Vi har ju en del kristna som anser att det
auktoritära synsättet borde gälla för alla i kyrkan. Det skulle i så fall
innebära att allt är färdigtänkt och att vi inte behöver göra mera än att böja
oss för den allmänna kyrkliga uppfattningen. Jag är inte säker på att det
klassiska synsättet, alltså det som kallas för klassisk kristendom verkligen är
så entydigt. Nej jag tror att det även bland dem som förespråkar detta synsätt
finns en vilja att inkludera andra oliktänkande människor.
Så här skriver Samuel Johansson i kommentarerna på en blogg som du kan läsa här i sin helhet. Jag citerar:
”
Det råder begreppsförvirring om vad klassisk kristendom är, om vad som är orsak
och verkan i kristen syn på människors lika värde. Moralkonservatism är inte
evangelium och därmed inte klassisk tro. Evangeliet befriar oss till att
förstå, förlåta och älska människor som Gud ser, förlåter och älskar människan.
Henne han gudomligförklarat.
Det är med det klassiska evangeliet om Kristi liv och
passion Gud visar vilket värde, vilken status, han ger människan: det absoluta
värde, den höga status, Kristus visste sig äga som barn till den högste och
därför kunde ge vidare i mötet med de understa i sin tid – de underkända
kvinnorna – och så till oss alla.
Det absoluta värdets höga status får inte fråntas en enda
människa med hänvisning till vare sig moraliska bestämningar, genetiska
skillnader eller kulturella gränssättningar. Om Gud är god mot samtliga
människor på ett sätt som inte kan missförstås eller villkoras, med vilken rätt
sätter vi oss till doms över människors skilda livsstilar – är det inte Gud som
givit oss vår potential för skilda preferenser?”
De flesta kommer väl ihåg Jesusmanifestet, som lyftes fram av pingstvänner och katoliker år 2003. Detta manifest lyfte fram just det klassiska synsättet.
Å andra sidan har vi dem
som anser att det bör finnas rymd i samtalet. Till dem hör ju som bekant den förre ärkebiskopen KG. Hammar. Han menar
att det är ett livslångt äventyr att tolka bibeln och språket som användes är
poetiskt och når bortom kategorierna sant och falskt.
”Vi behöver inte känna att vi måste tala som människor
under antiken, utan vi får tala som de människor vi är i dag, med de
kunskapsförutsättningar och erfarenheter vi har. Och vi får reflektera över vad
det betyder att Gud kommer oss till mötes i Jesus Kristus.”(KT16/17 2003)
Rowan Williams som är ärkebiskop för 80 miljoner anglikaner har samma uppfattning som KG Hammar om att kyrkan inte skall styras på ett auktoritärt sätt. Han har under detta år deltagit i en gudstjänst tillsammans med påven Benedictus XVI, där de tillsammans bett om enhet mellan katoliker och anglikaner trots att det finns allvarliga skillnader dem emellan. De har också haft ett ganska livligt samtal om behovet av att ansluta kristen teologi till mänskliga rättigheter och "behovet av att grunda den på en robust syn på Guds avbild i människan"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar