Twingly statistik

torsdag 25 januari 2024

Läget borde vara under kontroll

 Det är nu bara fem dagar kvar tills jag får träffa läkare på Vårdcentralen. Det senaste dygnet har varit oroligt. Dygnsrytmen är rubbad. När jag försökte sova i går kväll var det omöjligt att somna på grund av ideliga upphostningar med grönt slem och andningssvårigheter. Så har det varit under flera veckor, men läget borde vara under kontroll eftersom jag varit i kontakt med äldresjukvården på Vårdcentralen Lyckorna i Motala. Mitt läge är väl dokumenterat och den 16 januari hade jag ett samtal med läkare om den senaste tidens tillstånd. Som väl är så har jag inte någon feber, men jag känner mig ändå rätt så illa däran. Det rör sig naturligtvis om en vanlig luftvägsinfektion, men den förvärras av min ständigt pågående astma.

Så här har det senaste dygnet sett ut:

Efter kvällsmålet i går kväll med intag av mina vanliga kvällsmediciner: Metformin, Losartan, Pantoprazol, Dimetikon, Montelukast, Desloratadin, Fultium (D-vitamin) Innovair,  var jag vaken en timme då jag såg på kvällsnyheterna. Därefter gick jag och lade mig och försökte slappna av genom att lyssna på ljudbok. Under natten fick jag gå upp och koka honungsvatten som lindrar en del. Jag tog också extra inhalationer av Bricanyl, som är luftrörsvidgande

Resten av natten var jag tidvis i kort slummer, men i stort sett sömnlös på grund av andningssvårigheter.

Morgontimmarna kunde jag somna, men plågades av medvetenheten att jag borde vakna och utföra mina morgonsysslor. Så förmiddagen innebar att morgonmålet kunde intagas först vid 12 tiden på förmiddagen. Mina morgonmediciner är Metformin Crestor (Roustavastasin) Pantoprazol, Clopidogrel, Dimetikon, Escitalopram. Innovair Efter detta sena måltids och medicinintag var jag tvungen att återvända till sängen och dagsljusendorfinerna hjälpte mig att slappna av och försöka ta igen den sömn som gått förlorad under föregående natt.

När jag vaknade var det åter mörkt ute och det var dags att laga sen lunch. Nu när klockan redan är 19,30 sitter jag här vid min kära dator och skriver till alla som gitter läsa mina jeremiader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar