Twingly statistik

fredag 21 augusti 2015

Det sker igen

Som svar på bön har Gud gjort under, ja stora under ska ske igen.” Så lyder en strof ur en sång av Ingvar Nilsson. Vi vet inte alltid vad som sker när vi beder, men vi vet att det sker något. Det vill säga, vi upptäcker detta om vi beder. Det kan vara stort eller smått. Det kan vara Guds omsorg och ledning genom livet. När vi ser tillbaka på våra liv märker vi att Gud har svarat på vår bön. Det som vi bad om för länge sedan var då höljt i dunkel, men fick senare sin förklaring. Gud hör och Gud gör. Men jag tror inte att vi skall vara upptagna av undret, hur underbart det än är. Vårt fokus skall vara riktat mot den som gör undret. Det är till Gud vi vänder oss när vi ber. Det är ”han som verkar i oss med sin kraft och förmår göra långt mer än vi kan begära eller tänka.”(Ef. 3:20) Psalmisten uttrycker det så här: ”Stadigt hoppades jag på Herren, och han böjde sig till mig och hörde mitt rop. Han drog mig upp ur fördärvets grop, ur den djupa dyn. Han ställde mina fötter på en klippa, han gjorde mina steg fasta, han lade i min mun en ny sång, en lovsång till vår Gud. Det skall många se och bli häpna, och skall förtrösta på Herren.”(Ps.40:1-4)
Jag uppfattar att det handlar om målmedveten och uthållig bön med åtföljande bönesvar. Så här sjunger vi i en sång: ”Gud vet många tusen sätt att ge oss bönesvar, vad än behovet är, han omsorg om oss har. Ej vägrar han oss här, vad gott och nyttigt är. Gud vet många tusen sätt, att ge oss bönesvar.”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar