Twingly statistik

lördag 14 oktober 2023

Är det någon idé?

 

Ur Psaltaren den 62:a psalmen:

”Ett har Gud talat,
         två gånger har jag hör det:
     Hos Gud finns makten,
13 och hos dig, Herre, finns nåd.
     Du ska löna var och en
         efter hans gärningar.

Job. 33:12-17

	Gud är ju förmer än en människa.
 	13.    Huru kan du gå till rätta med honom,
        	såsom gåve han aldrig svar i sin sak?
 	14.    Både på ett sätt och på två talar Gud,
        	om man också ej aktar därpå.
 	15.    I drömmen, i nattens syn,
        	när sömnen har fallit tung över människorna
        	och de vila i slummer på sitt läger,
 	16.    då öppnar han människornas öron
        	och sätter inseglet på sina varningar till dem,
 	17.    när han vill avvända någon från en ogärning
        	eller hålla högmodet borta ifrån en människa.

En sak är jag helt övertygad om. Det är att Gud talar till människor, så som han har gjort i alla tider.

Jag citerade orden ifrån Jobs bok: ”Både på ett sätt och på två talar Gud” och ifrån Psaltaren: ”Ett har Gud talat, två gånger har jag hört det.”

Det finns en del som säger att det inte är någon ide att be till Gud. De säger att de gjort det, utan att någonting har hänt, men glömmer då den sanningen att Gud verkar i det fördolda. Vi kan inte registrera allt det som Gud gör. Om vi kunde det så vore vi själva gudar.

Jag tror att Gud har en plan. Om den kan jag läsa i Bibeln, och jag har själv upplevt att det stämmer när det gäller mitt eget liv. Ty Guds plan omfattar inte bara universum, utan också varje enskild människa. Han styr våra liv med svartsjuk kärlek, eftersom han vill förverkliga sin plan med våra liv och få dem att fungera så som han vill. Det står om detta i Bibeln. Han har utvalt oss redan i moderlivet. Ja, jag vet att det är en hisnande och svår tanke för många. Kan det vara möjligt att Gud bryr sig om mig?

Jag har en hälsning till dig som är besviken på Gud. Du säger att han inte har svarat på din bön. Du har inte sett resultatet och gett upp. Jag vill då ställa en fråga till dig: Har du inte sett något i livet, som gjort dig tacksam för det som du har. Det finns ingen på den här sargade jorden, som kommit undan det förgängliga livets skada. Till och med moder jord, vrider sig i födslovånda över förgängelsen och längtar efter frihet. Så här skriver Paulus i Romarbrevet åtta från vers 18:

    Den härlighet som väntar Guds barn

    18 Jag anser att de lidanden vi får gå igenom här i denna tid inte betyder någonting jämfört med den     härlighet som en dag ska uppenbaras för oss. 19 Hela skapelsen väntar med spänning på att få se        Guds barn uppenbaras. 20 Allt skapat har ju hamnat i ett tillstånd av tomhet, inte för att de själva        ville det, utan därför att Gud dömde skapelsen till tomheten, dock i hopp 21 om att skapelsen en dag     ska befrias från förgänglighetens slaveri och få del av Guds barns härliga frihet.22 Vi vet att hela            skapelsen våndas som en kvinna när hon ska föda barn. 23 Och till och med vi, som har fått Guds            Ande som en första gåva, våndas i vårt inre. Vi väntar på att G för alltid ska ge oss sina barns                rättigheter och befria vår kropp. 24 Vi är räddade i hoppet, men ett hopp som man redan ser uppfyllt     är inget hopp, för vem hoppas på något som redan har hänt? 25 Men om vi hoppas på något vi ännu     inte ser, väntar vi uthålligt.

Vi delar smärtan, besvikelsen och smärtan över allt det som sker i våra egna liv och ibland alla människor på jorden och vi frågar Gud: ”Varför sker allt detta?” Bibeln säger att hos Gud är makten. Hos honom finns det nåd och barmhärtighet, men han bryter sig inte in i varje människa.

Vi kan emellertid med frimodighet närma oss Gud, genom Jesus Kristus. Vi får komma som vi är med vårt tvivel och vår oro. Till Guds tron har han öppnat en ny och levande väg in i det allra heligaste. När vi kommer till honom så möter oss och ger oss den vila vid hans hjärta som vi behöver just nu. Det är den andliga verkligheten vi kan uppleva. Den kan inte tillräckligt beskrivas. Den måste erfaras i varje människas liv. Vi får be om allt och Gud ser till våra hjärtan och våra innersta motiv. Vi gör det i tro, utan att se!

”Ett har Gud talat, två gånger har jag hör det: Hos Gud finns makten,"







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar