Twingly statistik

lördag 14 mars 2009

I försoningens tjänst

I dag läste vi ur andaktsboken om försoningens tjänst. Ett slags ämbete till vilken som alla kristna får gå in i. Jag vet att jag tvekat många gånger och jag gör det fortfarande. Min önskan är ändå att få fungera i detta fantastiska uppdrag. Du frågar kanske. Vad handlar det om?

Det är inte ett ord som används i den allmänna vokabulären. För att förstå det måste vi läsa vår bibel. Där står det att ”Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit.” ”Allt detta har sitt upphov i Gud, som har försonat oss med sig genom Kristus och ställt mig i försoningens tjänst.” (2.Kor. 5:17-18)

Som kristen får jag vara med om att förmedla den läkande kraft som finns. Vad är det som behöver läkas? Alla människor har ett trasigt Gudsförhållande. Förbindelsen är bruten mellan Gud och människa, inte från Guds sida, men från människans sida. ”Vi gick ALLA vilse som får. Var och en tog sin egen väg. Men Herren lät vår skuld drabba honom.” (Jes. 53:6)

All fördömelse är borta. Det finns en kraft som kan läka det som är trasigt. Denna läkedomsprocess handlar i första hand om vår förbindelse med Gud. När vi säger att det gäller hela människan, så omfattar det även kroppens helande. Detta innebär inte att vi är odödliga. Det finns sjukdomar som leder till döden. I annat fall skulle vi leva här för alltid, men vad skulle det vara bra för. Vi är ämnade för något mycket högre än att för alltid vara på den här sargade planeten. Ibland kan våra sjukdomar vara förknippade med vårt trasiga gudsförhållande. Därför kan vi uppleva kroppsligt helande redan här och nu. Du kanske undrar om det gäller vilken sjukdom som helst. Mitt svar är ja. För Gud finns inga hopplösa fall. Vi kan inte förklara undret som sker, vi bara vet att det sker gång på gång, till och med när vi minst av allt förväntar det. Kom ihåg det, du som drabbats hårt. Gud är mäktig att hela dig igenom Jesu försoningsdöd. ” ”Det var våra sjukdomar han bar, våra plågor han led…” (Jes. 53:4)

En fråga som då infinner sig är om en kristen människa kan bli sjuk på grund av ett trasigt gudsförhållande. Hennes gudsförbindelse är ju upprättat och då borde väl ingen sjukdom kunna drabba henne på grund av detta. Om det vore på det sättet så skulle inte en kristen människa behöva ett helande eftersom förbindelsen redan är etablerad. Ett sådant resonemang är naturligtvis helt fel. Vi lever alla under samma villkor. Den brutna gudsförbindelsen finns i våra gener, men för en kristen människa finns möjlighet att leva i förlåtelsen varje dag.

Sjukdomar är inte relaterade till våra gärningar och är således inte ett straff vare sig för egna eller gångna generationers synd. Det är en följd av syndafallet i skapelsens början och skall så fortgå så länge livet på denna jord existerar. Här pågår ständigt en kamp mellan ljus och mörker. Vi bor i lidandets värld.

Just därför får vi som kristna vara i försoningens tjänst. Från Guds sida är allting klart. Han har försonat allt med sig. Nu återstår det hur vi gör. Låt försona dig med Gud. Det är du som bestämmer hur du ska ha det.

Jag vill vara din vän. Jag vill säga till dig, samma enkla ord som en vän sa till mig. Låt oss be tillsammans, det är tryggt att be. Jag vet att Gud hör vår bön.
Du når mig på 0141-41617 eller på min e-post: rolfericson@boremail.com

Jag har lagt in en ny sång på min sida som handlar om det jag skrivit http://www.rolferic.se/solosangen.htm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar