Twingly statistik

fredag 3 januari 2014

Väckelsen utanför kyrkorna

Det pågår just nu en stark andlig rörelse utanför våra kyrkor. Med detta menar jag inte att förringa det som sker i kyrkorna, men nog är det underbart att märka vilken stor andlig hunger det finns bland folk i allmänhet i vårt avlånga land. En som kan sätta text på detta är redaktören på Dagen Carl Henrik Jaktlund. Han skriver en ledare
Lasse Åberg, Petra Mede och andra tvekande i tidningen Dagen LÄS HÄR

Jag vill upprepa vad jag skrev i mitt förra blogginlägg:
"Den väckelse jag tror på är inte inomkyrklig. Det är mycket hög tid att vakna och inse att våra traditionella former av ekumenik isolerar oss från verkligheten. Det är inte kyrkor och samfund som skall räddas utan människorna som finns där vi bor. Missförstå mig inte. Jag menar inte att kyrkor och samfund skall upphöra att finnas. De har fortfarande sin betydelsefulla uppgift att förvalta förkunnelsen av Guds Ord, och att skapa gemenskap, vara en mötesplats för bön och andlig uppbyggelse, men väckelsen måste nå utanför kyrkorna. Den måste bli både multikulturell och multireligiös. Det är en väckelse vars mål är att skapa fred och försoning mellan människor av alla religioner, över hela världen."

LÄS MERA HÄR!

"Varför ska vi uppehålla oss vid den apati som råder inom kyrkorna när 

Någonting håller på att hända utanför kyrkan som Ingemar Bjärneroth,Glimåkra skriver i Dagen.


Jag upplevde att det andliga sökandet och en alltmera öppen hållning i media utgjorde en nyfikenhet hos mig som på något sätt signalerade att det håller på att hända något utanför kyrkan som vi egentligen inte riktigt har kontroll över. Här finns många som har en ”tro som ett senapskorn”"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar