Twingly statistik

lördag 13 november 2021

Jag tror på Gud och på bibeln, del 3

 

Första och andra delen kan du läsa här.

Min tro på Gud går naturligtvis före min tro på bibeln. Det är Gud som är auktoriteten för mig.

Bara hos Gud finner min själ sin ro Bibeln kan inte vara en auktoritet för mig, även om jag kan bli tilltalad av bibelns centrala budskap. Jag vill därför ha sagt att jag inte är bokstavstroende. Gud är mera än bokstav. Jesus har sagt att ”Gud är ande, och de som tillhör honom måste tillbe i ande och i sanning.”

Det är bara Gud och jag som kan mötas i min tro och den har ett så stort värde för mig att jag tycker synd om alla de vänner jag har som påstår att de inte tror. De måste ha det svårt även om de respekterar mig. Finns det murar mellan troende och inte troende? Det är en fråga, inte ett påstående. Vänskap kan finnas över dessa murar. Det är min absoluta uppfattning. Jag ber för mina vänner antingen de tror eller menar att de inte tror. När jag ber, så vet jag att Gud verkar med sin ande och sin kraft. Det fortsätter jag med så länge jag lever. Så om du som läser detta känner dig obekväm med min tro så får du stå ut med det. Jag önskar att Gud ska få bombardera dig med sin nåd, kärlek och barmhärtighet. Så mycket så att du smälter som isen smälter av värmen ifrån solen.

Min avsikt med detta inlägg är att fortsätta den tråd jag la in redan i juni månad som jag här ovan har länkat till, men med ett tillägg som bygger på två bibelställen Det ena ifrån Psaltaren 116:10 och det andra ifrån 2. Kor. 4:13 som är ett citat, som Paulus använder taget ur Psaltaren:

”Jag tror därför talar jag.”

Det finns något inom mig, precis som det fanns hos Paulus. Jag nästan sprängs av lust att få ge uttryck åt just detta. Så ursäkta om jag lyckats få dig att hänga med i texten så här långt. Vill du vara snäll och fortsätta en liten stund till. Mitt inlägg som skulle ha skett i prosa blev i stället en dikt och märkligt nog fick jag melodin nästan samtidigt. Den ska jag publicera senare om ni så vill

Jag tror, därför talar jag! Jag tror, om jag än är svag.

Jag har samma trosvissa ande som i skriften där det står: "Jag tror därför talar jag!"


Ja du har räddat min själ från döden, mitt öga från tårar min fot från fall.

Jag skall få vandra inför Herren i de levandes land 

Jag tror därför talar jag!


Jag tror, och min tro är stark Den vilar på löftets mark

Jag går segrande framåt till höjder av ljus, ifrån böljande vågors brus.

Jag tror, därför talar jag! Jag tror om jag än är svag.

Jag har samma trosvissa ande som i skriften där det står: "Jag tror därför talar jag!"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar