måndag 27 januari 2014
Marcus Birro och Ann Heberlein i SVT-debatt
Jag har i flera av mina tidigare inlägg reagerat på alla de
försåtliga angrepp som sker mot Svenska kyrkan, nu senast i den usla
debatten med Marcus Birro och Ann Heberlein i SVT
När Bengt Malmgren på sin blogg utvärderar denna debatt så
menar han att
Antje
Jackelén uttalat sig väldigt diffust om Jesus Kristus och svävat på målet om de
tror på Jesus Kristus som världens frälsare.
Det är fel att säga att vår blivande ärkebiskop svävat på
målet om tron att Jesus är världens Frälsare. Om hennes svar på den aktuella
utfrågningen verkade vara diffusa så berodde det i stället på att frågorna som
ställdes var utformade som ett slags ja och nej frågor. Att vara tydlig i ett
sådant sammanhang kräver ett mera utförligt svar.
Debatten mellan Ann Heberlein och Marcus Birro bestod till
stor del av pajkastning. Den var inte till någon av kombattanternas fördel.
Birro anklagade Svenska kyrkan för att ha övergett grundläggande
kristna värderingar, tron på att Bibeln är Guds ord, och hur man ser på Jesus
och jungfrufödelsen. Han menade också att man har slutat att prata om syndernas
förlåtelse, att den blivande ärkebiskopen varit otydlig om att Jesus är enda
vägen till Gud, men han aktade sig för att påstå att hon förnekat detta, ty det
hade varit lögn.
Det finns förvisso både bokstavstroende och andra
bibeltroende även i Svenska kyrkan och man har definitivt inte övergett de
värderingar som är grunden för den kristna tron. I varje söndags gudstjänst
eller mässa så finns syndabekännelsen med, liksom avlösningen, tackbönen och
lovsången..
Det finns säkert många i Svenska kyrkan som tror på
jungfrufödelsen, inklusive den blivande ärkebiskopen, men hur den gått till kan
det ju inte finnas någon som vet. Jungfrufödelsen är ett mysterium.
Birro som menar att han är bokstavstroende skulle om tiden medgavs kunna förklara hur han tror att det gått till.
Birro som menar att han är bokstavstroende skulle om tiden medgavs kunna förklara hur han tror att det gått till.
Att vara tydlig i sin tro på Kristus och kyrkan som universell gemenskap
Så här skriver Ann Heberlein i DN om Biskop Antje Jackelén:
”Det finns falanger både innanför och utanför kyrkan som
kräver tydliga svar, svartvita sanningar, ordning och reda, och, naturligtvis,
gränser. Följaktligen provocerar biskop Antje Jackeléns valspråk, som är
"Gud är större"”
torsdag 23 januari 2014
Kristen enhet eller splittring?
Bengt! Jag tycker om ditt blogginlägg, (som man kan läsa här) i stort,
och jag tar mig friheten att bädda in youtubefilmen med påven i min blogg.
Trots att jag har en del invändningar på det du skriver kommer jag också att
länka till ditt blogginlägg. När påven skriver om de kristnas enhet, så tror
jag att han menar att enheten inte handlar om de teologiska uppfattningar som
ofta skiljer oss åt. Dessa uppfattningar får inte skapa splittring. Det är just
en sådan splittring som är en skandal.
Därför har det som påven skriver
ingenting att göra med Jesusmanifestationen. Upprinnelsen till denna
manifestation är Jesusmanifestet, som skrevs 2003. Det var en debattartikel i
Svenska Dagbladet av dåvarande ledaren för Pingströrelsen Sten Gunnar Hedin och
Katolska kyrkans svenske biskop Anders Aborelius. Detta manifest skrevs som en
reaktion på dåvarande ärkebiskopen för Svenska Kyrkan K.G. Hammar och den
liberalteologiska syn som han företrädde. Jesusmanifestet blev tyvärr en
splittringsfaktor bland de kristna i stället för ett samlande dokument.
Dokumentet blev startskottet för en långdragen debatt i svenska medier och
enligt min uppfattning har detta spätt på den splittring och det missförstånd
som redan tidigare fanns mellan evangelikala och liberala. Detta fortsätter,
eftersom de evangelikala teologerna ser det liberala och postmoderna tänkandet
som fiende till traditionell kristen tro.
Om Jesusmanifestationen
befäster denna splittring så är det därför att den tydliggör skillnaderna mer än
likheterna. Jesusmanifestatione(r) behövs på både riks och lokalplanet
Jag känner mig
något ambivalent till det du skriver och hoppas att du förstår vad jag menar.
Hoppas att du också i vad jag tidigare skrivit förstår vad mitt huvudsakliga
syfte är. Jag vill betona min högaktning till den debattstil du företräder. Kom
ihåg: Vi är närmare varandra än vad vi tror. Guds frid till dig broder!
(Min text är något omarbetad i slutet av detta inlägg med början på meningen Om Jesusmanifestationen.....)
(Min text är något omarbetad i slutet av detta inlägg med början på meningen Om Jesusmanifestationen.....)
lördag 18 januari 2014
Liberalteologi och sekularisering, två sidor av samma mynt?
Många upplever att
kristenheten befinner sig i en kris just nu och man är väldigt upptagen med att
finna orsaker till denna kris. I stället för att se på Jesus och löpa framåt i
den tävlingskamp som är oss förelagd, så som skriften säger, så är man paralyserad
av det negativa och destruktiva. Man drar åt olika håll i stället för att söka
enighet och samförstånd. Denna splittring tycker jag är den största orsaken
till kris.
Liberalteologi
och sekularisering är två sidor av samma mynt skrev någon i Dagen. Behöver det
verkligen vara så? Om man med sekularisering menar att samhället blivit mer
sekulariserat, så är det ju faktiskt så att samhället alltid varit det. Om man
menar att liberalteologin gjort kristenheten mera sekulariserad så är det ju en
helt annan sak. I så fall skulle ju de som förespråkar liberalteologiska tankar
ha avfallit ifrån den kristna tron. Detta stämmer ju inte.
Om
det nu är så att kyrkorna håller på att tappa sin attraktionskraft så tror jag
att detta i viss mån beror på att vi håller på med allt för mycket
navelskådande och inomkyrkligt gräl. Under tiden får andligheten utanför
kyrkorna allt för mycket oönskad näring av nyandliga rörelser.
Hur
skall vi förhålla oss till allt detta? Jag tror att nyckeln kan ligga i att vi
förutom att skapa kärleksfulla relationer som leder människor till tro på
Jesus, också finner platser där vi tillsammans med andra troende kan samlas
till bön och kristen gemenskap. Detta är inte något nytt, men jag tror att vi
måste lägga ner mer energi på den delen i stället för den inbördes splittring
som en del vill hålla på med.
Budskapet om unike
Jesus är fantastiskt. Jag har svårt att se varför värnandet om dettabudskap skulle ”förminska människor”, svarar Edsinger.
Ett mycket häpnadsväckande svar,
eftersom varken Bengt Gustavsson eller någon annan, allra minst Biskop Antje har sagt
så. När kända teologer uttalar sig på det viset anser jag att de borde vara
mera sanningsenliga. Det är ingen som har hindrat Olof Edsinger att kritisera
teologin hos den blivande ärkebiskopen, men att föra människor bakom ljuset
genom att felbedöma det som verkligen blivit sagt tycker jag är ovärdigt.
Bengt
Gustavsson, ledamot av EFS
riksstyrelse
blir både förvånad och
lite besviken över hur Olof Edsinger som är
teolog och generalsekreterare för Salt barn och unga i EFS genast och med sådan retorisk kraft ger sig
på kyrkans blivande ärkebiskop
Budskapet om unike
Jesus är fantastiskt. Jag har svårt att se varför värnandet om dettabudskap skulle ”förminska människor”, svarar Edsinger.
Ett mycket häpnadsväckande svar,
eftersom varken Bengt Gustavsson eller någon annan, allra minst Biskop Antje har sagt
så. När kända teologer uttalar sig på det viset anser jag att de borde vara
mera sanningsenliga. Det är ingen som har hindrat Olof Edsinger att kritisera
teologin hos den blivande ärkebiskopen, men att föra människor bakom ljuset
genom att felbedöma det som verkligen blivit sagt tycker jag är ovärdigt.
Det är egentligen tråkigt att behöva deltaga i denna nesliga debatt, men jag gör det enbart av den anledning att jag inte klarar av att förbli passiv inför dessa orättvisa retoriska påhopp. Det finns ingen anledning för oss att göra oss till talesmän för den världsvida kyrkan. Vi har ett ansvar för det som sker i Sverige. Vårt uppdrag är att se på Jesus och förkunna frälsningens budskap.
fredag 17 januari 2014
Bejaka den religiösa dimensionen av din identitet
Är du frälst? Frågan ställdes i väckelsemötets avslutning,
då människor inbjöds att ta emot Jesus. Är jag frälst? Frågan ställdes av den
som tvivlade på Guds frälsande nåd. Du är frälst, sa jag till min gode vän
under promenaden på Stockholms gator för många år sedan. Han berättade för mig
hur hans liv förändrats genom de viljebeslut han hade fattat. Tror du på Jesus,
frågade jag honom. Ja det gör jag, svarade han. Då är du frälst! Han såg ut som
ett levande frågetecken. Han hade inte riktigt fattat denna enkla
frälsningsväg. Jag citerade orden ifrån Romarbrevets tionde kapitel för honom: ”Ty om du med din mun bekänner att Jesus är
herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du
bli räddad. Hjärtats tro leder till rättfärdighet och munnens bekännelse till
räddning.”
Du har ju berättat
för mig att du fattat beslut som leder till omvändelse, sa jag, men det
viktigaste av allt du har bekänt att du tror på Jesus. Tårarna rann ifrån hans
ögon och hans ansikte lyste när han utbrast: ”Men då är jag ju frälst!” Vi
skildes åt och några veckor senare fick jag ett brev där han skrev: ”Sent ska
jag glömma kvällen när vi skildes åt vid tunnelbanestationen.” ”Nu vet jag att
jag är frälst!”
Grunden för min
kristna identitet är tron på att Jesus, Kristus är min frälsare. I Sverige har
vi frihet att ge uttryck för vår kristna tro, att förkunna budskapet som kan
leda människor fram till denna frälsning.
Det var lättare
förr att sätta en gräns mellan troende och icke troende. Den som inte var
kristen ansåg man saknade den religiösa dimensionen av sin identitet. Vi har
inte rättighet att sätta sådana gränser, men fortfarande gör vi samma misstag,
när vi vägrar vara gränsöverskridande i en tid som präglas av religiös
mångfald.
Kan vi acceptera
att människor med annan religion skall kunna bejaka sin religiösa identitet i
Sverige? Detta är nödvändigt eftersom
det är otänkbart för människor som kommer från andra sammanhang att frånsäga
sig den religiösa dimensionen av sin identitet.
De konverteringar
som sker i religiösa sammanhang måste respekteras och inte fördömas. Det
handlar ofta om relationer som skapas människor emellan.
Allt detta är en
utmaning för oss var vi än befinner oss.
Anders Ekhem,Kontraktsprost för Svenska kyrkan i Malmö skriver en mycket intessant artikel iSydsvenskan att religionen är Malmös stora möjlighet och utmaning LÄS HÄR!
Mitt tidigare blogginlägg Vision för 2014 handlar om detta
Mitt tidigare blogginlägg Vision för 2014 handlar om detta
"Vi har inte tid med att föra en
diskussion som handlar om Jesus och Muhammed, och vår dialog får inte handla om
jämförelser mellan det bästa och det sämsta i vår egen eller i den andres
religion.
Det kanske är tid för att dela vår verklighet med
den andres: På mycket kort tid har våra församlingar över hela landet
förändrats då människor från hela världen har kommit till vårt land. Dessa
människor är inte så sekulariserade som många av oss svenskar. Den kultur de
för med sig berikar vårt land om vi är beredda att ta vara på den. Det är
viktigt att man kan beundra det som är fint hos den andre, samtidigt som man
bejakar det egna"
torsdag 16 januari 2014
Debatter - öppna samtal med ödmjukhet och respekt
Somliga debattörer inbjuder till öppna samtal, men blir
väldigt lätt ömma om sina tår. Har enträget försökt att nå fram till ett
värdigt samtal med anledning av mitt tidigare blogginlägg med rubriken:
Den vars blogg jag länkade till har inte haft bråttom med
det, men än är det inte för sent.
När jag nu bemödat mig om att trots åsiktsskillnader länka
till flera av hans artiklar, så tycker jag det borde höra till normal artighet
att åtminstone svara på de frågor jag ställer
torsdag 9 januari 2014
Vem skall vinna?
Tidningen
Dagen har gett plats åt Holger Nilsson som skriver om David Wilkerssons
profetiska tilltal år 2004 att svensk kristenhet drabbats av apati. Holger
Nilsson menar att om det är allvar så behöver allvarliga budskap förkunnas som
leder till bättring och omvändelse. Kan 2014 bli vändpunktens år?
Vid sidan om Holger Nilssons insändare
skriver
Ingemar Bjärneroth att någonting håller påatt hända utanför kyrkorna.
Det är ett svar till EFS ledaren Stefan Holmström som
tidigare skrivit en artikel med titeln
Allt det här får mig att tänka på sagan om
solen och vinden:
”Solen och vinden ville tävla om vem som var starkast. De
fick syn på en pojke på vägen. Den av solen och vinden som lyckades tvinga av
honom jackan skulle vinna tävlingen.
Vinden började. Han blåste snålt och kallt, rev och slet i pojkens jacka, men ju mer han försökte tvinga den av honom, desto hårdare svepte pojken den om sig.
Vinden började. Han blåste snålt och kallt, rev och slet i pojkens jacka, men ju mer han försökte tvinga den av honom, desto hårdare svepte pojken den om sig.
Sedan blev det solens tur. Han gjorde tvärtom.
Mild och varm lyste han på den promenerande pojken. Och pojken, som nyss hade
hukat i stormen, blev varm och glad, och svettades snart så mycket att han
frivilligt krängde av sig jackan och hängde den över axeln istället.”
Liknar vi solen eller vinden i vår förvaltning. "Det finns något tilltalande i att möta utmanande kristna budskap." skriver H.N. Javisst kan det vara så Men om 2014 skall bli ett vändpunktens år, så tror jag att vi måste upptäcka det som håller på att hända utanför kyrkorna. Ingemar Bjärneroth skriver i sin insändare om en bok: "Kristen på ett nytt sätt" skriven av Brian D Mc Laren (Marcus förlag)
Kristen på nytt sätt är en berättelse om andlig förnyelse, för den som känner sig mätt på det kyrkliga eller längtar efter andlighet utan att behöva vara ”religiös”. Boken är ett samtal mellan pastor Dan, som överväger att säga upp sig från sin tjänst i församlingen, och hans mentor Neo. Genom samtalet visar Neo på vägen framåt – både för pastor Dan och den kristna församlingen och hur resan dit skulle kunna se ut..
måndag 6 januari 2014
Splittring eller enhetssträvanden. Vad vill du se av det som sker Anders Gerdmar?
Anders Gerdmar, Docent och
Rektor vid Livets ords teologiska seminarium reflekterar
över skeenden inom svensk kristenhet och tar upp trender och idéer som har
spelat en stor roll. i två artiklar i tidningen Världen i dag. Han
målar det teologiska landskapet i Sverige i dystra och verklighetsfrämmande
nyanser där han ställer de liberala krafterna på ena sidan och de som bekänner
Jesus Kristus som Herre på den andra sidan. Han utesluter således den som är
liberalt kristen från att bekänna Jesus som Herre. Han menar att det pågår en
reformation där liberala krafter vill se mot en mer odogmatisk och liberal
kristendom än utifrån Bibeln och bekännelsetro. Lösningen på denna påstådda
reformation skulle enligt Gerdmar vara de nya oväntade allianser som ser dagens
ljus. Splittring tycks för honom vara lösningen i stället för samförstånd och
enhetssträvanden.
Låt mig bara få reagera på några av de punkter han tar upp:
1. Med anledning av Pastor Niklas Pensiohos bibelstudium på
Nyhemsveckan så har många frågor ställts till honom om hans syn på hbt. skriver
Gerdmar, men de tydliga svaren har uteblivit.
Man kan få uppfattningen att bibelstudiet handlade om
detta, vilket det inte gjorde. Nej, i bibelstudiet tar Pastor Pensioho med
oss på en orientering där vi får bestämma vår egen position. Var befinner vi
oss i sammanhanget? Frikyrkorna har orienterat sig ifrån Exodusberättelsen i
Bibeln, som handlar om uttåget ur Egypten. Det har varit attraktivt att
tillhöra det utvalda folket, att inte tillhöra de andra. Att rensa ut alla dem
som inte levde upp till kravet. Det fanns en tid då det var nödvändigt att
identifiera sig utifrån detta motiv.
I vår tid har vi
försökt att hitta ett annat förhållningssätt. Att i stället för uttåg mer
använda begreppet intåg. Vi är kallade att bära välsignelsen in i vår tid.
Jag
tycker att Niklas P. är väldigt tydlig i sin beskrivning och är mycket tacksam
över att jag fått ta del av detta bibelstudium genom videofilmen frånNyhemsveckan via TV-inter.
Frågorna
om hbt var således inte så berättigade som Gerdmar påstår. Just därför kan man
ha förståelse för om svaren uteblivit.
2. Gerdmar
skriver vidare att man i frikyrkan inte anser det som självklart att sex hör
till äktenskapet mellan man och kvinna. Där har han fel. Även om man välsignar
människor som lever i andra relationer så har man fortfarande uppfattningen i
alla kyrkor att äktenskapet mellan man och kvinna är grunden för all mänsklig
samlevnad.
3. Gerdmar
fortsätter med sin dystra bild av läget med att påstå att försoningen är uppe
till förhandling. Han menar att Sofia Camnerin, kyrkoledare för Equmeniakyrkan
problematiserar de traditionella tolkningarna av korset och försoningen och gör
nytolkningar. Om det vore på det sättet vad skulle det vara för fel med det.?
Är det inte viktigt att vi nytolkar och prövar de gamla sanningarna så att de
får betydelse för människor i vår tid.? Jag tycker i stället att det är Gerdmar
som problematiserar.
Så
här skriver Sofia Camnerin i tidningen Dagen:
”
Försoning är något som
erfars innan det förklaras. Försoning är något som firas innan det tolkas.
Försoning är både erfarenhet, praktik och tolkning. Kanske det är därför det är
så svårt att skriva om och så lätt missförstås? Jag skriver om försoning dels i
den allmänna betydelsen: återupprättade relationer, harmoni och fred, dels för
Guds frälsande handlande i Jesus Kristus. Jag söker efter samtida bilder,
referensramar och faktiska praktiker för att med hjälp av dessa uttolka detta
oerhörda, att Gud i Jesus försonade hela världen med sig själv (2 Kor 5:19)”
4. Det finns en del som har tagit som uppgift just
att missförstå och att felcitera och jag undrar vad deras motiv kan vara. När
Anders Gerdmar skriver att Antje Jackelén visar på en tydlig otydlighet, att
det finns fler vägar än Jesus till Gud, så tycker jag att det är ett exempel på
ett sådant missförstånd. Vad Antje Jackelén menar är att alla människor som ber
till Gud över hela vår jord, inte känner till att Jesus är vägen. Skulle dessa
människor utestängas från möjligheten att nå Gud? Vilken absurd fråga jag
ställer. Jesus är vägen för oss som tror det.
5. När det gäller tron på jungfrufödelsen, så
handlar det inte om att förneka den eller att kunna förklara den. Den ingår i
en teologisk helhetssyn.
Så här skriver KG Hammar om detta:
”När de kristologiska bekännelserna formulerades
var dessa inte främst tänkta som en tolkning av enskilda bibelställen utan som
en teologisk helhetssyn, ett trosbygge, där varje del måste stödja helheten.
Jungfrufödelsen ville uttrycka både diskontinuiteten( diskontinuitet = ”avbrott
eller att en funktions värde ändras”, min parentes) med den övriga syndfulla
mänskligheten och Guds verkliga närvaro i Jesu död på korset, som en garanti
för dess frälsande betydelse.”
Varken Hammar eller Jackelén förnekar jungfrufödelsen,
men de ser den som en del i den teologiska helheten och jag kan inte begripa
vad det skulle vara för fel med det.
Detta
är bara några av de punkter som Anders Gerdmar tar upp i sina artiklar som kan
läsas här:
ETT NYTT TEOLOGISKT LANDSKAP
Stefan Holmström, missionsföreståndare i EFS, funderar inför det nya
året på vägarna för en kristenhet i kris. i tidningen Dagen:
"Låt oss
vara frimodiga med centrum i tron. Låt oss frimodigt
bekänna att Jesus från Nasaret är Guds inkarnerade son, att han försonat oss
med Gud på korset, att han lever och verkar i dag, att han ska komma tillbaka
för att döma levande och döda, att han har historien i sin hand och ska ordna
slutförvaring för ondskan, att hans helige Ande bor i oss, att hans kyrka är
redskap för människors och samhällens upprättelse, frälsning och förvandling.
Det är inte församlingar och kyrkor som ursäktar kyrkans kärnbudskap som växer
och planterar nytt. Det visar utvecklingen i den världsvida kyrkan med stor
tydlighet."
Läs hela artikeln: "Vad har du på gång Gud?"
Även Olof Edsinger har tagit till uppgift att missförstå och felcitera Biskop Antje Jackelén. Han skriver i Dagen Jesus är i sanning enda vägen till Gud. Borde man inte vara angelägen om att hålla sig till sanningen när man skriver om Jesus som är vägen sanningen och livet. Han är det för oss kristna och han kan bli det för dem som inte känner honom, men till dess bör vi respektera och erkänna att även människor av andra religioner ber till samme Gud som vi gör.
Även Olof Edsinger har tagit till uppgift att missförstå och felcitera Biskop Antje Jackelén. Han skriver i Dagen Jesus är i sanning enda vägen till Gud. Borde man inte vara angelägen om att hålla sig till sanningen när man skriver om Jesus som är vägen sanningen och livet. Han är det för oss kristna och han kan bli det för dem som inte känner honom, men till dess bör vi respektera och erkänna att även människor av andra religioner ber till samme Gud som vi gör.
"Vi som lyssnat till Antje Jackelén i flera
sammanhang menar nog att man bör sammanfatta hennes tänkesätt med aningen
större respekt och ödmjukhet. Och när vi talar om trovärdighet, är det också
viktigt att reflektera över vilka signaler man sänder till Svenska kyrkan. När
Edsinger går ut så här hårt med sin bibelsyn i förhållande till ärkebiskopens,
kan man lätt få uppfattningen att han företräder EFS.
Det är
inte jag beredd att skriva under på. Jag känner ett stort främlingskap
inför den stränga och exkluderande gudsbild han förmedlat i tidningen Dagen
(7/1)."
fredag 3 januari 2014
Väckelsen utanför kyrkorna
Det pågår just nu en stark andlig rörelse utanför våra kyrkor. Med detta menar jag inte att förringa det som sker i kyrkorna, men nog är det underbart att märka vilken stor andlig hunger det finns bland folk i allmänhet i vårt avlånga land. En som kan sätta text på detta är redaktören på Dagen Carl Henrik Jaktlund. Han skriver en ledare
Lasse Åberg, Petra Mede och andra tvekande i tidningen Dagen LÄS HÄR
Jag vill upprepa vad jag skrev i mitt förra blogginlägg:
"Den väckelse jag tror på är inte inomkyrklig. Det är mycket hög tid att vakna och inse att våra traditionella former av ekumenik isolerar oss från verkligheten. Det är inte kyrkor och samfund som skall räddas utan människorna som finns där vi bor. Missförstå mig inte. Jag menar inte att kyrkor och samfund skall upphöra att finnas. De har fortfarande sin betydelsefulla uppgift att förvalta förkunnelsen av Guds Ord, och att skapa gemenskap, vara en mötesplats för bön och andlig uppbyggelse, men väckelsen måste nå utanför kyrkorna. Den måste bli både multikulturell och multireligiös. Det är en väckelse vars mål är att skapa fred och försoning mellan människor av alla religioner, över hela världen."
LÄS MERA HÄR!
Någonting håller på att
hända utanför kyrkan som Ingemar Bjärneroth,Glimåkra skriver i Dagen.
Lasse Åberg, Petra Mede och andra tvekande i tidningen Dagen LÄS HÄR
Jag vill upprepa vad jag skrev i mitt förra blogginlägg:
"Den väckelse jag tror på är inte inomkyrklig. Det är mycket hög tid att vakna och inse att våra traditionella former av ekumenik isolerar oss från verkligheten. Det är inte kyrkor och samfund som skall räddas utan människorna som finns där vi bor. Missförstå mig inte. Jag menar inte att kyrkor och samfund skall upphöra att finnas. De har fortfarande sin betydelsefulla uppgift att förvalta förkunnelsen av Guds Ord, och att skapa gemenskap, vara en mötesplats för bön och andlig uppbyggelse, men väckelsen måste nå utanför kyrkorna. Den måste bli både multikulturell och multireligiös. Det är en väckelse vars mål är att skapa fred och försoning mellan människor av alla religioner, över hela världen."
LÄS MERA HÄR!
"Varför ska vi uppehålla oss vid den apati som råder inom kyrkorna när
Någonting håller på att
hända utanför kyrkan som Ingemar Bjärneroth,Glimåkra skriver i Dagen.
Jag upplevde att det andliga sökandet och en alltmera
öppen hållning i media utgjorde en nyfikenhet hos mig som på något sätt
signalerade att det håller på att hända något utanför kyrkan som vi egentligen
inte riktigt har kontroll över. Här finns många som har en ”tro som ett
senapskorn”"
onsdag 1 januari 2014
Vision för 2014 – diapraxis
Någon har påpekat att jag gör det lätt för mig när jag
påstår att kristna, judar och muslimer tror på samme Gud. Vi har något mycket
viktigt gemensamt, kärleksbudet. Det är att älska Gud och att älska våra
medmänniskor. Detta innebär inte att jag överger den kristna tro som jag har
uppfattat som den rätta för mig, men jag har insett att en dialog är nödvändig
med människor som har en annan tro
Om detta skriver Paulus i Efesierbrevets fjärde kapitel: ”Sträva
efter att med friden som band bevara den andliga enheten, en enda kropp och en
enda ande, liksom ni en enda gång kallades till ett och samma hopp En är
Herren, en är tron, ett är dopet, en är Gud och allas fader, han som står
över allting, verkar genom allt och finns i allt.”
När vi tror det som Biskop Younan har sagt att ” essensen av religion är att dyrka Gud och respektera liv
och värdighet för alla människor, oavsett religion, nationalitet och kön”, så har vi insett något betydelsefullt.
Den väckelse jag tror på är inte inomkyrklig. Det är mycket
hög tid att vakna och inse att våra traditionella former av ekumenik isolerar
oss från verkligheten. Det är inte kyrkor och samfund som skall räddas utan
människorna som finns där vi bor. Missförstå mig inte. Jag menar inte att kyrkor
och samfund skall upphöra att finnas. De har fortfarande sin betydelsefulla
uppgift att förvalta förkunnelsen av Guds Ord, och att skapa gemenskap, vara en
mötesplats för bön och andlig uppbyggelse, men väckelsen måste nå utanför
kyrkorna. Den måste bli både multikulturell och multireligiös. Det är en
väckelse vars mål är att skapa fred och försoning mellan människor av alla
religioner, över hela världen.
Vi har inte tid med att föra en diskussion som handlar om
Jesus och Muhammed, och vår dialog får inte handla om jämförelser mellan det
bästa och det sämsta i vår egen eller i den andres religion.
Det kanske är tid för att dela vår verklighet med den
andres: På mycket kort tid har våra församlingar över hela landet förändrats då
människor från hela världen har kommit till vårt land. Dessa människor är inte
så sekulariserade som många av oss svenskar. Den kultur de för med sig berikar
vårt land om vi är beredda att ta vara på den. Det är viktigt att man kan
beundra det som är fint hos den andre, samtidigt som man bejakar det egna.
Diapraxis var nyligen ett nytt ord för mig. Jag har läst att
det myntades av teologen Lissa Rassmussen och det beskriver en ”kontextuell syn på dialogen, där människor
träffas för att avslöja och förändra deras delade verklighet.”
Jag har tyvärr
märkt att det finns ett motstånd mot dessa tankegångar. Ibland mina trossyskon
i den församling jag nu tillhör och även i kristna medier höjs kritiska röster
mot interreligiösa möten. Det beror kanske på att man är rädd för förändring.
En del menar att de som kommer till oss måste ta seden dit de kommer. Även i
andra sammanhang får man uppfattningen att det gäller att rätta sig i ledet och
anpassa sig till det mönster som länge funnits. Man väljer enfalden före
mångfalden i stället för att bygga broar till det främmande. Vi kan ha mer
gemensamt än vad vi tror när vi möter den andre.. Något av detta upptäcker vi
när vi vågar gå in i en fruktbärande diapraxis.
Målet för ett
sådant förhållningssätt är att skapa fred i världen. Det vill jag gärna tro på
och arbeta för under det här nya året som ligger framför.
Läs Bengt Malmgrens senaste inlägg "Nu är det 2014."
Så här skriver Bengt om ett brev från Påven till alla kristna i Europa:
Läs Bengt Malmgrens senaste inlägg "Nu är det 2014."
Så här skriver Bengt om ett brev från Påven till alla kristna i Europa:
"Han avslutar brevet med en bön till Maria, hoppets Moder som jag här gjort ett försök att översätta från den engelska textversionen:
Maria, hoppets Moder
Var med oss på vår resa!
Lär oss att proklamera livets Gud;
hjälp oss att vittna om Jesus,
den ende Frälsaren;
gör oss vänliga mot våra grannar,
välkomnande mot de behövande,
engagerade för rättvisa,
hängivna i att bygga en mer rättvis värld;
be för oss
då vi utför vårt arbete i historiens lopp
i förvissning om att Fadern plan kommer att fullföljas.I gryningen till en ny värld,
visa dig själv som hoppets Moder
och vaka över oss!Vaka över Kyrkan i Europa:
må hon vara genomskinligt öppen för Evangeliet;
må hon vara en autentisk plats för gemenskap;
må hon utföra sin fulla sändning
att förkunna, fira och tjäna
Hoppets Evangelium
för fred och glädje åt alla.Fredens drottning,
Beskydda kvinnor och män under tredje årtusendet!
Vaka över alla kristna:
må de gå framåt i förtröstan
på enhetens väg,
så som en surdeg för samförstånd i vår världsdel.
Vaka över de unga:
de är framtidens hopp,
må de svara med generositet
på kallelsen från Jesus.
Vaka över nationernas ledare:
må de vara hängivna
att gemensamt bygga ett samhälle
som respekterar värdigheten och rättigheterna
för varje personMaria, ge oss Jesus!
Hjälp oss att följa honom och älska honom!
Han är hoppet för Kyrkan,
för Europa och hela mänskligheten.
Han lever med oss, i vår mitt, i sin Kyrka!
Med dig säger vi:”Kom, Herre Jesus” (Upp 22:20).
Må hoppet och härligheten
som har utgjutits i våra hjärtan
bära frukt i rättvisa och fred!"