Twingly statistik

lördag 16 april 2011

Antagligen en "tia"

Jag har varit inlagd på Motala lasarett mellan torsdag och fredag och genomgått skiktröntgen av hjärnan och ultraljudsundersökning av halskärlen, efter en misstänkt så kallad ”tia”

TIA är förkortning och betyder, transitorisk ischemisk attack, vilket innebär att en del av hjärnan drabbas av övergående syrebrist. Orsaken är en övergående blodpropp i hjärnan.

I mitt fall innebar det att jag plötsligt drabbades av en kraftig synnedssättning av vänster öga. Det blev liksom ett lock för ögat och varade under några minuter. Därefter fortsatte jag med den avbrutna städningen och ignorerade det hela som ett tillfälligt blodtrycksfall. Då började det flimra för höger öga och nu förstod jag att jag borde ta signalerna på allvar.

Efter kontakt med sjukvårdsrådgivningen fick jag veta att jag omedelbart skulle uppsöka sjukhus. Vid en inledande undersökning fick jag beskedet att jag skulle stanna kvar så att de fick göra en del andra undersökningar. De misstänkte att jag drabbats av en så kallad ”tia”

Allt detta har hänt trots att jag äter förebyggande mediciner efter min hjärtinfarkt. Jag kommer att få ändra något på min medicinering i nästa vecka.

Undersökningen av hjärnan och halskärlen visade inte någon kvarstående propp. Jag fick även träffa sjukgymnast och arbetsteraput som lät mig utföra olika tester för att se om funktionen var nedsatt. Allt verkade normalt och läkaren tyckte att jag kunde få åka hem på fredagen.

Vilken underbar Guds ledning att Rosmarie kom till oss i början av veckan och genomförde styling av vår bostad inför fotograferingen, som gjordes i går. Hon hjälpte oss och även Karl Magnus, så att jag kunde känna mig lugn, trots allt.

Nu får jag förlita mig på all hjälp jag kan få inför den kommande flyttningen. Jag får inte köra bil på en månads tid och skall akta mig för tunga lyft, så det gäller för mig att vara försiktig.

Fortfarande gäller löftet: ”För den som älskar Gud samverkar allt till det bästa.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar