Twingly statistik

onsdag 8 augusti 2012

Andligt högmod


I mitt förra inlägg skrev jag att frälsningen eller andligheten är gåvor som vi får genom tron på Jesus. När vi tar emot helig ande så är detta en bekräftelse på att vi har blivit omvända.
Så långt är allting bra, men det som börjar bra kan lätt spåra ur. Paulus skriver till Galaterna: ”Skall det som för er började med Anden nu sluta med köttet?” Gal. 3:3 I stället för att förtrösta på Andens verk och ledning hade de nu börja förlita sig på yttre bokstavliga laggärningar. Detta var för Paulus motsatsen till andligt liv, ”ty bokstaven dödar men Anden ger liv.” 2.Kor.3:6 Jesus säger också i Joh.6:63: ”Det är Anden som ger liv, köttet är till ingen hjälp. De ord jag har talat till er är Ande och liv.”
Paulus ansåg att Galaterna blivit förhäxade till att tro på den bokstavliga lagtroheten i stället för att för att tro på Jesus som korsfäst. Han frågade dem om det var genom att fullgöra lagen som de fick Anden eller om det var genom att tro på vad de fått höra.
När det som börjat med Anden slutar med köttet så vill jag kalla detta för andligt högmod.
Så här skriver Kungsbackaherden på sin blogg:
”Vad det egentligen handlar om är att man tar plats, inte bara i förhållande till andra, utan också i förhållande till Gud själv. Det handlar mera om ens eget jag, än om var Gud kommer in….” 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar