Twingly statistik

onsdag 25 juni 2014

Förhöjda PSA-värden

I dag har jag varit på undersökning vid Urologiska kliniken i Linköping. Jag var inställd på att de skulle utföra ett s.k. biopsiprov, vilket innebär att man tar vävnad från prostatakörteln för undersökning för att se om det finns cancer i den.

I stället gjorde man på nytt en urodynamisk undersökning och det visade som tidigare att min urinblåsa inte tömmer normalt. Detta har jag redan fått veta och fick nu ytterligare bekräftat går inte att göra något åt, utan jag får leva med besvären resten av mitt liv..

Vad jag därefter fick veta är att mina PSA-värden nu stigit avsevärt, från tidigare besök  då vårdet låg omkring 3 och nu hade det ökat till 6,3 på skalan. Ökningen kan mycket väl bero på de ökade besvär jag har i min urinblåsa, men eftersom cancerrisken föreligger kommer man inom kort att ta ett biopsiprov på prostatakörteln. Jag tänker inte oroa mig i förtid. Det tjänar ingenting till. För min dokumentation påminner jag om vad jag tidigare skrivit om detta: 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar