Twingly statistik

onsdag 25 november 2020

Adventsstämning astma och smittspridning.

 Adventsljusstakarna i fönstren är på plats. Gardinerna i köket är bytta till de röda, som ger lite mer värme åt interiören. Efter en ganska lång och besvärlig förkylning och förvärrad astma, med ihållande hosta är jag nu efter de senaste sex dagarnas kortisonbehandling på väg att bli bättre. Jag gläder mig över att jag fått lägenheten ordentligt städad med hjälp av hemtjänsten. 

Det är ju synd att man inte får träffas på samma sätt som förut. I dag fick jag i alla fall härliga bilder på de minsta barnbarnen via messanger. I går fick jag ett trevligt telefonsamtal med en av de äldre barnbarnen.

Att minska smittspridningen av Corona är något vi alla måste ta på största allvar. I går gjorde jag en iakttagelse när jag skulle posta ett kort på brevlådan vid ICA-Maxi strax före klockan 13. Det var smockfullt med folk. Som väl är behövde jag inte gå in i varuhuset. Anledningen till denna folksamling är att ICA-Maxi ger äldre personer kraftigt sänkta priser under tisdagarna. Det rimmar väldigt dåligt med tanke på ansvaret vi alla har under rådande omständigheter.

En annan iakttagelse jag gjort är att yngre människor tror att det bara är vi äldre som tillhör riskgrupper. Detta är inte sant. Fakta visar att den största smittspridningen just nu sker ibland yngre människor på grund av att de inte är lika försiktiga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar