Twingly statistik

söndag 1 januari 2012

Gott Nytt År i Jesu namn!

Var inte rädd

”Var inte rädd. Det finns ett hemligt tecken, ett namn som skyddar dig nu när du går. Din ensamhet har stränder in mot ljuset. Var inte rädd. I sanden finns det spår.

Han älskar dig, han väntar dig i kväll- en kväll när du förstår hans hemlöshet och hur han längtar efter dina steg: från evighet har han stämt möte här.

Var inte rädd. Det finns en mörklagd hamn, du ser den inte nu men färdas dit. En dag skall du bekänna högt hans namn, hans kärleks frid som ingenting begär.

Du är på väg. En dag blir natten vit. En dag och stjärnor växer ur hans famn. Var inte rädd. Det finns en mörklagd hamn, du ser den inte nu, men färdas dit.” Text Ylva Eggehorn


Temat i kyrkorna för nyårsdagen är ”I Jesu namn”
Vilken förmån det är att få bekänna det namnet i förvissning om att han är med i allt det nya som vi kommer att möta. I kväll har jag lyssnat på ett underbart budskap i Pingstkyrkan Motala i den ekumeniska gudstjänst som flera församlingar anordnat. Budskapet i tal och sång handlade om namnet Jesus. De tre punkterna i predikan var 1. Det finns makt i Jesu namn. 2. Det finns kraft i Jesu namn. 3. Det finns liv i Jesu namn. Det kändes mycket äkta och det var så roligt att se kyrkan så väl fylld av människor både unga och äldre. Talaren undrade vad vi ansåg om det Motala är känt för. Han önskade att Motala skulle bli känt för att man i kyrkorna fick attraktionskraft så att människor upptäckte det vi tror på. Det handlar inte i första hand om vilka sångstilar vi har om lovsången leds av gitarrer eller orgel. Nej först av allt handlar det om vi vill vara överlåtna åt Gud och låta honom få bestämma över våra liv. Då kommer Motalaborna att upptäcka var makten, kraften och livet i namnet Jesus finns. Det var en uppmuntrande och inspirerande förkunnelse och personligen önskar jag att mitt liv skall få vara överlåtet åt Gud under detta nya år. Det har brustit många gånger när det gäller den saken, men jag önskar att Guds kärlek skall få prägla mitt liv så att jag inte bara lever för min egen skull. Vi är alla med i ett skeende där vi är beroende av varandra. Kanske det väntar nya utmaningar. Det handlar inte om egna prestationer. Det handlar i stället om att få följa i de fotspår där han har gått före. Då behöver man inte längre vara rädd.

2 kommentarer:

  1. Namnet Jesus är värt att begrunda, säkert också att forska kring. I min förståelse är han Befriaren, Frälsaren för mig och alla människor.

    Nu har jag följt Torsten Åhman i hans serie av utläggningar I - X och hans slutord. Där finns mycket andlig näring att hämta www.utanh.se

    Nisse Andreasson

    SvaraRadera
  2. Det låter så vackert Nisse när du skriver att namnet Jesus är värt att begrunda och att forska kring. För mig återstår en stor önskan att utöver denna begrundan och forskning bli infiltrerad, integregrerad och engagerad av de krafter som finns i JESUSNAMNET. Det handlar ju som du vet om det som är grunden i vår kristna tro och om vi gör allt i Jesu namn så förverkligas och gestaltas GUDS KÄRLEK till våra medmänniskor. Vi får hoppas att jag kan omsätta det här mer i praktiken än i teorin.
    Jag har också fått stor behållning av Torsten Åhmans utläggningar

    SvaraRadera