Twingly statistik

lördag 10 november 2012

Amaurosis fugax


Detta inlägg skriver jag mest för att berätta vad som hänt sedan jag sist skrev om det som kallas ”Amaurosis fugax.” Om nytillkomna läsare undrar vad det är så vill jag förklara med den här kopierade texten:

Det är en akut, övergående synnedsättning, men det är ingen ögonsjukdom utan nästan alltid ett lokalt symtom på generell kärlsjuka eller karotisstenos. TIA- attack är vanligaste orsaken.
Symtom: Övergående ensidig synnedsättning eller blindhet med oftast sekunders till minuters varaktighet. Ibland timslångt.
Behandling skall ges på neurolog eller medicinklinik, eftersom risk finns för bestående blindhet eller stroke.  På kliniken ultraljud av karotiskärl och ställningstagande till Waranbehandling och/eller kirurgisk behandling.

Vid mitt första besök på Lasarettet i Motala under juli månad gjordes en ultraljudsundersökning av halskärlen och man fann plack i kärlen, men inte så mycket att något behövde göras utan den medicinering som jag har med blodförtunnande och blodfettssänkande medicin anser man räcker i förebyggande syfte.

Efter detta har jag haft åtta liknande synbortfall på ena ögat. På Lasarettet i Motala menar man att det inte rör sig om en ”tia”-attack. Därför blev jag remitterad till ögonkliniken för undersökning av mina ögon. En omfattande undersökning visade inga fel på mina ögon. På ögonkliniken är man av samma uppfattning som min läkare på Vårdcentralen i Borensberg, att det rör sig om det som kallas för Amaurosis fugax. Läkaren där föreslog att jag skulle ta en trombyl till min andra medicinering. I några veckor var jag helt fri från symtom.

Sedan dess har jag fått veta att min läkare på Vårdcentralen blivit uppmanad av Medicinkliniken i Motala att ta bort ordinationen av Trombyl. Efter detta har jag nu haft två attacker med en veckas mellanrum.

Vid kontakt med sjukvårdsrådgivningen har man uppmanat mig att så fort detta inträffar igen måste jag omedelbart ta kontakt med Akuten, ja en gång var man till och med beredd att rekvirera ambulans. På Akuten vid Motala lasarett menar man däremot att jag nu kan ta det ganska lugnt när symtomen kommer. Det är säkert inget allvarligt och man tvivlar till och med på att det rör sig om en tia-attack. Om det finns någon därute som kan ge mig besked om hur jag skall göra så får ni gärna skriva en kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar