Twingly statistik

måndag 2 juli 2012

Jag vet på vem jag tror


Jag tror på den absoluta sanning som talar om Jesu död och uppståndelse. Denna historiska händelse har skett oavsett om människor vill tro det eller inte. Jag vet på vem jag tror!
Så här skriver Missionsföreståndaren för EFS Anders Sjöberg:
KLICKA HÄR!
Jag behöver inte "gå över ån efter vatten" det vill säga, "konvertera till annan religion" för att finna det jag längtar efter. Det jag behöver har jag i den egna tradition i vilken jag nu står.
Detta innebär inte att jag inte är beredd att lyssna och gå in i en dialog med den som tror på ett annat sätt än vad jag gör. Det är av den anledningen jag bloggar, för att om möjligt få ett givande tankeutbyte med någon som vill ta upp den här tråden. Den ståndpunkt jag har i dag grundar sig på tidigare erfarenheter i mitt sjuttioåriga liv. Jag är långt ifrån färdig och vill hela tiden vara öppen och ta lärdom av det som ligger framför. Men de grundläggande sanningar som har format mig till den jag är i dag överger jag aldrig.
Den trygghet jag upplever i min kristna tro innebär att jag känner solidaritet och närhet till dem som har en annan uppfattning. Jag vill ha ett förhållningssätt som är fritt från fördömande attityder. Visserligen kan jag känna en kluvenhet inför det jag lyssnar till utan att kunna bejaka.
Jag efterlyser kommentarer till detta utan att vänta mig att få medhåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar