Twingly statistik

söndag 22 april 2012

En bok om psykiska problem och bipolär sjukdom

Många svenskar lider av psykiska problem av något slag, men få vågar tala om det. ”Gå i kras” är boken som kan ge hjälp och igenkänning både för den som själv har psykiska problem och för den som professionellt eller som vän vill vara till hjälp. Jag kan känna igen mig i mycket av det som Veronica beskriver, men tror fördenskull inte att jag har bipolär sjukdom. Mina psykiska problem med återkommande depressioner har funnits med sedan tidig ungdom, men det är först nu sedan jag blivit äldre som jag behövt professionell hjälp. Jag har numera värdefull kontakt med Psykiatriska öppenvården för äldre och det senaste halvåret har jag fått pröva antidepressiva mediciner. Det är för tidigt att utvärdera betydelsen av detta, men jag känner att jag är på väg mot en klar förbättring. Jag kommer att skriva om mina erfarenheter i senare inlägg och ser gärna fram emot kommentarer och frågor i dialog med andra. Boken ”Gå i kras” rekommenderas av Sveriges kommuner och landsting. LÄS HÄR! Så här lyder inledningen av boken ”Gå i kras” av Veronica Schelander utgiven på Libris: ”Vad skulle jag möjligen kunna ha gemensamt med den heliga Birgitta, Winston Churchill, Ernest Hemingway, August Strindberg, Karin Boye, Kurt Cobain och Vincent van Gogh? Med dessa och många många andra, mera okända människor? Denna saliga blandning av människor är alla mina olycksbröder och –systrar. Vi har utforskat höjden och djupet av våra själar. Vi har rört vid de båda polerna i vår inre värld. Svart eller vitt (vi är knappast några grånissar). Högt eller långt (vi är knappast mittemellan). Eldig irritation eller gnistrande kärlek (vi vet vad passion är). Dock, efter ett tag, när man levt mellan fullständig lycka och nattsvart sorg, längtar man efter ett lagomland. Till en värld där man känner att man synkroniserar med de flesta vanliga. Till en plats där själen mitt i stormen finner ro. För mig har det krävts några års smärta, läkarbesök, terapi, mediciner och enträgna rop och böner att komma dit jag nu är. Jag har nyligen arbetat som pedagog i ett alfabetiseringsprojekt i Sydamerika, och ibland, när jag ser tillbaka på allt som hänt i mitt liv, ler jag vid tanken på var jag kunde varit men faktiskt nu är. Jag har valt att leva och jag tänker inte bara leva, jag tänker göra allt jag kan för att leva livet till fullo. Det är inte alltid enkelt. Men det går Varje människa är unik. Varje psykos är unik. Varje bipolärt syndrom likaså. Detta är min historia.” En tidigare länk ur samma bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar