Twingly statistik

fredag 6 december 2013

Tror de på samme Gud?

Kristna, judar, muslimer och andra människor som har en tro på Gud? Ja det gör de, och om jag någon gång av födsel och ohejdad vana har tvekat så kan jag ändå inte låta bli att svara så av respekt för dem som har en uppriktig tro som inte ser ut exakt som min. Läs den här artikeln i Kyrkans tidning av Mats Svegfors:



”Lilla Sara är snart ett och ett halvt år. Tre dagar i veckan, ibland fyra, hämtar jag henne på förskolan. Sedan ägnar vi oss åt att läsa små miniböcker, titta på Barnkanalen och leka med hennes leksaker, detta efter att på hemvägen ha botaniserat i den stora livsmedelsaffärens utbud av möjlig barnmat……….

………Hennes pappa är muslim och hennes mamma kristen…….

……….Jag kommer fortfarande ihåg när min äldsta dotter för 29 år sedan ställde frågan om Gud till mig. Det var på bussen från Djurgården hem till Odenplan. Hon frågade: Pappa, finns Gud? Jag tvekade en tiondels sekund. Sedan svarade jag: Ja. Det var ett halvärligt svar från en då tvivlande människa. Men jag är fortfarande oerhört glad för att att jag svarade ja – till min dotter och till mig själv.

När Sara om några år frågar om det är samma Gud som hennes mamma och pappa tror på kommer jag att svara ja. Då kommer mitt svar att vara mycket säkrare. Svaret kommer att vara begripligt för henne. Skulle jag där-emot svara nej vore det fullständigt obegripligt. För henne och för mig. ”
     

2 kommentarer:

  1. Jag tycker du gör det lite väl lätt för dig Rolf. Kristen tro och islam har både likheter och skillnader. T.ex. så tror muslimer inte på treenigheten och de tror inte att Jesus är Guds son, bara en profet. Vem har rätt? Är det verkligen samme Gud man tror på? Om du menar att det är samme Gud så tycker jag du ska visa hur man kan förena dessa Gudsbilder.

    En relaterad fråga är: finns det några som inte tror på samme Gud? Finns det en gräns man kan passera och var går den? Vore intressant att höra vad du tänker om den.

    SvaraRadera
  2. Jag blir glad när du skriver att jag gör det lätt för mig. Om du skrivit motsatsen hade jag blivit ledsen. Jag har aldrig påstått att det går att förena människors gudsbilder. I så fall vore vi fullkomliga. Alla människor har sin gudsbild. Att acceptera detta är för mig både enkelt och självklart.Gud är större än våra föreställningar om honom vilket Johannes skriver i sitt första brev kapitel 3:21. "Gud är större än vårt hjärta och förstår allt."

    SvaraRadera