Hej min vän!
Förstår av det du skrev i ditt sista
mail att du också far illa av den kritik som riktas mot Svenska
kyrkan. Man kan nog konstatera att ingenting är svart eller vitt.
Jag försöker att förstå anledningen till den uppkomna situation
som får exempelvis Olof Edsinger att skriva så som han gör när
han försvarar konfirmationsprästen i Luleå stift och anklagar
domkapitlet. Det
gäller prästens uttalanden på ett konfirmationsläger i somras om
homosexuella relationer och om evolutionsteorin.
Frågan är ju om hon hade rättighet att ha sina egna åsikter i
dessa frågor, när hon visste att de stred mot det som man står för
i Svenska kyrkan. Dessutom visade det sig att många av
konfirmanderna tog illa vid sig av hennes sätt att hävda sin egen
uppfattning om hbtq personers livsval, som att Gud inte ville detta
och att homosexualitet är synd. Om en pingstpastor exempelvis skulle
förkunna att Bibeln inte är Guds ord, så är ju detta
jämförelsevis en lika stor anledning till att den pastorn inte
längre vore önskvärd som förkunnare. Det skulle aldrig hjälpa
att pastorn hävdade att detta endast var hans egen uppfattning. Han
skulle ändå anses vara olämplig eftersom han inte varit lojal emot
den kyrka där han förkunnat detta.
Jag har svårt att tro att avsikten är
att försvara konfirmationsprästen. Det är lättare att tro att det
är andra orsaker som ligger bakom den hetsiga anklagelsen mot
Svenska kyrkan.
Det är tyvärr så att både EFS och
andra inomkyrkliga rörelser är de som är mest högljudda. Det var
fel av mig att skriva att det är från frikyrkligt håll som
kritiken föreligger. Varken EFS eller Olof Edsinger räknar sig som
frikyrkliga. Nu kan man visserligen säga att alla evangeliska kyrkor
numera är frikyrkor, sedan kyrkan skildes från staten. Trots detta
lever begreppen "frikyrklig" och "kyrklig" kvar
och vi uttalar oss fortfarande så som om de skulle existera.
Du min vän skrev att du tagit avstånd
ifrån det frikyrkliga sammanhang du tidigare tillhört, eftersom du
numera möter respekt ifrån Svenska kyrkan där du blivit sedd och
accepterad. Du blev förr utnyttjad och bestulen på din rätt till
ett eget liv och tänkande. Detta är helt oacceptabelt. Så får det
helt enkelt inte vara, men tyvärr så vet jag att det är många som
blivit sårade på samma sätt
Jag är glad för din skull att du har
funnit ett nytt sammanhang där du fått hjälp med att bearbeta det
som tidigare varit till skada för dig.
Jag kan inte säga att jag haft det
likadant som du, fastän jag är uppväxt i Pingst. Det finns ingen
som har bestulit mig på min egen rätt till ett eget liv och
tänkande. För mig blev min barndoms frikyrka en trygg plats, där
jag fick växa i min tro på Gud och där jag fick göra andliga
upplevelser som jag aldrig har ångrat.
Detta innebär inte att jag upphört
att ifrågasätta det som varit fel och dessutom fortsätter jag att
göra detta även numera. Det finns mycket som jag ser annorlunda på
i dag jämfört med när jag var yngre. Både min gudsbild och min
människosyn har förändrats och det är jag väldigt tacksam för.
Det handlar om en process som haft sin början för länge sedan och
som fortsätter förhoppningsvis så länge jag lever.
Det är ingen ide att älta i sådant
som är negativt och som kan få mig att känna bitterhet över
sådant som varit. Bitterheten är till skada och den bör jag
bekämpa så att den inte får fäste i mitt liv. Du skrev att du
mått dåligt av hackandet som skapar disharmoni och olycka. Ja
sådant mår man verkligen dåligt av. Just därför tror jag att man
för sitt eget välbefinnande bör fly sådana miljöer, som jag
också förstår att du har gjort.
Nu får jag önska dig Ett Gott Nytt
År!
Din vän Rolf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar