Om detta skrev jag tisdag 20 april 2020 och här klistrar jag in den texten i repris:
Vi
lever i en tid då religionerna återkommer och tar plats i Sverige,
som ansetts vara världens mest sekulariserade land. Religionen har
på nytt blivit synlig i vår tid.
"Under
senare delen av 1900-talet trodde man att religionens betydelse
skulle försvinna i samhällsdebatten." (Stockholms universitet;
forskning se)
Men
så blev det inte!
Många
anser att religionens nya synlighet skapar spänningar i samhället,
inte minst genom den religiösa mångfald som har uppstått.
Religionsfriheten ger alla religiösa samma utrymme.
Sverige
har aldrig varit ett kristet land, även om kristendomen tidigare
varit knutet till Staten genom Svenska kyrkan. Ett land kan inte vara
kristet, men människor kan vara kristna i ett land. Därför tycker
jag att det är det fel att tala om avkristning av vårt land.
Däremot kan vi säga att Sverige har utvecklats till ett
postsekulärt samhälle, vilket innebär att alla måste förhålla
sig till religionerna på ett nytt sätt. Den postsekulära insikten
är att alla på något sätt är religiösa.
"Även
ateister har sina religioner" skriver Göran Rosenberg
i Expressens kultur.
Joel
Halldorf skriver i sin bok Gud- återkomsten:(s.163)
"I
en postsekulär värld uppnår vi inte enhet genom att tvinga alla
att tro på eller förhålla sig till samma sanning, utan vi
accepterar att olika sanningsanspråk lever sida vid sida. Vi håller
givetvis inte med om allt, men vi försöker inte heller förbjuda
allt vi ogillar. För det andra insikten om att praktik är viktigare
än teori. Det kan vara lättare att leva tillsammans om vi fokuserar
på det konkreta livet snarare än den abstrakta läran.. Om vi
placerar socialism, kristendom, islam och buddhism bredvid varandra
är det uppenbart att systemen krockar på en rad punkter"(slut
citat)
Förr
talade man om kristendomen skild från andra religioner. Var man född
i Sverige blev man skriven som medlem i Svenska kyrkan, som då var
Statskyrka. Detta innebar inte att man behövde vara en bekännande
kristen. Sedan år 1996 blir man medlem genom dop eller i avvaktan på
dop. Går man längre tillbaka i historien, under början av
1800-talet, så var det kyrkogångsplikt, vilket innebar att man var
tvungen att närvara vid högmässan varje söndag och även vid de
så kallade husförhören, då prästen skulle kontrollera
människornas läskunskap. Att ifrågasätta prästen som den
kyrkliga auktoriteten var otänkbart. Kyrkan var enväldig och hade
makt över folket. Genom det så kallade Konventikelplakatet förbjöd
man folk att samlas i andra lokaler än kyrkan. Motivet var att man
ville slå vakt om kyrkans auktoritet och enhet i religionen, så som
man uppfattade den vid denna tid. Brott mot förordningen resulterade
i stränga straff. Det var många som vägrade att finna sig i denna
lag. En del föredrog att utvandra, de flesta till Nordamerika. De
valde en annan väg, i stället för att böja sig för den kyrkliga
auktoriteten. Om detta kan man läsa bland annat i Selma Lagerlöfs
bok Jerusalemsfararna.
Människor
tänkte annorlunda före individualismens och demokratins genombrott.
Numera är de allra flesta tacksamma för att vi har frihet att
själva välja vad vi skall tro på och vem vi skall tro på.
Även
i vår tid har vi auktoriteter och vi följer dem antingen vi vet det
eller inte, men det är förhoppningsvis utifrån våra egna inre
val, som vi väljer att följa dem.
K.G.Hammar
skriver i sin bok Ecce homo sidan 32:
"
Att någon skulle kunna komma utifrån och utifrån en given position
kräva tilltro blir alltmera sällsynt i vårt kulturklimat. Och
detta måste vi väl alla glädjas åt. Det som inte kan övertyga
vårt hjärta ska inte heller ha vår tillit och ännu mindre vår
lydnad" (slut citat)
Bibeln
säger i Rom.10:10:
"Hjärtats
tro leder till rättfärdighet och munnens bekännelse till
räddning."
Den
kände kristne apologeten Stefan Gustavsson skriver
"BIBELN
STÅR HÖGRE ÄN KYRKAN OCH TRADITIONEN"
att
vi alla befinner oss i dialog med Skriften, traditionen och den egna
samtiden och vad den påstår är sant och förnuftigt.
Han
skriver att bibeln/ skriften står över kyrkan och traditionen,
vilket betyder att han anser bibeln som den yttersta auktoriteten.
Citat:
"Kristna använder tre olika verktyg eller, med en annan bild,
lyssnar till tre olika röster. Vi förhåller oss till Bibelns
texter, till den kristna traditionen och till vår egen
samtid. Skillnaden mellan kristna är inte att några
lyssnar till tre röster och andra bara till en av dem. Nej alla
befinner vi oss i dialog med Skriften, med traditionen och med den
egna samtiden och vad den påstår är sant och förnuftigt. I vissa
frågor är de tre rösterna överens, men det gäller inte alla
frågor. Och i de fallen blir skiljelinjen mellan kristna tydlig. Det
handlar om vilken auktoritet vi tillskriver respektive röst i de
fall då de inte är samstämmiga."
Gustavsson
skriver att kristenhetens ödesfråga under 20-talet handlar om ett
återupprättat förtroende för Skriften, som den yttersta
auktoriteten för innehållet i vår tro
Jag
tror inte att jag måste bestämma mig för någon av de tre nämnda,
som gör anspråk på att vara yttre auktoriteter. Inte ens för
"Skriften som den enda yttersta auktoriteten"
För
mig räcker det att veta att Gud är den yttersta auktoriteten. Där
har Bibeln visat mig vägen till en egen erfarenhet, som innebär att
jag känner Gud och Gud känner mig. I den erfarenheten, som Bibeln
säger är den insikt som Anden ger, känner jag mig fullständigt
trygg. I mer än 70 år har jag upplevt en relation med Gud, som
gjort mig fullständigt viss om det som jag inte kan se. Jag inser
svårigheten att förklara detta så att någon annan ska kunna
förstå, men jag vet att jag vet.
"Om
någon bekänner att Jesus är Guds son, förblir Gud i honom och han
i Gud. Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och
tror på den. Gud är kärlek, och den som förblir i kärleken
förblir i Gud och Gud i honom." 1.Joh.4:15-16
När
jag säger att jag tror på Gud som den yttersta
auktoriteten, så kan jag också tillägga att jag tror på
Gud som den absoluta sanningen. Detta innebär inte
att jag är färdig med sanningen. Detta betyder inte heller att Gud
är färdig med mig. Om någon påstår sig veta svaret på den
absoluta sanningen så kan vi med säkerhet avfärda det.
"Mig
blir aldrig svaret givet" lyder en strof i Kerstin
Anérs text (Sv.ps.27:2)
"Du
är större än mitt hjärta, du som allting kan och vet."
Ingen
kan få mig att tro att en yttre utifrån bestämmande yttersta
auktoritet skall avgöra vad jag skall tro på. Gud har visat oss vem
han verkligen är i sitt ord. Bibeln bekräftar Gud som den yttersta
auktoriteten, men det är Anden som ger mig insikten Det är den inre
auktoriteten som för mig är den yttersta auktoriteten. Det är bara
den som jag kan ha förtroende för och det är också den som ger
mig friheten att själv få bekänna min tro på Gud.
"Nåden
och sanningen har kommit genom Jesus Kristus. Ingen har någonsin
sett Gud. Den ende sonen, själv Gud och alltid nära Fadern, han har
förklarat honom för oss." Joh.1:17-18.
Jesus
undervisade kvinnan vid Sykars brunn om den tid som då var inne att
det är Anden som upplyser oss, och ger oss den rätta insikten.
Detta skulle jag vilja kalla den inre auktoriteten. Den förvissning
som Gud ger till alla dem som vill tro på Jesus Kristus. Se Joh.
4:23-24.
"Den
tid kommer, ja den är redan här, då alla sanna gudstillbedjare
skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty så vill Fadern att man
skall tillbe honom. Gud är ande och de som tillber honom måste
tillbe i ande och sanning."
Vi
kan inte handskas vårdslöst med vår tolkning av Bibeln. Om vi gör
det och samtidigt antyder att Bibeln är den yttersta auktoriteten,
hamnar vi i konflikt med sanningen.
Om
vi som Stefan Gustavsson skriver befinner oss i dialog med Skriften,
så måste detta givetvis betyda att vår kunskap förändras i takt
med tiden. Eller har jag missuppfattat detta?
Jag
har växt upp med en konservativ och auktoritär bibeltolkning, som
ibland varit bokstavlig. Detta har inte fått mig att överge Bibelns
centrala budskap. Tvärtom sätter jag större värde på Bibeln än
någonsin. Jag läser den inte för att jag är tvungen. Jag läser
den för att jag vill tränga mig in i det heliga mysteriet med
förhoppning om att komma närmare ursprungskällan. Jag använder
inte Bibeln som en lagbok eller ett uppslagsverk som kan ge mig svar
på sådant jag finner på annat håll. Jag läser inte heller Bibeln
som en apokalyptisk bok, i tro att den skulle ha hela svaret på
tidpunkten då jorden skall gå under. Inte heller tror jag att
bibeln tillåter att det skall ske i en konflikt med USA/Israel som
representant för Gud. Jag är långt ifrån färdig med bibeln och
bibeln är inte heller färdig med mig.
Brian
D. Mc.Laren skriver om detta i sin bok "Generös radikalitet på
sidan 156.
Han
värdesätter Bibeln på ett nytt sätt. Jag tror precis som Stefan
Gustavsson skriver att vårt synsätt och vår tolkning av Bibeln har
en ödesavgörande betydelse under 20-talet, men jag har svårt att
tro att det då skulle handla om "Skriften som den enda yttersta
auktoriteten." Ett sådant synsätt skapar även spänningar
ibland de troende.
Om
vi använder Bibeln, Koranen eller andra religiösa skrifter, som
utsagor för yttersta auktoriteter, hamnar vi i de religioners nya
synlighet som skapar spänningar i samhället, de spänningar som jag
antydde i inledningen. I Bibeln finner jag inget stöd för vårt
sätt att skuldbelägga och fördöma människor, exempelvis för
deras olikheter på grund av sexuell läggning. Bibeln är inte en
sexualetisk bok, som beskriver vår tid så som en del påstår. I
Bibeln finner jag däremot stöd för frikännandet ifrån synd,
skuld och dom.
"Nu
blir det alltså ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus
Jesus." Rom 8:1
Anledningen
till att jag skriver detta inlägg är den oro jag känner, vid den
retorik som användes för att fördöma och skuldbelägga
Varför
sker detta i vår tid, när vi i stället borde uppmuntra varandra
över den nya tiden, som möjligheternas underbara tid och inte som
nu sker med olycksbådande retorik.
Detta
är frågor som borde ställas av flera. Själv känner jag mig som
en ensam varg i utkanten av ett revir som intas av andra vargar. De
anser sig tillhöra min kyrkofamilj. Jag önskar med det jag här har
skrivit att få kontakt med dig som kan känna samhörighet med mig i
dessa frågor.
Fortsättning följer......