Twingly statistik

fredag 18 april 2014

En av mina mest älskade långfredagssånger.

Se mängden mot Golgata skrider,
och Jesus bland mänskorna går,
föraktad, bespottad och hånad,
hans panna bär blodiga sår.
Fast oskyldig, korsfäst han bliver,
och smärtorna tar han på sig.
Sitt liv som ett offer han giver.
O tänk, det var allt gjort för mig.

O tänk det var allt gjort för mig,
O tänk det var allt gjort för mig.
För mig brast hans älskande hjärta,
O tänk det var allt gjort för mig.

”Jag törstar” han ropar i smärta.
”Jag törstar”, o tänk hur han led!
I kärlek hans bristande hjärta
nu längtar att frälsningen ge.
Han glömde sig själv mitt i döden,
han glömde den törniga krans.
och såg blott den mänskliga nöden.
O tänk att min synd då blev hans

Det var vid den nionde timmen,
då böjer han huvudet ner.
Och hör från försmäktande läppar:
”Förlåt dem, o Fader”, han ber.
O tänk, över grymmaste bödlar
i kärlek förbarmar han sig.
”Förlåt dem, förlåt dem” han beder.
Den bönen ock gäller för mig.


Texten på norska skrevs år 1894 Hjalmar Hansen, som var Brigadör, Frälsningsofficer och Sångförfattare i Frälsningsarmen i Norge,  skrev över 800 sångtexter. Melodin/ Musiken komponerades av Silas J. Vail, som var affärsman i USA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar