Twingly statistik

fredag 10 november 2023

Den dagliga andakten


I den svenska psalmboken med tillägg finns många goda förslag på hur man kan få struktur på den dagliga andakten för morgonandakt såväl som aftonandakt varje dag i fyra veckors tid. Sidan 1644

1. Andakten inleds med förslag på psalm ur psalmboken. De 325 första är psalmer som finns med i alla samfunds sångböcker. Mitt förslag är att man också som alternativ kan välja en sång ur exempelvis Segertoner eller någon av de övriga kristna samfundens sångböcker.

2. Psaltarpsalm ur bibeln.

3. Skriven bön av olika trosfäder och andliga tänkare.

4. Bibelläsning

5. Skriven bön

6. Herrens bön och välsignelsen

7. Psalmsång ur psalmboken alternativ sånger från den kyrka man tillhör.

Här ett exempel på bön som finns på sidan 1647:

Att göra Guds vilja:

Herre, ofta vet jag precis vad jag borde göra, just i det ögonblicket, och vad det är du begär av mig. Ändå gör jag det inte. En annan gång ser jag klart vad jag inte borde göra, och ändå kan jag inte låta bli. Du ensam känner mina tankar och möjligheter och vet hur ofta jag kommer i frestelse. Hjälp mig då att koncentrera mina tankar på dig, så att det är dig jag säger ja till. Låt mig både vilja och göra det du vill. Stå vid min sida i alla mina frestelser. Du ensam kan rädda mig. (H.May) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar