Twingly statistik

torsdag 28 december 2023

Hos diabetessköterskan

 I dag fick jag börja dagen tidigt. Det hade snöat rejält under natten och morgonen, så jag kunde inte ta rullatorn utan fick använda mina stavar. För säkerhets skull tog jag en tidig morgonbuss, linje 305 ifrån Västra Bråstorp. Jag kom i mycket god tid till diabetessköterskan på Vårdcentralen Lyckorna, och fick veta en del om hur jag skall förhålla mig till min typ 2 diabetes. Eftersom jag tidigare hade lämnat in blodprov behövde jag inte göra det nu. Det normala värdet skall ligga på 46 mmol och vid förra provet låg mina värden på 71 mmol. Målet för den behandling jag får med Metformin skall ligga på cirka 55 mmol för att vara godtagbart. Just nu tar jag 1 tablett på morgonen och två tabletter på kvällen. Meningen är att trappa upp dosen till 2 tabletter på morgonen och 2 på kvällen. Det gör jag nästa vecka och får se hur jag svarar på den behandlingen. Efter tre månader får jag kontrollera min status igen. 

Jag berättade för sköterskan hur jag brukar sköta min kosthållning och hon tyckte att det lät bra. Mat på bestämda tidsintervall med frukost, mellanmål, huvudmål och kvällsmål. Allt blandat med sunt förnuft och inga överdrifter i kostintaget.

Hade väntat mig flera förmaningar, men fick uppfattningen att jag i stort sett hade följt de anvisningar som är viktiga. Känner mig tillfreds och hoppas att metforminbehandlingen skall utfalla till det bästa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar