som fungerat har inneburit bejakande i mångfalden trots skillnader i detaljfrågor. Vi har upplevt varandra som förgreningar i vinträdet, eller som olika posteringar i Guds armé. Nu tvingades vi att börja granska varandra på ett sätt som söndrar, skadar och ödelägger det vi har gemensamt.
Frikyrkorörelsens folk måste tyvärr påminna om hur påvarnas kyrkohistoria vittnar om maktmissbruk, förföljelse och massavrättningar av våra systrar och bröder. Vi provocerades nu till att granska katolska kyrkans traditionella tillägg, som saknar stöd i Bibeln och är i konflikt med ursprungliga, eviga sanningar. Det kunde vi länge acceptera i ömsesidig förståelse och respekt. Nu tvingades vi att försvara också vår egen existens och ifrågasätta katolska kyrkans självbild.
Alla som önskat och upplevt enheten, sörjer över det som hände söndagen den 9 mars. Det kommer att dröja lång tid innan såren läks och vi är tillbaka i 70-talets enhetsvilja.
Ulf Ekman har varit en förebild och är trovärdig som personlighet i sin kallelse. Han kommer efter en tid att betyda lika mycket som katolsk predikant då han framträder i konferenser och allkristna samråd.
En person förmanade mig att inte kritisera Ulf Ekman. ”Gud uppmanade ju faktiskt profeten Hosea att gifta sig med en otrogen kvinna med ett dåligt förflutet. Vi får vänta och se om Gud har en speciell tanke med att Birgitta och Ulf Ekman förenar sig med katolikerna”, tillade hon.”
Nå vad tycker du som läser det här om
detta? Handlar det om auktoritetstro eller?
Läs även: